بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به آثار کرونا بر اقتصاد ما و قانون پایستگی مدیران و...
کد خبر : ۲۱۰۶۸۱

به گزارش بورس نیوز، امروز مرزهای عراق به روی ایران بسته بود و کامیون‌های حامل محموله های صادراتی پشت مرزها سرگردان شده بودند. به نظر می رسد بقیه کشورها نسبت به ما مقررات سختگیرانه تری برای جلوگیری از ورود کرونا دارند و در این رابطه هم با کسی شوخی و تعارف ندارند...
کرونا در ایران شیوع یافته و فارغ از آثار منفی روانی شیوع کرونا و دغدغه از دست دادن هموطنان مان، کرونا حتما آثار منفی کوتاه مدتی هم بر اقتصاد ما خواهد داشت.

 

«کرونا» سد راه واردات قطعات خودرو 

دبیر انجمن قطعه سازان گفته انتشار کرونا واردات قطعات خودرو از چین را با مشکل مواجه کرده؛ واردات و صادرات سایر اقلام و مراودات تجاری ما با چین و بقیه کشورها همین حالا هم مختل شده و هیچ معلوم نیست اگر تعداد مبتلایان به کرونا بیشتر شود چه بلای بر سر مراودات تجاری ما با دنیا خواهد آمد. به هر حال اگر مرزها بسته شوند، فرقی ندارد چه چیزی قرار است حمل شود...

 

«ماسک» کیمیا شد

اما گفتیم کرونا؛ بد نیست یادی هم از افزایش قیمت نجومی ماسک و ژل ضد عفونی کننده و الکل کنیم. قیمت امروز هر عدد ماسک ۲۵ هزار تومان، قیمت مصوب، ۴۱۰ تومان! این اقلام هم نایاب شده و باید از بازار سیاه تهیه کرد. البته گفته شده ظرف چند روز آینده ماسک و محلول ضد عفونی کننده رایگان در مراکز بهداشت توزیع خواهد شد.

 

دم خروس را باور کنیم یا ...

آقایان از طرفی مرتبا شعار می دهند که بازار سرمایه بهترین بازار برای هدایت نقدینگی و کمک به تامین مالی بنگاه های تولیدی است؛ از طرفی آنقدر بر سر راه پذیرش شرکت ها در بازار بورس و فرابورس سنگ اندازی می کنند که بعضی ها عطای بورسی شدن را به لقایش می بخشند. افزایش سرمایه ها هم معضلی دیگر است و در شرایطی که در بورس های جهانی گاه فرآیند افزایش سرمایه فقط چند روز بطول می انجامد، در کشور ما افزایش سرمایه شرکت ها، پروسه ای تقریبا ۶ ماهه است! خب اگر اینقدر مشتاق توسعه بازار هستند، کمی هم دست بجنبانند که کارها زودتر انجام شود.

 

قانون پایستگی مدیران

گویا صندلی مدیریت بیمه ملت که چند وقتی است، خالی مانده؛ به مدیرعامل بیمه سرمد خواهد رسید. مهم این است که در کشور ما قانون پایستگی مدیران حکمفرما است و مدیران عامل فقط از شرکتی به شرکتی دیگر نقل مکان می کنند.

 

وعده سرخرمن اهالی میرداماد

دوستان در میرداماد وعده داده اند سال آینده تورم ۲۰ درصدی خواهیم داشت. بعضی اقتصاددانان هم پوزخند زده و گفته اند امسال تورم ۳۸ درصدی تجربه کرده ایم، با این حجم نقدینگی، چطور وعده تورم ۲۰ درصدی محقق خواهد شد؟


رشد ۵۵ درصدی وام‌های خارجی نظام بانکی
براساس آمارهای رسمی حجم وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی آنها روندی افزایشی داشته است؛ به طوری که این شاخص در آذر ۹۸ نسبت به دو سال قبل حدود ۵۵.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر