بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

تمتع سهامداران و سماق مکیدن دلواپسان

گزارش روزانه بازار سرمایه نگاهی به وضعیت معاملات امروز، اهم اخبار تاثیرگذار و پیش بینی بازار فردا دارد.
کد خبر : ۲۰۹۱۵۹

به گزارش بورس نیوز، در حالی که طیف بزرگی از فعالان بازار انتظار داشتند از هفته جاری شاهد کاهش قیمت ها و شاخص ها و اصلاح بازار باشیم، ولی دو عامل مهم و تعیین کننده، مانع از هر گونه ریزش و افت و اصلاح بازار شده است.
1- ادامه جریان و ورود نقدینگی کلان بیش از 200 هزار میلیارد تومانی به فضای معاملات بورس تهران از پارسال تا کنون
2- زیر ارزش ذاتی بودن بسیاری از نمادهای بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی( نظیر وتجارت، وبصادر، کگل، شپنا و ده ها سهم ارزنده و مغفول دیگر).
لذا انتظار از افت و سرنگونی بازار، انتظار بیهوده و عبثی است و به فعالان دلواپس بازار توصیه می کنیم منتظر این واقعه در بستر بازار سرمایه کشورمان نباشد چرا که هنوز سهام زیر قیمت (زیر ارزش ذاتی واقع شده) در بازار بسیارند و حداقل اینکه، اینها میتوانند ستون ها و ارکان بورس تهران را تا مدتی (حداقل تا شب عید) استوار و پابرجا نگه دارند.
لذا از آنجا که کماکان بورس کشورمان داغ و هیجانزده و شیرین است، باید سطل های خود را از آب تمیز و شسته( نه آب گل آلود) پر کنید و روزگار به غفلت سپری نسازید. چون از این فرصتهای طلایی و نادر، همیشه اتفاق نمی افتد و بورس تهران همیشه بدین منوال نخواهد ماند.
گفتنی است که سهام 614 شرکت در بورس و فرابورس و بازارپایه تهران، بین معامله گران داد و ستد میشود و روزانه هزاران میلیارد تومان از سهام شرکت های مختلف بین متعاملین دست به دست میشود. در این میان، هر کس به اندازه هوش و ذکاوت و وقت شناسی خویش، از این سفره رنگین و پر خیر و برکت، تمتع می برد و باقی دل نگرانها و دلواپسان، فقط سماق می مکند!

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمتها در نمادهایی چون «تاپیکو»، «فارس»، «شبندر»، «شپنا»، «کگل» و «وغدیر» با رشد بیش از 6947 واحدی روبرو شد. اصلاح خودرویی ها امروز بازار را از میانه راه با فشار فروش همراه کرد و شاهد عقب نشینی نمادهای رشد کرده در بسیاری از گروه های بازار بودیم. ولی پالایشگاه داران و برخی فولادی ها و همپنین تک سهم ها، مانع از هر گونه افت و منفی نمایی شاخص بازار شدند.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل 452,842 واحد / میزان تغییر 6947 واحد مثبت/ ارزش بازار 16,466,278 میلیارد ریال/
ارزش معاملات 48,193 میلیارد ریال/ حجم معاملات 9.968 میلیارد سهم.

 

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
اخابر 517 واحد منفی/ تاپیکو 481 واحد مثبت/ فارس 468 واحد مثبت/ شبندر 429 واحد مثبت/ شپنا 425 واحد مثبت/ کگل 412 واحد مثبت/ وغدیر 403 واحد مثبت

 

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 2.9 میلیارد سهم/ وبصادر 1.1 میلیارد سهم/ ذوب 860.6 میلیون سهم/ خپارس 337 میلیون سهم/ بجهرم 232.3 میلیون سهم

 

اهم اخبار و تحولات روزانه
1) بانک تجارت با صدور گواهی مولد برای شرکت صنایع مس قائم به میزان ۳۲۴ هزار کیلو کاتد مس به نفع شرکت ملی مس ایران، مشارکت بانک تجارت را در این طرح اجرا کرد.

2) در صورتی که سفارش گذاری برای خرید یا فروش به صورت غیر متعارف انجام شود، فرابورس ازین پس کد معاملاتی شخص را مسدود خواهد کرد! ( بهترین کار).

3) دولت چین با هدف خروج از پیامدهای ویروس کرونا که علاوه بر مرگ و میر صدها چینی، میلیاردها دلار خسارت اقتصادی به همراه داشته، اعلام کرده است که فعالیت های تجاری و اقتصادی در این کشور از سرگرفته میشود.

4) طی 2 هفته اخیر حدود 4 هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی ها به بازار تزریق شده است.

5) تعداد مبتلايان به كرونا در چين به 34375 نفر و تعداد تلفات به 719 نفر رسيد!

6) مشاور تجارى ترامپ می گوید تصور من اين است كه تبعات و آسيبهاى ويروس كرونا بر اقتصاد چين زياد باشد!

7) وزير انرژى امريكا می گوید با شرايط فعلى انتشار ويروس كرونا ، تاثيرى كه بازار انرژى از اين موضوع پذيرفته يك تاثير حاشيه اى (ناپايدار) است!

8) در اشتغالزایی ژانویه آمریکا مجموع 225 هزار شغل جديدى كه در ماه ژانويه ايجاد شده ، هيچكدام مشاغل صنعتى نيست و اتفاقا 12 هزار شغل نيز از بخش صنايع از دست رفته است!

 

9) موجودى ذخاير احتياطى ارزى چين : 3.115 تريليون دلار و موجودى ذخاير احتياطى طلاى چين : 99.24 ميليارد دلار اعلام شد. بر خلاف انتظارات و بعد از قريب به 8 ماه ، ذخاير ارزى دلارى و طلايى چين همزمان با هم رشد كرد.

10) رویترز به نقل از منابع مرتبط می گوید وزرای دارایی ناحیه یورو در صورتی که ریسک های نزولی اقتصاد اساسی باشند به اعمال سیاست های مالی انبساطی گسترده توصیه خواهند کرد.

 

11) مدیرعامل فولاد کاوه جنوب از افزایش ظرفیت تولید فولاد این شرکت به 2 میلیون و 400 هزار تن خبر داد. وی گفت با بهره‌برداری از فاز دوم فولاد کاوه ظرفیت تولید فولاد به 2 میلیون و 400 هزار تن خواهد رسید.

 

12) اوراق اخزا بازدهی معادل بانکی زیر 19 درصد دارند.

 

13) تولید نفت لیبی تا 181 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

درگیری ها ادامه دارد!

14) نیپون استیل با تولید سالانه 54میلیون تن فولاد، 10درصد از تولید خود می کاهد تا به قیمت فولاد کمک کند.

15) قیمت گاز طبیعی شدیدا در مسیر نزولی است که محتمل است به کاهش قیمت گاز مصرفی پتروشیمی ها منجر شود.

16) مسکو از پیشنهاد اوپک پلاس برای تعمیق کاهش تولید نفت حمایت کرد.

17) دکتر اردشیر سعدمحمدی با بیان اینکه امسال بیشترین سوددهی صنعت مس رقم خواهد خورد، گفت تا پایان دی‌ماه حدود 18 هزار و 300 میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که این اتفاق رکورد بسیار خوبی است و به لحاظ تناژی نیز از رکورد فروش 50 سال عمر صنعت مس عبور می‌کنیم.

18) بانک ها برای گزارش 12 ماهه فرمت جدیدی می دهند.

19) مالیات سهامداران و سهام شرکت‌های بورس در قالب هیچ طرحی در دستور کار نیست و اخذ مالیات از عایدی سرمایه شامل سود سهام بورس نمی‌شود.

20) وال استریت ژورنال می گوید آمریکا معافیت عراق از تحریم واردات گاز از ایران را تمدید می‌کند.


پیش بینی بازار یکشنبه 20 بهمن 98

بورس تهران همچنان به پیش می تازد و بر خلاف انتظار دلواپسان بازار، هر روز به افقها و رکوردهای جدیدی دست می یابد که پیش از این هیچ کس انتظار آنرا نداشت. اما پرسش مهم و اساسی همه فعالان بازار و سهامداران در وضعیت و قیمتهای فعلی این است که: نقطه اشباع و زمان برگشت بازار کی و کجاست؟
پاسخ به این سوال مهم، کار سختی نیست. بازار هر لحطه ممکن است برگردد و این ، بسته به نگاه بازیگران بازار و جریان پول دارد. اگر از همین فردا جریان ورود نقدینگی به بازار متوقف شود و یا شاهد خروج نقدینگی باشیم، به احتمال قوی بازار برخواهد گشت.
حال سوال اساسی دوم این است که آیا اگر بازار برگردد، شامل همه نمادها و سهام فعال در بازار( 614 نماد موجود فعلی) میشود یا خیر؟
پاسخ بدین سوال نیز سخت نیست. چرا که بدون شک کلیه سهام بادکرده و فراتر از ارزش ذاتی واقع شده( سهام حبابی) دچار افت قیمت و ریزش خواهند شد ولی سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، به راه هموار و صعودی خود ادامه خواهند داد.
اینک پرسش اساسی سوم این است که سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی بازار کدامند، این سوال نیز پاسخ روشن و ساده ای دارد.
1- سهامی که زیر ارزش ذاتی واقع شده اند. بعبارتی سهامی که حاشیه سود بالا و نسبت p/e تحلیلی زیر 5 مرتبه دارند( مثل کگل و شپنا و غیره).
2- سهامی که دارایی های ثابت سنگین ولی به روز نشده دارند. آنهایی که اگر بنا باشد کلیه دارایهای ثابت یا سرمایه ای و املاک و تجهیزات خود را بروز کنند، شاید قیمت سهامشان بیش از 3 تا 5 برابر قیمت فعلی باشد( مثل وبصادر و وتجارت و غیره ).
حاصل آنکه، رونق کنونی بورس تهران به احتمال زیاد، تا شب عید ماندگار و ادامه دار خواهد بود و از فردا، سهام بنیادی و فاندمحور، در کانون توجه بازار قرار خواهند داشت. صف خرید سهامی چون «وبصادر»، «وتجارت»، «کگل»، «شپنا» و دهها سهم دارای فاند قوی بنیادی نیز همینطور.( دور از دسترس نیست).


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاهش مالیات و رونق در بورس

کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو به بورس‌نیوز تاکیدکرد:

دلیل شنای بازار ایران بر خلاف جریان جهانی

ارسال نظر