بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"فروش تعهدی" ابزاری برای تکمیل ویترین

گروه‌هایی که از افزایش نرخ ارز منتفع می شوند بالاخص فولادی‌ها، گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری هستند.
کد خبر : ۲۱۰۷۰۲

به گزارش بورس‌نیوز، فروش تعهدی سهام از امروز آغاز خواهد شد و نمادهای فروش تعهدی شامل «سفارس»، «وتجارت»، «وساپا»، «فاراک» و «فملی» خواهد بود.

در بازار فرابورس هم «میدکو»، «بپاس» و «سرچشمه» معاملات با روش فروش تعهدی را تجربه خواهند کرد. این ابزار به اعتقاد برخی کارشناسان، از عطش تقاضای بازار خواهد کاست.

این در حالی است که بازار سرمایه این روزها ریسک کرونا و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را هم تحمل می کند.

نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: معتقدم برای تحلیل وضعیت بازار نباید فقط دو یا سه عامل را در نظر گرفت و مثلا افزایش نرخ ارز نیز عامل اثرگذاری بوده که در بازار سرمایه موج ایجاد کرده و در فروش شرکت ها موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: جریانات نقدینگی که بخشی از آن به دلیل قوانین و مقررات به سمت بازار سرمایه می آید، عامل اثرگذار دیگری است که حتما باید در تحلیل بازار سرمایه مورد بررسی قرار گیرد.

خاندوزی افزود: تمامی سهم‌های بازار سرمایه وضعیت مشابهی ندارند و نمی‌توان برای کل بازار نسخه واحدی تجویز کرد اگرچه حدود ۳۵درصد از سهم‌های بازار سرمایه سهم‌هایی هستند که در قیمتی معامله می‌شوند که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد؛ ولی در مقابل بیش از ۴۰ درصد سهم های بازار با توجه به افزایش نرخ ارز، پتانسیل رشد سودآوری دارند و از آنجا که این ۴۰ درصد سهم ها، وزن بالایی دارند بنابراین نگرانی خاصی متوجه بازار سرمایه نیست.

وی تصریح کرد: گروه هایی که از افزایش نرخ ارز منتفع می شوند بالاخص فولادی ها، گزینه های جذابی برای سرمایه گذاری هستند.

خاندوزی در رابطه با تاثیر فروش تعهدی سهام بر بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد فروش های تعهدی اثری بر روند کلی معاملات بازار سرمایه ندارد و بیشتر با این هدف راه اندازی شده که ویترین ابزار های بازار سرمایه کامل تر شود. فروش تعهدی احتمالا اثر خاصی بر معاملات نمادهایی که شامل فروش تعهدی هستند نیز نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سودی ناچیز سهم سهامداران در سال مالی گذشته؛

"فاراک" و لزوم استراتژی‌های جدید سهامداران

مدیر عامل شرکت بیمه پاسارگاد در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

انفجار سرمایه در "بپاس"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

پالایشی‌ها گرفتار در تله گزارش‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
برای فروش تعهدی باید شرکتهایی انتخاب میشد که سهامشان رشد بالایی کرده باشند 5 شرکت معرفی شده کمترین رشد را در دو سال اخیر داشتند حتی یکیشان یعنی سرمایه گزاری سایپا حتی رشدی نداشته و هنوز زیر قیمت سال 94 خود معامله میشود.ولی کار مدیران بورس همیشه برعکس بوده اینبار هم انتخابهایشان اشتباهی و غلط است.گویا نوعی بیماری بر ایشان حاکم است که میخواهند حالا که بازار ثبات پیدا کرده این ثبات را بهم بزنند و مردم را از بورس فراری دهند تا بازارهای دیگر مثل ارز و سکه اقتصاد را بهم بریزند.