بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

ضرب آهنگ تند بورس و زومبای سهامداران

امروز هم رکورد جدیدی در ارزش معاملات ثبت شد. بطوریکه خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۲/۰۷ (بورس و فرابورس) افزون بر ۸۰۳۳ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۷ درصد افزایش داشت.
کد خبر : ۲۱۱۲۶۰


به گزارش بورس نیوز، با شیوع پدیده نادری به نام خرید سهم به هر قیمتی، بورس تهران مملو از جمعیت کثیری است که با هیجان و اضطراب خاصی در حال وارد کردن پول‌های خویش به این بازار جذاب و پر دامنه و تشکیل سبدی متنوع از سهام شرکت‌های مختلف هستند. مردم و صاحبان نقدینگی از ترس اینکه مبادا با افت بیشتر ارزش پول ملی و آب شدن دارایی‌های پولی خود، اندوخته و پس انداز خود را از دست دهند، اینک بازار سهام را نشانه گرفته اند و حاضر به خرید و تبدیل منابع مالی خویش به انواع و اقسام سهام شرکت‌ها شده اند.
امری که موجب شده ارزش معاملات روزانه از سقف ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز عبور کند که در حدود ۴۰ برابر قبل (نیمه اول سال ۹۶) است!.
هشدار‌های متعدد و مکرر مسئولان و مدیران سازمان بورس نیز در این باره و در نظر داشتن ارزش ذاتی و سطوح ارزندگی سهام شرکت ها، تا کنون بی اثر بوده و خریداران فارغ از هر گونه تحلیل و برآورد و مطالعه ای، با شور و حرارت خاصی در حال خرید و سرمایه گذاری در بستر بورس تهران هستند.
این پدیده نادر که از ابتدای خلقت بشر در روی کره زمین (یک میلیون سال قبل) تا کنون در هیچ سرزمینی مشابه آن دیده و تجربه نشده است را به عموم مردم و دولتمردان تبریک و تهنیت گفته و انتظار رونق بیشتر و روزافزون بازار سرمایه کشور را آرزو داریم!
گفتنی است هر چند که سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی در بازار بسیار است، ولی سهام دارای حباب قیمتی نیز فراوان است بطوریکه به جرأت میتوان ابراز و اثبات کرد قیمت سهام مزبور با دلار ۵۰ هزار تومانی معامله میشوند!
هر چند که، برخی تک سهم‌های ارزنده نیز گاهأ یافت میشود که هنوز با دلار ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی داد و ستد شده و از قافله رشد بازار و توجه سهامداران و سرمایه گذاران، به دور مانده اند.
خلاصه اینکه افزایش افسارگسیخته نقدینگی در کشور و ورود بخش عمده‌ای از پول‌های تازه به بازار سهام از یکسو و به‌دنبال آن افزایش تورم و رکود دیگر بازار‌های موازی سرمایه‌گذاری، سبب شده این روز‌ها صد‌ها هزار میلیارد تومان به فضای معاملات تزریق شود و قیمت‌ها با رشد سرسام آوری در سیر صعودی و مدار رشد باشند.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، فملی، حکشتی، غگل، فولاد و کگل و فخوز با رشد حدود ۵۸۸۲ واحدی روبرو شد. بازار امروز دو نیمه متفاوت داشت فصل اول آن به شدت هیجانی و قیمت‌ها در اوج بودند، ولی با پدیدار گشتن سر و کله حقوقی‌ها و فشار فروش بعضی از سفته بازان و نوسانگیران، از آهنگ بازار کاسته شد، ولی پایانه شاخص کل کمتر از ۵۲۴.۳۹۴ واحد نبود.
بنظر می‌رسد با این ضرباهنگ تند و عطش سیری ناپذیر مردم برای سهامداری، بزودی شاهد شکستن سد‌های مقاومتی و کانال‌های سر راهی ۵۲۵ تا ۶۰۰ هزار واحدی نیز باشیم!

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۵۲۴,۳۹۴ واحد / میزان تغییر ۵۸۸۲ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۹,۰۸۰,۹۸۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۵۶,۷۱۰ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۷.۶۶۳ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فارس ۵۵۴ واحد مثبت/ فملی ۵۵۱ واحد مثبت/ حکشتی ۵۳۴ واحد مثبت/ غگل ۵۲۷ واحد مثبت/ فولاد ۳۹۵ واحد مثبت/ کگل ۳۶۹ واحد مثبت/ فخوز ۳۵۷ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۴۶ میلیارد سهم / وبصادر ۶۴۳.۴ میلیون سهم/ ذوب ۴۶۰.۲ میلیون سهم/ خساپا ۲۰۱.۹ میلیون سهم/ فولاد ۱۷۶.۳ میلیون سهم

خالص خرید حقیقی‌ها
امروز هم رکورد جدیدی در ارزش معاملات ثبت شد. بطوریکه خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۲/۰۷ (بورس و فرابورس) افزون بر ۸۰۳۳ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۷ درصد افزایش داشت.
ضربآهنگ تند بورس و زومبای سهامداران
اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) رسانه‌های چین می‌گویند پژوهشگران این کشور برای ویروس جدید کرونا یک واکسن خوراکی ساخته‌اند و قصد دارند آن را آزمایش کنند.
۲) کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد که ۵۰۸ مورد جدید ابتلا به کرونا روز گذشته شناسایی کرده بنابراین روند مبتلایان جدید به شدت نزولی است. در هفته‌های قبلی روزی ۲۰۰۰ نفر مبتلا می‌شدند.
۳) ترامپ در نشست خبری مشترک با «مودی» نخست وزیر هند اعلام کرد، دهلی‌نو با خرید سه میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی از آمریکا موافقت کرده است.
۴) بنابر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، کلیه مدارس و مراکز آموزشی در همه مقاطع در استان تهران تا آخر این هفته تعطیل، اما از روز شنبه ١٠ اسفند دایر خواهند بود.
۵) آمریکا ۵ فرد و نهاد را به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران تحریم کرد.
۶) «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا در سخنانی اعلام کرد که صبر می‌کنم تا ببینم نامزد نهایی چه کسی خواهد بود. از نامزد نهایی حمایت خواهم کرد. به نظرم آنچه اهمیت دارد این است که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را کنار بزنیم. اولویت من شکست دونالد ترامپ است.
۷) قیمت پایه شمش از این پس بر اساس ۸۳ درصد قیمت صادراتی فولاد تعیین می‌شود، اما همچنان  سقف رقابت باز است لذا قیمت پایه همچنان بی اهمیت است. نکته در ابلاغیه جدید افزایش میزان عرضه شمش و پایش خریداران خواهد بود.
۸) تازه‌ترین نظرسنجی و بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه آینده به بیش از ۲۵ درصد رسیده است. با وضعیت جاری بسیاری موافق کاهش نرخ بهره آمریکا شده اند.
۹) به گفته مدیر واحد بزرگترین پالایشگاه عربستان (آرامکو)، فعالیت این واحد از ابتدای ماه ژوئن به مدت پنج الی شش هفته متوقف می‌شود.
۱۰) دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد مرز‌های این کشور با ایران به‌روی رفت‌وآمد باز شده و مردم می‌توانند با رعایت تدابیر بهداشتی به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سفر کنند.
۱۱) معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته در وین برای برگزاری نشست مشترک برجام آماده می‌شوند.
۱۲) رویترز رشد ۴.۵ درصدی اقتصادی چین را برای سه ماه نخست سال میلادی جاری پیش‌بینی کرده که در مقایسه با نرخ رشد فصل قبل یعنی ۶ درصد، کاهش داشته و در پایین‌ترین سطح پس از بحران مالی ۲۰۰۸ قرار دارد.
۱۳) لرى کودلاو اعلام کرد که اقتصاد امریکا قدرتمند است و در جایگاه خوب خود به زیبایى تمام باقى مانده است. کاملا مانع شیوع ویروس کرونا در امریکا شده ایم. هیچ توقفى در عرضه و تقاضاى کالاهاى ضرورى شهروندان رخ نداده است.
۱۴) شاخص ترس (VIX) در بازار سهام امریکا به بیشترین مقدار از زمان سقوط کریسمسى سهام در سال گذشته رسید!
۱۵) بنیاد مستضعفان ۸ درصد بانک سینا را ۲۱ اسفند ۵۱۸۰ ریال می‌فروشد.
۱۶) خزانه داری ایالات متحده می‌گوید چین در تعهدات فاز اول توافق تجاری به پیشرفت رسیده است. همچنین گفته شده است که چین ممنوعیت واردات گوشت مرغ ایالات متحده را برداشته است.
۱۷) چین ۵ هزار کیت تشخیص ویروس کرونا به ایران تحویل داد.
۱۸) طرح احداث آسیاب سیمان خاکستری به ظرفیت ۱۰۰ تن سیمان در ساعت در شهر العماره عراق توسط سفارس کلید خورد.
۱۹) ومعادن ۳۷.۲ درصد افزایش سرمایه می‌دهد.
۲۰) شرکت فولاد (Mastel) مالزی برای سال مالی ۲۰۱۹ زیان خالص اعلام کرد که این اولین بار از سال ۲۰۱۵ می‌باشد که این شرکت زیان خالص را به ثبت رسانده است. خبر خوبی است، چون نشان می‌دهد نمی‌توانند قیمت فروش را پایین بیاورند.
۲۱) کولیوند، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس: یکی از عوامل اثرگذار در افزایش قیمت مسکن، افزایش چشمگیر نرخ ارز است، زیرا این مسئله رابطه مستقیمی با قیمت مصالح ساختمانی دارد، در دو سال اخیر نیز به واسطه افزایش نرخ دلار، قیمت مصالح و به تبع آن قیمت مساکن افزایش یافت.

پیش بینی بازار شنبه ۱۰ اسفند ۹۸
بورس تهران همچنان داغ و پر رونق است و روزانه بیش از ده‌ها هزار نفر با ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد این بخش از فعالیت‌های اقتصادی میشوند تا سهام بخرند و پرتفوی تشکیل دهند و شب خود را بدون سهامداری، بسر نبرند!.
قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها و صنایع به حد اشباع رسیده ولیکن معیار‌های ارزش گذاری و اسلوب‌های قدیمی و اصول مالی در بازار سرمایه ایران به کلی تغییر کرده بطوریکه دیگر و بر خلاف گذشته، ملاک و معیار ارزشگذاری سهام شرکت ها، سودآوری یا خالص ارزش دارایی‌ها نیست؛ لذا با سرازیر شدن صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران و هجوم مردم برای سرمایه گذاری در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی، شاهد برتری مطلق تقاضا نسبت به عرضه‌های موجود هستیم و به اصطلاح، سهام در بازار کم است. حقوقی‌های بازار نیز هر چقدر اقدام به عرضه‌های متعدد و متکثر در هر نمادی می‌کنند، عطش سیری ناپذیر بازار فروکش نمی‌کند و خریداران چنان به جان بازار سهام افتاده اند که تا از تاریخ فعالیت بورس تهران تا کنون بی سابقه بوده است.
البته این بدان معنا نیست که سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی (زیر ارزش ذاتی واقع شده) در بازار نداریم. بلکه بدان معنا است که سراغ هر سهمی به هر قیمتی نروید.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خبر‌های خوب فخوز برای سهامداران از کوره‌های داغ آمد؛

"فخوز" در مدار سوددهی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"نقدینگی" هیزم نرخ ارز

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

اصلاحات کوچک در حجم‌های بزرگ

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا کیان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
گروه بانکی بخصوص وبصادر و وتجارت از کلیت بازار جا موندن .