بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
تحریض و تحریک بی‌معنا برای ارزش جایگزینی!

تعدیل منفی ۳۴درصدی سودناخالص "رمپنا"

آیا خرید سهام شرکت مپنا با قیمت‌هایی بیش از ۱۵.۰۰۰ ریال آن هم با نهایتا ۵۰۰ تا ۶۰۰ ریال سود خالص به ازای هر سهم، توجیهی منطقی دارد؟ آیا قرار است دارایی‌های شرکت مپنا و نیروگاه هایش به فروش برسند، شکل منحل و پس از کسر بدهی‌ها پول‌های مازاد بین سهامداران خرد تقسیم شود که ارزش جایگزینی ملاک خرید قرار گیرد.
کد خبر : ۲۰۹۸۸۳

تعدیل منفی بیش از ۳۴ درصدی سود ناخالص

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در حالی که این روز‌ها قیمت هر سهم شرکت مپنا به بیش از ۱۵.۰۰۰ ریال هم رسیده، گزارش ضعیف این شرکت در ۹ ماهه سال مالی ۱۳۹۹ شرکت نشان می‌دهد که شاید نباید سهامداران خرد را به خرید سهام شرکت‌ها بر اساس ارزش جایگزینی ترغیب کرد.

متاسفانه آنچه برخی کارشناسان بازار سرمایه در دو سال گذشته مدام بر آن پافشاری دارند لزوم رشد قیمت سهام شرکت‌ها به واسطه ارزش جایگزینی شرکت‌ها بوده در حالی که مهم‌ترین اصل برای سهامداران خرد سودآوری شرکت‌ها بوده و نه ارزش جایگزینی.

آیا خرید سهام شرکت مپنا با قیمت‌هایی بیش از ۱۵.۰۰۰ ریال آن هم با نهایتا ۵۰۰ تا ۶۰۰ ریال سود خالص به ازای هر سهم، توجیهی منطقی دارد؟ آیا قرار است دارایی‌های شرکت مپنا و نیروگاه هایش به فروش برسند، شکل منحل و پس از کسر بدهی‌ها پول‌های مازاد بین سهامداران خرد تقسیم شود که ارزش جایگزینی ملاک خرید قرار گیرد؟

شرکت گروه مپنا در دوره ۹ ماهه نخست سال مالی جاری و بر اساس گزارش حسابرسی نشده موفق به کسب سود خالص ۳.۶۳۰ میلیارد ریالی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

جمع درآمد‌های عملیاتی محقق شده در این دوره به بیش از ۲۴.۷۵۵ میلیارد ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳ درصد کاهش داشته و افزایش بیش از ۱۴ درصدی بهای تمام شده در این مدت منجر به کاهش بیش از ۳.۲۰۰ میلیارد ریالی و ۳۴ درصدی سود ناخالص شده است.

تعدیل منفی بیش از ۳۴ درصدی سود ناخالص

با توجه به گزارش‌های میاندوره‌ای منتشر شده شرکت و همچنین زیرمجموعه‌های با اهمیت این شرکت به نظر نمی‌رسد در سال جاری شاهد اعلام سود خالص بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ ریالی به ازای هر سهم این شرکت باشیم و چه بسا با این شرایط کاهش قیمت سهام این شرکت هم کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دبیر سندیکای تولیدکنندگان برق در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کرونا به نیروگاه‌های برق هم رسید

افزایش حباب‌گونه قیمت سهام نیروگاه‌ها؛

باغبانی که باغچه خود را بیل نمی‌زند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
نظرتون کاملا درسته باید خودرو خساپا هپکو خگستر بانک دی بانک پارسیان بانک اینده و ... رو خرید که سود دارند