بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
هجوم سنگین نقدینگی به بازار سرمایه منجر به رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص‌ها در این بازار شده است.
کد خبر : ۲۰۸۴۹۰

هجوم نقدینگی و رشد نرخ سهم‌ها

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و پس از اصلاح جزئی قیمت‌ها در یک ساعت ابتدایی بازار، مجددا شاهد ادامه روند صعودی در گروه‌های بانکی و خودرویی بودیم. نماد "خساپا" پس از بازگشایی با رشد قیمتی ۱۰درصدی و معاملات سنگین بیش از ۴۰۰ میلیون سهمی روبرو شد. از سوی دیگر دو بانک بزرگ صادرات و تجارت نیز از روند منفی معاملات به صف خرید و عرضه‌های سنگین در صف خرید رسیدند. نماد "فملی" که با شایعه تجدید ارزیابی دارایی‌ها همراه بود، با صف خرید و عرضه‌های سنگین سهامداران عمده همراه بود. در سایر گروه‌ها همچون فلزات اساسی و پتروشیمی با افزایش عرضه‌ها و روند منفی اندک مواجه بودند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس همچنان در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و دیروز نیز ارزش معاملات به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال رسید.

شاخص کل با رشد بیش از ۲ هزار واحدی به بیش از ۴۲۸ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. شاخص هم وزن وضعیت بهتری داشت و با بیش از ۱.۱ درصد افزایش به رکورد جدید ۱۴۱ هزار و ۸۶۲ واحد رسید.

اقتصاد کلان و صنایع
در گروه پتروشیمی، شب گذشته شاهد قطع موقت برق‌رسانی پتروشیمی فجر به واحد‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر بودیم. گفتنی است که قطع برق به علت نقص فنی در کارکرد تجهیزات رخ بوده که علت آن در دست بررسی است.

در بازار‌های بین‌المللی، بانک مرکزی چین قصد دارد، در روز دوشنبه و هم‌زمان با باز شدن بازار‌های مالی این کشور ۱۷۳.۸ میلیارد دلار از طریق خرید مجدد توافق‌نامه‌های بازخرید و اجرای روند معکوس قرارداد‌های بازخرید به بازار‌های این کشور تزریق کند. چین در حال آماده شدن برای باز کردن بازار‌های مالی این کشور همزمان با شیوع ویروس کرونا است. مقامات بانک مرکزی چین اعلام کرده‌اند که از ابزار‌های پولی متعددی برای حمایت از شرکت‌های آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین ثابت نگه داشتن نقدینگی در بازار‌ها استفاده خواهند کرد.

در بازار ارز شاهد کاهش قیمت دلار و افت آن به کمتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بودیم. قیمت هر سکه طلا نیز با کاهش قیمت دلار، روند نزولی داشت و به کمتر از مرز روانی ۵ میلیون تومان بازگشت. به نظر می‌رسد که دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر اعمال برخی محدودیت‌ها و همچنین شفافیت بیشتر نقل و انتقال‌های منابع پولی، می‌تواند منجر به کاهش التهابات در بازار‌های ارز و طلا و مسکن شود.

در گروه دارویی، در جدیدترین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، وضعیت تامین ارز مورد نیاز دارو‌ها در سال آینده برگزار شد و با توضیحات نماینده دولت در این جلسه مشخص شد که این ارز در سال ۱۳۹۹ نیز برای حوزه دارو تامین خواهد شد. در شرایطی که گمانه‌زنی‌هایی درباره امکان حذف این ارز در سال آینده وجود داشت، دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ نیز اعلام کرد که منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی را تامین کرده و تخصیص آن ادامه خواهد داشت. هرچند مصادیق تخصیص این ارز محدود شده، اما دارو جزو بخش‌هایی است که همچنان در سال آینده ارز دولتی را دریافت خواهد کرد.

بازار امروز
همان گونه که در روز‌های گذشته نیز اشاره شد، شاهد روز‌های تاریخی و بی سابقه‌ای در بازار سرمایه هستیم. هجوم سنگین نقدینگی به بازار سرمایه منجر به رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص‌ها در این بازار شده است. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها با رشد سودآوری همراه نبوده اند و صرفا هجوم نقدینگی منجر به افزایش قیمت‌ها در این گروه‌ها شده است. به نظر می‌رسد که روند صعودی بازار همراه با نوسانات بیشتر و همچنین با شدت کمتر در روز‌های پیش رو همچنان ادامه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر