بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بلندکردن هالتر ۵۰۰ تنی در بورس تهران

خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۲/۰۴ (بورس و فرابورس) امروز ۵۰۸۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۴ درصد افت داشت.
کد خبر : ۲۱۰۸۱۸

بلندکردن هارتل ۵۰۰ تنی در بورس تهران

به گزارش بورس‌نیوز، افزایش و تشدید تحریم‌های ایران، و یا موانعی چون کرونا، زلزله، افزایش نرخ ارزها، کسری بودجه دولت و ... نه تنها هیچگونه تأثیر منفی بر بورس تهران نداشته، بلکه تنور بازار را بیش از پیش گرم کرده است.

به‌طوری‌که واکنش بازارسرمایه در برابر هر زنگ خطر و تهدید و تحریمی، معکوس از آب در آمده و به رونق هر په بیشتر این بخش از فعالیت های اقتصادی انجامیده است.

حکایت از آنجا آغاز شد که در اردیبهشت ماه سال گذشته، ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج میشود و چنان فشاری بر ایران و بازارهای مالی وارد خواهد ساخت که در تاریخ بی سابقه باشد!.
در پی این تهدید و افزایش فشارها، موتور بورس تهران بعنوان زود اثرپذیرترین بخش اقتصادی کشور ، نه تنها خاموش نشد بلکه با سرعت و دور بیشتری بکار افتاد و قیمتها با جهش غیر قابل باوری روبرو شدند. درست است که علت اصلی این امر، افزایش نرخ ارزها در بازار بوده است. ولی بیش واکنش مثبت بورس تهران به معضل تحریم ها و تهدیدهای امریکا، و جهش قیمت ها و شاخص ها به ترتیبی که شاهد آن هستیم، بیشتر شبیه یک معجزه بود.

لذا باید قدردان فعالان بورس تهران و مشارکت کنندگان بازار بود که دولت را در چنین شرایط بغرنجی تنها نگذاشتند و با دوری از بازارهای کاذب سفته بازی نظیر بازار طلا و ارز و املاک و مستغلات، روی به بورس تهران گزاردند و منابع هنگفت خویش را روانه بازار سهام کردند.

این حمایت همه جانبه و گرایش عمومی سهامداران و سرمایه گذاران بورسی را باید ارج نهاد که با حمایت از دولت و بازار سرمایه، آب به آسیاب دشمن نریختند و با قوای تمام جذب بازار سهام شدند. حال اگر دولت بخواهد از سال آینده از فعالان بورس طلب مالیات بر عایدی سرمایه کند و یا با تدوین و اجرای سیاستهای اشتباه، در صدد اخذ مالیات از سهامداران (حامی و پشتیبان دولت) بازار سرمایه باشد، کاری ناعادلانه و ناجوانمردانه خواهد بود.

لذا جا دارد دولتمردان ، قدر ملت نجیب و بزرگ منش ایران را بدانند و در ارائه خدمت بیشتر به این مردم صبور و انقلابی همت بیشتری به خرج دهد.

و، اما قطار سریع السیر بورس تهران امروز تا لبه ایستگاه ۵۰۰ هزار واحدی پیشروی داشت و مردان بلندآوازه آن قصد بلند کردن هارتل سنگین ۵۰۰ تنی را داشتند، ولی به این توفیق عظیم دست نیافتند و بنظر می‌رسد در بازار فردا شاهد این چچپدیده خجسته خواهیم بود.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فولاد»، «پارس»، «فملی»، «تاپیکو»، «اخابر»، «وغدیر» و «رمپنا» با رشد بیش از ۱۷۱۰۶ واحدی روبرو شد.

بازار رشد قابل توجه نرخ ارز را با شتابی بیش از پیش در قیمت سهام منعکس میکند و امروز نیز شاهد رشد خیره کننده سطح عمومی قیمت‌ها و رکوردشکنی مجدد شاخص کل بودیم.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۹۸,۹۰۴ واحد / میزان تغییر ۱۷۱۰۶ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۸,۱۶۴,۹۸۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۱,۷۰۴ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۶۸۷ میلیارد ریال

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۹۰۶ واحد مثبت/ پارس ۶۲۴ واحد مثبت/ فملی ۵۸۹ واحد مثبت/ تاپیکو ۵۰۶ واحد مثبت/ اخابر ۴۷۹ واحد مثبت/ وغدیر ۴۶۶ واحد مثبت/ رمپنا ۴۶۱ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۶۷۷.۹ میلیون سهم/ ذوب ۴۴۸.۱ میلیون سهم/ فولاد ۳۰۱.۱ میلیون سهم/ خساپا ۲۴۸.۳ میلیون سهم/ فاراک ۱۳۰.۲ میلیون سهم

خالص خرید حقیقی ها
خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۲/۰۴ (بورس و فرابورس) امروز ۵۰۸۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۴ درصد افت داشت.

بلندکردن هارتل ۵۰۰ تنی در بورس تهران
اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) مقامات چین اعلام کردند که نخستین واکسن ضد ویروس کرونا را احتمالا از اواخر ماه آوریل روی انسان‌ها آزمایش می‌کنند. شرکت آمریکایی گرفکس و انستیتوی ویروس‌شناسی دانشگاه فیلیپ در ماربورگ آلمان نیز به نتایج مشابهی دست یافته اند.

۲) شمارش اولیه آراء در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت نوادا بیانگر پیروزی سناتور برنی سندرز است. جو بایدن، معاون سابق رییس جمهوری آمریکا و پیت بوتجج، شهردار سابق شهر ساوث بند ایندیانا به ترتیب دوم و سوم شده اند.

۳) الکساندر شالنبرگ وزیر خارجه اتریش که به تهران سفر کرده می‌گوید گر پیشنهاد بهتری مطرح شود و مورد توافق طرفین باشد می‌تواند جایگزین برجام شود. ما آماده میزبانی مذاکرات ایران و آمریکا هستیم.

۴) بانک مرکزی چین با هدف حمایت از رشد و رونق اقتصادی و مقابله با تاثیرات منفی ویروس کرونا، نرخ بهره را کاهش داده به شکلی که نرخ بهره وام‌های یکساله را از ۴.۱۵ درصد به ۴.۰۵ رسیده است.

۵) بانک‌های دولتی ترکیه در راستای کمک به کاهش شدت تضعیف لیر و در بحبوحه رویارویی نظامی با نیرو‌های تحت حمایت روسیه در سوریه، سیل دلار را به سوی بازار‌های آنکارا سرازیر کردند. موسسات و بانک‌های دولتی ترکیه برای حفظ ثبات لیر روز گذشته بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار به بازار تزریق کردند. برابری لیر به دلار ۶.۱ است!

۶) شرکت آرامکوی سعودی قصد دارد برای بهره برداری از ذخایر گازی غیرمرسوم ۱۱۰ میلیارد دلار در میدان گازی جفورا سرمایه گذاری کند.

۷) تولید ۱۰ ماهه سیمان در کشور از مرز ۵۱ میلیون تن گذشت که ۱۲.۲ درصد بالاتر از مدت مشابه در سال ۹۷ است.

۸) دکتر روحانی در دیدار وزیر خارجه هلند گفته بدنبال پایان برجام نیستیم و راه گفتگو با اتحادیه اروپا در این زمینه را نبسته ایم. وی افزود همه باید تلاش کنیم برجام حفظ شود.

۹) پس از کاهش سود بازار فرآورده‌های نفتی، احتمال می‌رود شرکت‌های حفاری نفت شیل آمریکا، سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید را با سرعت بیشتری نسبت به آنچه در سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌شد، کاهش دهند.

۱۰) وال استریت ژورنال بر خلاف ادعایی که روز گذشته در روزنامه دنیای اقتصاد مطرح شد می‌گوید اقدام FATF علیه ایران با ذکر ماده‌ای دائمی‌تر شده است، چراکه به امریکا و متحدانش توانایی مسدود سازی مسیر رفع تحریم‌ها علیه تهران را می‌دهد، حتی اگر ایران قوانین ضدپولشویی و ضدتروریسم را تصویب کند.

۱۱) فروش تعهدی به صورت آزمایشی و فقط برای نماد‌های «وساپا» «سفارس» «فاراک» «وتجارت» «فملی» آغاز شد.

۱۲) مدیر عامل شرکت ویتول گفته کاهش بیشتر تولید لیبی و ونزوئلا و برنامه‌های اوپک برای پایین آوردن بیشتر تولید به جبران ۲۰۰ میلیون بشکه کاهش تقاضای نفت کمک خواهد کرد و بازار را در نیمه دوم سال جاری میلادی در شرایط بهتری قرار خواهد داد.

۱۳) رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره دلایل گرانی ارز گفته در حال نزدیک شدن به آخر سال هستیم همچنین کسری بودجه‌ای که دولت طول سال داشته، منجر به افزایش نرخ برخی از کالا‌ها شده است.

۱۴) مدیرعامل فارس می‌گوید امسال کار‌های عملیاتی سه پروژه بزرگ پالایشگاه گاز بیدبلند، پروژه الفین ایلام و شرکت اوره و آمونیاک لردگان تمام می‌شود و وارد فاز عملیاتی و تولید محصول تجاری می‌شوند. جعفر ربیعی در ادامه گفت در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت‌های موجود هلدینگ حدود ۲۴ میلیون تن است. این ظرفیت در سال آینده ۶ میلیون تن و سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون تن افزایش می‌یابد.

۱۵) دبیر انجمن سیمانی‌ها می‌گوید بسته شدن مرز‌های عراق، نگرانی برای صادرات سیمان محسوب نمی‌گردد؛ چرا که بخش عمده صادرات صنعت سیمان از مرز‌های جنوبی کشور انجام می‌شود.

۱۶) بیمه آسیا مجتمع مسکونی ۴۰ واحدی نوساز می‌فروشد.

۱۷) مدیرعامل پاسارگاد می‌گوید باتوجه به محدودیت‌هایی که تحریم بر اقتصاد ملی تحمیل کرده است، هر تصمیمی در FATF گرفته می‌شد، بدتر از این نمی‌شد و ایجاد نگرانی‌های بیش از حد، یا براساس عدم تسلط اظهارنظر کنندگان بر موضوع از نظر تخصصی است یا براساس منافع دیگری است.

۱۸) ذوب آهن قرارداد فروش ۵۰۰۰ تن ریل با قراردگاه خاتم منعقد کرده است.

۱۹) برای اولین بار در کشور فولاد مبارکه موفق به طراحی و تولید ورق‌های عملیات حرارتی‌پذیر شد.

۲۰) فولاد شادگان، از زیرمجموعه‌های فولاد خوزستان است که رکورد تولید ماهانه در بهمن ماه ۹۸ را با تولید ۶۹۹۱۷ تن محصول شکسته است.

جعبه ابزار جدید بازار

جعبه ابزار کلاسیک بازارسرمایه با «فروش تعهدی» تکمیل شد. مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در آئین رونمایی از سازوکار فروش تعهدی گفته: در راستای سلسله ابزارهای نوین بازار سرمایه سازوکار فروش تعهدی راه‌اندازی شد، سال گذشته آتی سبد سهام با کارکرد شاخص و سال قبل از آن اختیار معاملات رونمایی شده بود و حال با این سازوکار جدید معاملاتی باید گفت جعبه ابزار کلاسیک بازار سرمایه تکمیل شد.

فروش تعهدی امروز با ۵ نماد در بورس تهران و ۳ نماد در فرابورس ایران شروع شد. از این طریق طرف‌های عرضه و تقاضای بازار به یکدیگر نزدیک می‌شوند و از این طریق بازار می تواند قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد با پشتوانه بیشتری تصویب شود. در این فرآیند در تلاشیم تا با کمک به پویاتر شدن بازار سرمایه در راستای تامین منابع برای اقتصاد ملی گام برداریم.

تحولات گسترده در «وتجارت»
مدیر مالی «وتجارت» گفته بخش ارزی را جدا از صورت‌های مالی می‌بینیم و در EPS بانک بخش ارزی را در نظر نگرفته‌ایم و نمی‌گیریم. صفرزاده در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه ارزش ریالی دارایی‌های واگذارشده بانک تجارت چقدر خواهد بود، گفته: میزان ارزش دارایی‌هایی که باید واگذار شود محرمانه نیست و ما هم فروش اموال مازاد را شروع کرده‌ایم و چند پروژه بزرگ بانک تجارت در حال فروش است.

پیش بینی بازار دوشنبه ۵ اسفند ۹۸

با آنکه اقتصاد ایران و بورس تهران طی دو سال اخیر با تهدیدات متنوعی از سوی اجانب روبرو بوده است و مخالفان و دشمنان این مرز و بوم انتظار داشتند در پی خروج امریکا از برجام شاهد فروپاشی اقتصادی و سقوط بی محابای بورس تهران خواهند بود. ولی گویی عکس این قضیه و انتظار در حال رخ دادن است. چرا که بورس تهران از ارتفاع ۸۲.۵۴۲ واحدی در یکم شهریور ۹۶ اینک به ایستگاه رفیع ۴۹۸.۹۰۴ واحدی ارتقا یافته است.  

حالیکه طیف کثیری از کارشناسان و فعالان بازار انتظار داشتند که در پی ورود ایران به لیست سیاه FATF از یک طرف، و شیوع بیماری خطرناک وارداتی کرونا در ایران، شاهد برتری نسبی طرف عرضه و عقب نشینی خریداران و سهامداران در بازار باشیم. ولی عملأ عکس این قضیه در بازار رخ داده و بسیاری از سرمایه گذراران و خریداران از طبقات مختلف، در حال ورود و سرمایه گذاری سنگین در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هستند. البته شاهد هیچگونه توازن و منطق قابل قبولی در بین نماد‌های مختلف بازار نیستیم و عملیات سفته بازی در بازار شیوع و شدت پیدا کرده است.

بلندکردن هارتل ۵۰۰ تنی در بورس تهران

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

"سیمان" و نگاهی به پنجره بورس کالا

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

"سیمان" و نگاهی به پنجره بورس کالا

ارسال نظر