بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در صادرات محصولات فولادی و ابطال معاملات روز گذشته فولاد مبارکه در بورس کالا، شاهد افزایش عرضه‌ها در این گروه باشیم.
کد خبر : ۲۱۰۲۱۵

 

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد روند نوسانی در گروه‌های مختلف بازار سرمایه بودیم. در حالی که دو نماد پر ارزش بازار یعنی هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه اصفهان با رشد محسوس قیمت همراه بودند، در سایر گروه‌ها از جمله بانکی و خودرویی همچنان شاهد روند ضعیف و پرعرضه معاملات بودیم. شاخص کل با بیش از ۴ هزار واحد رشد به ۴۷۶ هزار و ۸۱۲ واحد رسید.
ارزش معاملات نیز همچنان روند افزایشی را نشان می‌دهد و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۶۸ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در گروه فلزات، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با گلایه از اینکه زمزمه افزایش بیشتر قیمت‌ها باعث شده تا فضا برای حضور دلالان و سوداگران در بازار فراهم شود، گفت:آقایان پاسخ دهند چرا با وجود مازاد تولید رشد قیمت در بازار آهن و فولاد ایجاد شده است. رستگار با گلایه از اینکه زمزمه افزایش بیشتر قیمت‌ها باعث شده تا فضا برای حضور دلالان و سوداگران در بازار فراهم شود، تصریح کرد: ما به عنوان توزیع‌کننده آهن، چندین بار مشکلات بازار را به مراجع مربوطه از جمله وزارت صنعت گزارش داده‌ایم، اما متأسفانه در این رابطه هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است.

بی‌سامانی بازار آهن باعث شده تا دلالان در این بازار حضور داشته و مدام به خرید محصولات و احتکار آن‌ها اقدام کنند. وی افزود: در حال حاضر قیمت ورق‌های پروفیل ۳۰ درصد و قیمت آهن ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. جالب اینجاست این رشد قیمت‌ها این روز‌ها متوقف نمی‌شود و مدام بازار شاهد قیمت‌های جدید است. این در حالی است که برخی خبر‌ها حاکی از ایجاد محدودیت مجدد صادرات فولاد است.

در بخش حمل و نقل، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با تولید ۳۰ درصد از ۱.۵ میلیون تن نیاز سالانه کشور به سوخت کم سولفور، توانستیم از بحران کمبود سوخت برای شناور‌های ایرانی عبور کنیم. وی افزود: با این میزان تولید در فاز نخست از مرحله بحران عبور کردیم، ولی لازم است تا به میزان مورد نیاز سوخت کم سولفور با استفاده از تولید داخل به طور صد درصد دست یابیم.

در گروه پتروشیمی، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۸ گفت: میزان تولید میعانات گازی در ۱۰ ماهه اول سال جاری رشد پنج درصدی داشته است. وی میزان تولید پروپان را بیش از سال گذشته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هفت پالایشگاه پروپان تولید می‌کنند. او میزان تولید بوتان و گوگرد را نیز به ترتیب، ۲ میلیون و ۶۳ هزار تن، ۱.۲ میلیون تن و ۵۶۷ هزار تن عنوان و اظهار کرد: در سال جاری مجتمع گاز در تمام شاخص‌ها رشد داشته و در اکثر تولیدات به برنامه نزدیک شده است.

در خبری از بازار سرمایه، مدیر عامل بورس تهران گفت: عرضه اولیه ۱۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت پدیده شیمی قرن به عنوان ۵۳۴ اُمین شرکت پذیرفته شده در بورس تهران روز چهارشنبه انجام می‌شود. وی گفت: عرضه اولیه پدیده شیمی قرن نیز به روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش خرید) صورت می‌گیرد.

این عرضه هم برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش «ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی»، گروه "ساخت سایر محصولات شیمیایی" و طبقه "ساخت صابون و پاک کننده‌ها، فرآورده‌های تمیز کننده و پرداخت کننده، انواع عطر و فرآورده‌های بهداشتی" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد "قرن" به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

بازار امروز
انتظار می‌رود که در بازار امروز تصمیمات نشست اف‌ای تی اف در خصوص ورود مجدد کشورمان به لیست سیاه این نهاد و یا تمدید ۴ ماهه فرصت کشورمان جهت پیوستن به لوایح مربوط به این نهاد، اثر مهمی بر روند معاملات و به خصوص گروه بانکی داشته باشد.

بر اساس آخرین خبرها، ظاهرا اکثر اعضای این نهاد با توجه به اجرای بخش مهمی از مفاد مربوط به قوانین پولشویی توسط کشورمان، خواستار ادامه فرصت در جهت تطبیق کامل با مقررات وضع شده توسط این نهاد را دارند. در گروه فلزات نیز به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در صادرات محصولات فولادی و ابطال معاملات روز گذشته فولاد مبارکه در بورس کالا، شاهد افزایش عرضه‌ها در این گروه باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر