بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
بازار آغازی متعادل داشت و در ادامه گرایش سرمایه گذاران به نماد‌های دارایی محور، رشد نزدیک به ۲.۵درصدی شاخص کل را در پی داشت.
کد خبر : ۲۰۸۵۸۹

شخم بازار برای گشایش کانال ۵۰۰ هزار واحدی!

به گزارش بورس نیوز، سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها در بورس تهران همچنان با افزایش غیر قابل باوری روبرو است و طیف کثیری از مردم و صاحبان سرمایه، به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هجوم آورده اند. اتفاقأ هر چه بر قد و قامت و مقادیر شاخص کل و قیمت‌ها افزوده میشود، این گوی طلایی و درخشان، با گردونه و سرعت بیشتری بر حول محور خود می‌چرخد و به کانال‌های بالاتری نفوذ می‌کند.

حجم و ارزش پول و نقدینگی وارده به بازار از مرز ۵۰۰۰ میلیارد تومان در روز نیز گذشته و کار بدانجا کشیده که تسهیلات اعطایی بیشتر کارگزاری به مشتریان از مرز صد میلیارد تومان نیز عبور کرده است. با اینهمه، بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران، پشت دیوار بلند تسهیلات درخواستی بیشتر مانده اند و تقاضای بالقوه درخواست اعتبار و تسهیلات برای خرید، بیش از دو برابر رقم تسهیلات اعطایی است!

سطح عمومی قیمت‌ها همچنان در حال افزایش و رکوردشکنی‌های مکرر است و شاخص کل ضمن در هم شکستن مقاومت‌ها در کانال‌های ۴۰۰ تا ۴۳۸ هزار واحدی، راه عبور خود را برای شخم زدن کانال‌ها و ارتفاعات رفیع‌تر، هموار ساخته است.

بنظر می‌رسد اینک شاخص بازار سودای فتح قله حداقل ۵۰۰ هزار واحدی را در سر دارد و به مثابه سواری است که اسب خود را برای جهیدن از موانع سخت و بلند یادشده، زین کرده است.

به‌طوری‌که در بازار امروز با رشد عالی ۱۰۶۶۰ واحدی، صعودی معادل ۲.۵ درصد را به ثبت رساند و با تکیه بر ارتفاعات و ایستگاه مهم ۴۳۸.۸۸۱ واحدی - برگ زرین دیگری از تاریخ فعالیت ارزشمند خویش به نمایش گذاشت؛ بهرحال، حجم قابل‌توجه پول‌های ورودی، قوت گرفتن ایده تجدید ارزیابی دارایی ها، بزرگان بازار در کنار حاکمیت رکود مزمن در بازار‌های موازی، و فقدان هر گونه بازدهی و رشد معنادار در سایر بازارها، از مهم‌ترین عوامل صعود بازار در این وانفسای داغ و پر جنب و جوش بشمار می‌رود.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فولاد»، «فملی»، «اخابر» و «رمپنا» با رشد بیش از ۱۰۶۶۴ واحدی روبرو شد. بازار آغازی متعادل داشت و در ادامه گرایش سرمایه گذاران به نماد‌های دارایی محور، رشد نزدیک به ۲.۵ درصدی شاخص کل را در پی داشت.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۳۸,۸۸۱ واحد / میزان تغییر ۱۰۶۶۴ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۵,۹۵۸,۶۵۷ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۲,۵۶۵ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۷.۳۰۷ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۷۵۲ واحد مثبت/ فملی ۵۷۹ واحد مثبت/ اخابر ۵۲۵ واحد مثبت/ رمپنا ۴۵۹ واحد مثبت/ فارس ۴۰۹ واحد مثبت/ کچاد ۳۷۹ واحد مثبت/ همراه ۳۶۶ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۷ میلیارد سهم/ وبصادر ۶۹۱.۳ میلیون سهم/ خساپا ۳۳۷.۵ میلیون سهم/ بجهرم ۱۹۰.۱ میلیون سهم/ونوین ۱۷۱.۴ میلیون سهم

ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز
در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۳۹۸۳ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، افزایش قابل توجهی داشت.
در ضمن خالص تغییر مالکیت از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها بیش از ۴۹۹ میلیارد تومان بود.


اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) سخنگوی وزارت خارجه گفته اگر اروپا بخواهد به ناحق و غیرقانونی پرونده ایران در برجام را در شورای امنیت مطرح کند ما اقداماتی که موثر باشد را در برابر این موضوع در دستور کار قرار می‌دهیم و از این جمله اقدامات می‌تواند خروج ایران از NPT باشد، ولی هنوز در نظام به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم، ولی به عنوان یک گزینه مطرح است.

۲) زنگنه، وزیر نفت گفته ایران در صورتی موافق برگزاری جلسه اوپک، زودتر از نیمه اسفند است که مطمین شویم اعضا آمادگی کاهش تولید را دارند.

۳) شیوع ویروس کرونا در چین بر مصرف انرژی تاثیر گذاشته، زیرا فعالیت برخی کارخانه‌ها و حمل و نقل متوقف شده و برخی شهر‌ها قرنطینه هستند که باعث شده تا تقاضا برای نفت کم شود. زمانی که تقاضا کم شود، اما عرضه ثابت باشد، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

۴) رمپنا به وعده خود جامه عمل پوشاند و خودرو برقی تولید کرد! مپنا می‌گوید در نمایشگاه خودرو سال جاری شرکت کرده و ازین محصول رونمایی می‌کند!

۵) مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید ما ۹۰۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی داریم، اما بنا داریم تا پایان سال آینده این بدهی را به صفر برسانیم ضمن اینکه بازه‌های تسویه با قطعه سازان به تدریج از ۱۲۰ روز به ۶۰ روز و کمتر کاهش خواهد یافت.

۶) تفاهم‌نامه چهارجانبه ریخته‌گری مداوم به ارزش ۲۰ میلیون یورو بین شرکت فولاد خوزستان، شرکت ملی فولاد ایران، mmte و فولاد پایا امضا شد.

۷) یک منبع آگاه می‌گوید وصندوق در سال آینده ۱۱۰ تومان سود دارد.

۸) وسنا از راه اندازی یکی از نیروگاه‌های خود خبر داده است. دو فاز ۱۶۲ مگاواتی در جریان بهره برداری است.

۹) حپارسا به عنوان پیمانکار حمل روغن مخصوص ماشین آلات شرکت ایرانول انتخاب شد.

۱۰) بیمه ما ۱۶۷ درصد افزایش سرمایه می‌دهد که عمده آن تجدید و بخشی اندوخته است.

۱۱) منبع آگاه در صندوق بازنشستگی گفته کار‌های ارزشگذاری برای واگذاری سهام اکسین به فخوز آغاز شده و وصندوق سهام خود را می‌فروشد.

۱۲) تراز ارزی مثبت در حفاری شمال منجر به توجه بازار به این سهم شده است.

۱۳) دولت سهام خود در پالایشگاه شیراز را می‌فروشد. یک منبع آگاه می‌گوید اینبار ۲ مشتری برای خرید این سهم وجود دارد.

۱۴) دولت سهام ۵ پالایشگاه خود به جز شیراز را در قالب یک صندوق به مردم عرضه می‌کند. یک منبع آگاه گفته نرخ گذاری محصولات پالایشی برای ثبات سودآوری این گروه تغییر خواهد کرد.

۱۵) نماد اکتیو زیر مجموعه گروه گلرنگ در بازار بورس درج نماد شد.

۱۶) فاز یک پتروشیمی فجر روز گذشته از مدار خارج شد که در تلاش هستند تا رفع نقص کنند.

۱۷) سفیر سوئیس گفته امروز ۱۸۰ هزار بسته از دارو‌های مورد نیاز برای پیوند اعضا وارد ایران شد که این یک علامت سیاسی است و ربطی به انسان دوستی ندارد! (که اگر داشت تحریمتان نمی‌کردیم)

۱۸) خپارس گفته پس از فروش سرمایه گذاری‌های خود، تجدید ارزیابی هم می‌دهد!

۱۹) یک صندوق ۲۰ هزار میلیارد تومانی خارج از بورس ایجاد می‌شود تا منابع آن وارد بازار شود! سازمان خصوصی سازی متولی آن است و صندوق مزبور قابل معامله خواهد بود.

۲۰) حجم ارز قابل تامین برای دارو و تجهیزات پزشکی سالانه حدود ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار است. روز گذشته مدیرکل اداره امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت دلار ۴۲۰۰ تومانی سال ۹۹ هم پا بر جا است، اما پس ازان در یک کنفرانس دیگر گفته شد که ادامه آن ممکن نیست؟!

۲۱) مدیرعامل چادرملو گفته این شرکت مشمول حقوق دولتی نیست بلکه بهره مالکانه می‌دهد لذا رقم پرداختی این شرکت ارتباطی به جمع ارقام بودجه دولت ندارد و چادرملو طبق قرارداد با ایمیدرو طرف است.

۲۲) سهام در چین ۸ درصد سقوط کرد، اما کامودیتی ها، مثبت باز شدند! برخی می‌گویند به کف کامودیتی‌ها رسیده ایم.

۲۳) یوسف مولایی می‌گوید، چون مسئله خروج از N.P.T ماهیتی امنیتی دارد و ارتباط مستقیمی با حوزه فعالیتی و وظایف محوله شورای امنیت سازمان ملل دارد، هرگونه اقدام برای خروج از این معاهده توسط ایران می‌تواند آثار و تبعات جدی برای کشور در پی داشته باشد. به گونه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل بدون صدور قطعنامه از طریق شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا بدون استناد به گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند به صرف اقدام ایران در خروج از N.P.T به پرونده هسته‌ای ایران ورود مستقیم پیدا کند و آن را به فصل ۷ منشور سازمان ملل بکشاند.

۲۴) جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است امروز به ایران سفر و با رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر امورخارجه ایران دیدار کند.

۲۵) آتش به قلب استرالیا نزدیک شده و قابل کنترل نیست! با نزدیک‌شدن آتش‌سوزی گسترده استرالیا به «کانبرا»، مقامات دولت استرالیا حالت آماده‌باش حداکثری را در پایتخت اعلام کردند.

۲۶) صندوق توسعه چین ۱۷۴ میلیارد دلار نقدینگی برای بهبود وضع اقتصادی تزریق می‌کند.

۲۷) روز گذشته در بورس کالا کاتد مس ۶۹ میلیون تومان هر تن معامله شد و شمش فولادی نیز به ۴.۷ میلیون تومان /تن رسید؟!


پیش‌بینی بازار سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۹۸

ارزش معاملات خرد روزانه سهام که پیش از این در سطوح ۳ هزار میلیارد تومانی دور میزد اینک به رقم باورنکردنی ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی رسیده و فضا را برای رشد بیشتر قیمت‌ها مهیا ساخته است. مردم از هر طبقه و قشری، به بورس داغ و جذاب تهران هجوم آورده اند و نقدینگی هنگفتی که رقم آن بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گمانه زنی میشود، طی ماه‌های اخیر وارد فضای معاملات گردیده است.

متأسفانه کمبود سهام و ضعف در طرف عرضه، به ورود دریای بی‌کران نقدینگی به بورس تهران منتهی شده حال آنکه با تعداد محدود سهام قابل عرضه، روبرو هستیم.

حال اگر در آینده دور یا نزدیک، پمپاژ نقدینگی به سهام به هر دلیلی محدود شود یا از طرف دیگر، به بزرگتر شدن ظرف بازار سهام امیدوار باشیم، آنگاه با افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها، یا افزایش عرضه شرکت‌های بزرگ برای جذب نقدینگی از بازار - احتمال کاهش سرعت رشد شاخص وجود خواهد داشت.

البته به صورت مشخص، جذابیت بورس به تدریج کل سطوح جامعه را در نوردیده و همین موضوع همچنان صف‌های اخذ کد معاملاتی از کارگزاری‌ها را طولانی نگه داشته است.

و، اما هر چند که به زعم بسیاری از افراد و کارشناسان، قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها اشباع شده است، ولی هنوز هم سهام ارزنده و زیر قیمت (زیر ارزش ذاتی واقع شده) بسیاری در بازار یافت میشود که استعداد افزایش قیمت بیشتری را دارند. نمادهایی، چون کگل، کاوه، شپنا، وتجارت، وبصادر ... از این جمله اند.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
۳۵درصد افزایش درآمدها از زیر دکل‌ها بیرون زد؛

«سحر ۱» درآمد «حفاری» را تضمین کرد/ رشد ۱۸درصدی درآمدهای سالانه

در پی اعلام این شرکت سرمایه گذاری؛

"وسنا" پروژه را تکمیل کرد

دریافت افزایش نرخ این پتروشیمی؛

"بفجر" هم نرخ را بالا برد

ارسال نظر