بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

دو قدم مانده تا حباب...

متولیان بازارسرمایه می توانند با عرضه‌های اولیه، عطش بازار را پاسخ دهند ولی عرضه اولیه ۵ الی ۶ شرکتی که اسامی آنها از قبل اعلام شده تا پایان سال، جوابگوی عطش بازار نخواهد بود.
کد خبر : ۲۰۸۴۸۴

دو قدم مانده تا حباب...

به گزارش بورس نیوز، رشد چشمگیر بازارسرمایه در سال جاری عمدتا مرهون نقدینگی تازه نفسی است که رونق چندین ماهه در بازار سرمایه ایجاد کرده و در نتیجه این رونق، بسیاری از سهم‌های کوچک و متوسط بازار در سال جاری رشد چند برابری داشته‌اند.

بعضی تحلیلگران معتقدند بازارسرمایه هنوز پتانسیل رشد داشته و برخی هم نگران حباب قیمت سهم‌ها و تبعات بعد از آن هستند.

علی دهدشتی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورسنیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: کلیت بازارسرمایه، حباب ندارد و هنوز سهم‌های بزرگ و ارزنده‌ای در بازار وجود دارد که برای سرمایه‌گذاری مناسب است  اما؛ بعضی سهم‌های کوچک بازار رشد زیادی داشته و حباب قیمتی دارند.

وی ادامه دارد: نکته اینجاست که رشد بازارسرمایه با سرعت زیادی اتفاق افتاده و اگر رشد بازار با همین شتاب تداوم یابد، ممکن است بازار سرمایه وارد حباب شود.

دهدشتی افزود: با توجه به روند نرخ ارز و احتمال افزایش نرخ دلار در سال آینده و نیز شیب صعودی تورم، افزایش نرخ محصولات محتمل بوده و این احتمالات، منجر به رشد سودآوری بعضی شرکت‌ها و صنایع بورسی خواهد شد، بنابراین معتقدم سهم شرکت‌های بنیادی بازار به دلیل روند صعودی سودآوری، کماکان ارزنده بوده و پتانسیل رشد خواهند داشت و از آنجا که سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار، وزن بیشتر و تاثیر با اهمیت‌تری بر شاخص کل دارند، می‌توان گفت فعلا کلیت بازار سرمایه حباب ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رشد نقدینگی در کشور ما از رشد GDP پیشی گرفته و این افزایش حجم نقدینگی در کنار رکود بازارهای مسکن، ارز، طلا و خودرو، زمینه‌ساز جذابیت و یکه‌تازی بازار سرمایه شده و نقدینگی را جذب این بازار کرده که البته این موضوع، می‌تواند تبعاتی هم به همراه داشته باشد.

دهدشتی در پاسخ به این سوال که «رشد بازار سرمایه تا کجا ادامه خواهد داشت؟» گفت: چنانچه رشد بازارسرمایه با همین سرعت و بدون هیچ تدبیری از سوی مسئولان و متولیان این بازار تداوم یابد، بازارسرمایه وارد حباب خواهد شد و وقتی بازاری وارد فاز حباب شود، ریسک ترکیدن حباب و ریزش بازار با هر بهانه کوچکی تقویت خواهد شد. مشابه این اتفاق هم مثلا در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در آمریکا و اقتصاد جهانی رخ داد و یا در بازار سرمایه کشور ما در اواخر سال ۹۲ و ۹۳ تجربه شده است. جرقه ای که می تواند سرآغاز ریزش بازار شود نیز لزوما یک اتفاق حاد و منفی مثل جنگ نخواهد بود.

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: ریزش بازار سرمایه در اواخر سال ۹۲ بعد از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن رقم خورد؛ هنوز به شرایط سال ۹۲ و حباب بازار نرسیده‌ایم، اگر بازارسرمایه در همین محدوده اصلاح یا مدتی تثبیت شود، ریسک ریزش بازار سرمایه منتفی خواهد شد؛ ولی رشد شتابان بازار سرمایه نگران کننده است.

وی افزود: جریان نقدینگی پر قدرتی که وارد بازار شده اگر به درستی مهار نشود، به سیلی مخرب تبدیل خواهد شد؛ متولیان بازار سرمایه می‌توانند با عرضه‌های اولیه، عطش بازار را پاسخ دهند ولی عرضه اولیه ۵ الی ۶ شرکتی که اسامی آنها از قبل اعلام شده تا پایان سال، جوابگوی عطش بازار نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند ضمن انتقاد از نظریه «نقدینگی راهی بجز بازار سرمایه ندارد که به آن وارد شود» گفت: نقدینگی راه خود را خواهد یافت و به هر حال رشد بازار سرمایه همیشگی نخواهد بود، طبیعی است که بخشی از نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه در ماه های اخیر، بعد از کسب بازدهی از این بازار، از بازار سرمایه خارج شده و راه سایر بازارها را در پیش خواهد گرفت. خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به سایر بازارها هم برای بازار سرمایه و هم سایر بازارها، تبعاتی به دنبال خواهد داشت. نمی‌توان گفت بازار مسکن یا بازار سکه طلا و ...، پتانسیل جذب نقدینگی ندارد. این روند در سال های گذشته هم بارها تکرار شده و جهش قیمت های عجیب در بازار مسکن و حباب چند صد هزار تومانی سکه طلا و... در سال های قبل، در نتیجه ورود نقدینگی تجربه شده است.

دهدشتی افزود: اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا است و نقدینگی ممکن است وارد هر بازاری شده و تلاطم ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از آنکه شاهد التهاب بازارهای مختلف باشیم، فکری به حال بازار سرمایه شود. حجم نقدینگی سیر صعودی دارد و هر چه بگذرد جریان نقدینگی سرگردان، پر قدرت تر خواهد شد.

وی در خاتمه در توصیه به سهامداران کم تجربه‌تر گفت: به سهامداران توصیه می‌شود حتما در سهم های بنیادی بازار ، سرمایه گذاری کنند. شاید این گروه سهم ها نسبت به سهم های کوچک تر بازار، رشد ملایم تر و روند کم هیجان تری داشته باشند؛ ولی ریسک کمتری هم متوجه سهامداران این گروه از سهم ها است. سرمایه گذاری در بازار سرمایه، یک سرمایه گذاری بلندمدت بوده و باید بازدهی مستمر برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان اظهارکرد: نگرش قمارگونه به سرمایه گذاری در سهم ها و این تفکر که باید تحمل ریسک داشت و طوری سرمایه گذاری کرد که در کوتاه مدت یا بازدهی زیاد کسب کنند یا متحمل زیان شوند، بدون شک محکوم به شکست خواهد بود. این طرز تفکر باعث نادیده انگاشتن بسیاری از سیگنال های منطقی می شود و در نهایت سرمایه گذاران متحمل ضرر و زیان خواهند شد. سهامداران تازه وارد و کم تجربه، روزهای منفی و روندهای نزولی بازار را ندیده اند. امیدواریم سهامداران تازه وارد با دقت بیشتری اقدام به سرمایه گذاری کنند و ضمنا از ضرورت آموزش غافل نشوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ابزار پیشنهادی دولت برای مهار نقدینگی

رییس هیات مدیره سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

بیش از ۹۰‌درصد سهم‌های بازار، حباب ندارد!

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

رشد عجیب نرخ سهم‌ها با کدام منطق!

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

غوغا برای تملک سهام در بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
هنوز قیمت سهام های با پتانسیل کف قیمتی ایست
موسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۲
حباب نیست... ارزش بازار در سال 82 معادل 100 میلیارد دلار بود... الان با وجود اینهمه شرکت بزرگ و غول اسایی که از انزمان تا کنون وارد بورس شده اند ... باز هم 100 میلیارد دلار است.. در حالیکه باید هزار میلیارد دلار می شد... الان یک شرکت نفتی بورس عربستان 2000 میلیارد دلار ارزش دارد..... و دولت باید شرکت ملی نفت را وارد بورس کند.................
رام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
پیری های بورس از رشد میترسن چون تجربیاتشون مال دور قبل بازار سرمایس . دوران عوض شده نسل عوض شده قدرت حقیقی از حقوقی بیشتر شده شمام بهتره خودتونو با دور جدید تطلیق بدید وگرنه از دور خارج میشید