بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
گزارش بورس‌نیوز از یک سهام غیر شفاف؛

وعده آزادسازی سهام عدالت پس از ۳ سال

سهام عدالت از سال۸۶ تصویب و مقرر بود آزادسازی آن در سال ۹۶ صورت گیرد، اما تاکنون این امر اجرایی نشده و از سویی دیگر اختصاص کد ملی به جای کد بورسی در خرید این سهام پس از آزادسازی، اذهان را به ماجرا‌های پیش آمده در کارت ملی اجاره‌ای و مشکلات بعد از آن هدایت کرد.
کد خبر : ۲۰۹۴۷۲
وعده آزادسازی سهام عدالت پس از ۳ سال /کد ملی جایگزین کد بورسی 
 
 
صالح رئیس کل سازمان خصوصی سازی در رابطه با آزادسازی معاملات سهام عدالت به بورس نیوز گفت: لایحه مربوط به سهام عدالت هنوز توسط مجلس تصویب نشده، ولی بعد از تصویب مجلس، آزادسازی معاملات سهام عدالت انجام خواهد شد.

وی به زمان آزادسازی این سهام اشاره داشت و افزود: پیش‌بینی می‌شود آزادسازی سهام عدالت تا آبان ماه سال ۹۹ انجام خواهد شد؛ اما نحوه آزادسازی و اینکه آزادسازی سهام به صورت تدریجی انجام خواهد شد و یا یکجا و ... به مصوبه مجلس بستگی خواهد داشت.

همچنین رئیس کل سازمان خصوصی سازی به موضوعاتی، چون عرضه اولیه سهام پنج شرکت پالایشی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله، اختصاص کدملی به‌جای کد بورسی، واگذاری شرکت‌ها در قالب شرکت‌های مادرتخصصی، تغییر روش واگذاری و شفاف سازی در بازار سرمایه نیز اشاراتی داشت.

جایگزینی کد ملی به جای کد بورسی تنها با احراز هویت در سجام
شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار بورس نیوز گفت:بحث مشارکت در میان است چرا که کد بورسی نیز مانند کد ملی منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: تفاوتی میان "کد ملی" و "کدبورسی" برای انجام معاملات وجود ندارد و احراز هویت فرد برای فعالیت در بازار سرمایه در سامانه سجام صورت می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: شخص با کد ملی نیز می‌تواند احراز هویت شود.

تهدید و فرصت‌های پیش روی سهام عدالت
وی در خصوص تهدید‌ها و فرصت‌های پیش روی این طرح عنوان کرد: پیش‌تر در سهام عدالت مقرر شده که بعد از تصویب طرح در سال ۸۶، آزادسازی آن در سال ۹۶ صورت گیرد و شخص مستقیما از مزایای سرمایه گذاری و سود نقدی بهره‌مند شود و البته در مقابل مخاطرات مربوط به سهامداری، از قبیل سواد سرمایه گذاری و قیمت گذاری درست و دسترسی و فراگیری سامانه معاملاتی نیز وجود دارد. 

این کارشناس بازار سرمایه به تهدید‌های موجود در آزادسازی سهام عدالت اشاره داشت و گفت: افراد با مزایا و مخاطراتی مواجه می‌شوند که ممکن است به این خطرات واقف نباشند. سهام عدالت نیز به دلیل اینکه افراد با دهک پایین را هدف گرفته (دهک‌های کمتربرخوردار) این احتمال وجود دارد که دردسترسی به اینترنت و سواد رایانه‌ای و استفاده از سامانه‌های معاملاتی مشکلاتی وجود داشته باشد. 

وی افزود: همچنین بحث کلاهبردارانی که از عدم اطلاعات دارندگان سهام عدالت سواستفاده می‌کنند نیز باید در نظر گرفته شود تا این سهام را به قیمت‌های کمتر از واقع از دارندگان آن خریداری نکنند.
 
وعده آزادسازی سهام عدالت پس از ۳ سال /کد ملی جایگزین کد بورسی 
 

جنبه شعاری سهام عدالت به جای عملیاتی بودن
علی مولایی، مدیرعامل کارگزاری آریا نوین نیز صحبت‌ها پیرامون سهام عدالت را بیشتر شعاری دانست و به بورس نیوز گفت: جنبه شعار به جای عملیات در "سهام عدالت" بیشتر به چشم می‌خورد چرا که هنوز در بسیاری از محور‌ها این سهام گنگ است.

وی ادامه داد: ابتدا باید پرتفو این سهام کامل شناسایی شده و مشخص شود که چه زیرمجموعه‌هایی بر قیمت سهام عدالت تاثیرگذار خواهند بود. 

مانور تبلیغاتی سازمان خصوصی سازی بر سهام عدالت
این کارشناس بازار سرمایه به عدم شفافیت کامل این طرح اشاره داشت و گفت: تنها یک اسم کلی از سهام عدالت شنیده می‌شود که سازمان خصوصی سازی مانور تبلیغاتی زیادی راجع به آن داده و با توجه به شرایط خوب بازار و رشد شاخص راجع به ارزش‌های آن بسیار صحبت می‌شود.

مولایی "شفاف سازی" را امری ضروری عنوان کرد و افزود:باید مشخص شود این سهام چه مجموعه‌ها و شرکت‌هایی را در برمی گیرد. همچنین"‌ای پی اس" (EPS) کدام شرکت و افزایش قیمت کدام سهم بر سهام عدالت تاثیرگذار است. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با مشخص شدن و شفاف سازی در موضوعات مطرح شده سهام عدالت قابل برنامه ریزی شده و کارگزاران در معرفی این سهام به فعالین بازار سرمایه پیش قدم خواهند شد اما؛ در حال حاضر مانوری تبلیغاتی بیش نیست.
 
اجرای مکانیزم‌های کد ملی و بورسی بر عهده کارگزاران
مولایی به مسائل جایگزینی کد ملی به جای کد بورسی در خرید و فروش این سهام اشاره داشت و گفت:در چنین مواردی مسائل تخلفاتی همیشه خود را نشان خواهند داد، سهام عدالت نیز مشمول این قضیه خواهد بود. 

وی ادامه داد:همواره با توجه به اصرار دولت بر اعمال شفافیت روی کد‌های ملی، مفسده‌هایی نیز ایجاد شده و صرفا مختص سهام عدالت نیست.

این کارشناس بازار سرمایه به نکته‌ای مهم در تعریف سهام عدالت اشاره داشت و افزود: در صورت تعریف مشخص، جامع و مطمئن، بازار سرمایه بدون هیچ تبلیغی اگر این سهم را ارزنده بداند به سمتش حرکت خواهد کرد و این امر که چه مکانیزم‌هایی در خصوص کد ملی و بورسی و به چه صورت اجرایی شود بر عهده کارگزاران و نهاد‌های نظارتی خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

"تجدید ارزیابی" محرک اصلی بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

گزارش‌های مثبت اجازه اصلاح طولانی را نمی‌دهد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

استقبال "بورس" از دلار ۳۰ هزار تومانی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

هجوم جریان نقدینگی شمشیری دولبه

ارسال نظر