بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

کشتی کج از نوع بورسی!

جمع معاملات امروز ۷۸,۲۴۱ میلیارد ریال بود که ۸۸ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود.
کد خبر : ۲۱۱۵۴۵

کشتی کج از نوع بورسی!

به گزارش بورس نیوز، بالاخره بورس تهران که طی ۲ سال و نیم اخیر در برابر هیچ مانع و خطری سر تسلیم فرود نیاورده بود، در مقابل بیماری کرونا زانو زد و تسلیم این ویروس خانمان سوز شد!

این در حالیست که حتی ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و رودررویی ایران امریکا نیز نتوانسته بود چنین محکم و جاندار، کمر بورس تهران را خم کند و این بازار ۱۵۰ میلیارد دلاری را به زانو در آورد. گفتنی است، حماسه رشد و رونق بی نظیر و آوازه قدرت و هیبت بورس تهران به مبدأ زمانی اول شهریور ماه ۹۶ شروع شده و تا چهارشنبه هفته گذشته ادامه داشت. یعنی ۲۹ ماه و ۱۰ روز رونق (هر چند توام با نوسان) که طی آن ارزش بازار بورس تهران از ۴۵ میلیارد به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید و بازدهی آن بیش از ۵۰۰ درصد بود!

صرف نظر از تلفات جانی، شیوع کرونا تهدید دیگری نیز دارد و آن زیان هنگفتی است که پیش‌بینی می‌شود به اقتصاد جهانی وارد کند. روز پنج‌شنبه بانک آمریکا پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ را به ۲.۸ درصد کاهش داد، سطحی که پایین‌ترین رشد از زمان بحران مالی جهان تا کنون را رقم می‌زند. بر اساس اعلام بانک آمریکا، کرونا ویروس اثر کاهنده‌ای بر سرعت رشد اقتصاد جهان خواهد گذاشت. این نخستین بار پس از بحران مالی سال ۲۰۰۹ است که پیش‌بینی این بانک از رشد اقتصادی جهان به زیر ۳ درصد سقوط کرده است.

روزنامه گاردین نیز با اشاره به هراس ناشی از کرونا در سرتاسر جهان و اثر آن بر اقتصاد‌ها خبر داد که بزرگ‌ترین سقوط یک روزه بورس‌های جهان رقم خورد. بر این اساس روز پنج‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز بدترین سقوط یک روزه خود از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون را به ثبت رساند و ۴/ ۴ درصد معادل ۱۱۹۰ واحد افت کرد. دلیل این کاهش آسیبی است که بیماری همه‌گیر کرونا بر اعتماد سرمایه‌گذاران وارد کرده است.

وضعیت اسفبار مردم قم: قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم گفته تا صبح امروز ۶۵۲ نفر در این شهر مذهبی بستری شده اند. وی ضمن اعتراف به کمبود تخت بیمارستانی، به بیماران چند مرجوعی توصیه کرده کمبود تخت داریم و در خانه قرنطینه شوید! وی گلایه کرده که علیرغم هشدار‌های مکرر مسئولین، باز هم شاهد هستیم که مردم در خیابان‌ها حضور دارند. متاسفانه مردم هنوز این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت نماد‌های فولاد، فارس، فملی، پارس، تاپیکو و کگل و کچاد با افت حدود ۱۸۰۲۵ واحدی روبرو شد. افت بازار‌های جهانی، کاهش شدید قیمت دلار در بازار، و وحشت از همه گیر شدن بیماری کرونا از عمده دلایل افت بازار سهام طی روز جاری عنوان شده است.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۵۰۵,۸۲۵ واحد / میزان تغییر ۱۸۰۲۵ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۸,۴۰۵,۴۹۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۵,۷۹۱ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۹۷۱ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۱۱۲۵ واحد منفی/ فارس ۱۱۰۰ واحد منفی/ فملی ۹۳۹ واحد منفی/ پارس ۶۴۲ واحد منفی/ تاپیکو ۵۷۵ واحد منفی/ کگل ۵۴۴ واحد منفی/ کچاد ۵۳۵ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱ میلیارد سهم/ وبصادر ۴۱۲.۷ میلیون سهم/ فولاد ۳۰۳.۲ میلیون سهم/ ذوب ۲۸۴.۵ میلیون سهم/ خساپا ۲۵۱.۳ میلیون سهم

گزارش جامع بازار
جمع معاملات امروز ۷۸,۲۴۱ میلیارد ریال بود که ۸۸ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر ۱۸,۵۶۹ واحد منفی به ۵۰۵,۸۲۵ رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار ۳,۸۱۹ میلیارد ریال منفی بود.‌ترین‌های معاملات امروز عبارتند از:
بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): سرمایه گذاری؛ آهن و فولاد؛ و فولاد
بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): دستگاه غیر_برقی و تپکو
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: چکارن و وشهر

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا به شدت افزایش یافته است. روز گذشته گفته شد به احتمال ۹۴ درصد در نشست بعدی فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا ۲۵ صدم درصد کاهش می‌یابد، اما GOLDMAN SACHS پس ازان گفته هر سه نوبت کاهش نرخ بهره به زودی به تصویب می‌رسد. این مساله به قیمت اونس جهانی شوک داد.
۲) دولت آلمان قصد دارد به زودى از طرح محرک مالى بزرگى براى حمایت از اقتصاد خود در برابر تاثیرات شیوع کرونا رونمایى کند!
۳) استارباکس و اپل هر دو تصمیم بر بازگشایى تمامى مراکز فروش خود در چین گرفتند. مدیر عامل شرکت APPLE میگوید نمایندگی‌های این شرکت در بیش از ۸۰ درصد فروشگاه‌های چین بازگشایی شده است
۴) محصولی به نام Zoono’s Z-۷۱ تولید خواهد شد که در صورت استفاده تا ساعت‌ها مانع از حضور ویروس کرونا بر روی دست و سطوح می‌شود. دیروز در تعدد خبر‌های مربوط به تولید واکسن، خبرگزاری‌های ایرانی این محصول را نیز واکسن معرفی کرده بودند.
۵) چند کشور از جمله اسرائیل و چین می‌گویند ظرف ۹۰ روز آینده به مرحله تولید واکنس کرونا می‌رسند.  همچنین چند پزشک با استفاده از داروی بیماری‌های دیگر همچون مالاریا توانسته اند مانع از کرونا شوند! در هر حال قوی تری ادعا، ساخت واکسن در ۹۰ روز توسط اسرائیل بوده و دیگر کشور‌ها تاریخ‌های دورتری را اعلام کرده اند.
۶) در چین تعداد مبتلایان طی یک روز به زیر ۳۳۰ نفر رسیده در حالی که طی هفته‌های اخیر بالای ۲۰۰۰ نفر بود. پس از انتشار چنین اخباری ترامپ گفت به نظر میرسد شیوع کرونا در چین هم تحت رهبرى آقاى ژى، با موفقیت کنترل شده و تعداد مبتلایان جدید افت محسوسى کرده است.
۷) با کاهش بازدهی اوراق قرضه بلند مدت آلمان به زیر ۱۰ درصد احتمالا کاهش نرخ بهره در ماه اکتوبر اجتناب ناپذیر خواهد بود.
۸) مشاور ترامپ پس ازانکه بازار سهام این کشور افت کرد از سرمایه گذاران برای خرید سهام دعوت کرد. او گفت اینجا محدوده خرید است! این محدوده ارزنده را خریدار باشید؟! همچنین یکی از علل افت اونس جهانی طی روز گذشته، شناسایی سود توسط صندوق‌ها و خرید سهامی بود که به شدت افت کرده تا بالانس پرتفو‌ها را حفظ کنند.
۹) گفته می‌شود چین یک بار دیگر وام ۳۰۰ بیلیون یوآنی با نرخ بهره پایین برای کمک به کسب و کار‌ها اعطا می‌کند.
۱۰) شاخص مدیران خرید یا PMI چین در زمینه تولید ۳۵.۷ اعلام شد. این شاخص چشم انداز را نشان می‌دهد و طبیعی است که با وضعیت فعلی از عدد ۵۰ فاصله زیادی بگیرد.
۱۱) چین ۵۰ هزار کیت تشخیص کرونا و دستگاه‌های اکسیژن ساز برای ایران فرستاده است.
۱۲) روسای جمهوری روسیه و ترکیه در گفت وگوی تلفنی بر لزوم اندیشیدن و اعمال تدابیر برای بهبودی اوضاع مناطق شمال غرب سوریه تاکید کردند. این گفتگو پس ازان صورت گرفت که ارتش روسیه مواضع ترکیه را در ادلب هدف قرار داد.
۱۳) قیمت دلار آزاد از ۱۵۸۰۰ به ۱۵۲۰۰ کاهش یافت. دلار سامانه نیما از ۱۳۰۰۰ تومان به ۱۳۶۰۰ تومان رسید. نرخ سامانه نیما به نرخ تسعیر پتروشیمی‌ها نزدیک است و نرخ بازار آزاد و اسکناس سایت سنا به نرخ فلزی معدنی ها.
۱۴) فعلا دلیل قطعی مشخص نیست، اما فولاد جهانی نه تنها افت نکرده که در ایران و CIS اندکی رشد کرده، قیمت اوره هم شرایط مشابهی داشته است. البته خرید اوره فصلی است و ممکن است رشد این روز‌ها ارتباطی به وضعیت جهانی نداشته باشد.
۱۵) وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد کانال کمک‌های بشر دوستانه سوئیس به ایران از امروز با تمام توان فعال شده است. همچنین پمپئو گفت در زمینه کرونا به ایران کمک می‌کند که ایران پاسخ منفی داد.
۱۶) اوپک هفته آینده در خصوص کرونا نشست وزرای نفت را برگزار می‌کند احتمال کاهش سقف تولید کشور‌ها بالاست.
۱۷) وزارت بهداشت اعلام کرده، به جز کار‌های ضروری و مهم از منزل خارج نشوید بنابراین نماینده ها، مجلس را تعطیل کردند.
۱۸) در حالی که شبکه‌های خارج نشین پشت سر هم اخباری در خصوص کشته‌های کرونا، بی عملی و ضعف دولت در مدیریت بحران و کرونا منتشر می‌کنند، کانال‌های تلگرامی بورس هم بی کار ننشته اند و پس از حذف خبر‌های مثبت، خبر‌های منفی را با تیتر‌های جنجالی منتشر می‌کنند.
۱۹) یک تحلیلگر اقتصادی می‌گوید به نظر می‌رسد ژاپن در مرز رکود باشد؛ احتمالا سنگاپور نیز به آن دچار شود؛ در حالی که کره جنوبی در میان اپیدمی ویروس کرونا، در شرایط اضطراری قرار دارد؛ و همچنین چین که در مقایسه با دو سال جنگ تجاری با آمریکا، بیشتر آسیب دیده است.
۲۰) سایپا تولید ۱۲,۰۰۰ دستگاه «شاهین» را برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی کرده است و می‌خواهد تیراژ تولید آن را در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه برساند.
۲۱) درخواست پذیرش سهام شرکت سهامی عام صنعتی مینو در فرابورس در جلسه هیات پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش در این بازار به صورت مشروط موافقت شد.

پیش بینی بازار یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸
بالاخره افسانه شکست ناپذیری بورس تهران نیز به انتها رسید! و این بخش از فعالیت‌های اقتصادی که طی ۳۰ ماه اخیر بین از ۵۰۰ درصد بازدهی بین سهامداران بازار توزیع کرده بود، در برابر ویروس کرونا سر تسلیم فرود آورد و تعادل و رشد خود را از دست داد!
از دیگر سو، صرف نظر از اثرات مخرب کرونا، حقیقتأ بازار در بسیاری نماد‌ها و صنایع به حد اشباع رسیده بود که نیاز به جرح و تعدیل داشت؛ لذا بورس تهران منتظر یک جرقه کوچک بود تا از اوج ۵۰۰ هزار واحدی باز گردد و بهمراه خود، طیف وسیعی از سهامداران و فعالان بازار را نیز واژگون سازد.
و، اما نباید این طور تصور کنید که سهام کلیه شرکت‌ها (اعم از حبابدار و بی حباب) نیاز به اصلاح قیمتی دارند، خیر.
هنوز هم سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی زیادی در بازار هست که مستعد رشد قیمتی و اوج گیری دوباره است.
بعنوان مثال: میتوان از نماد‌های ارزنده ای، چون وبصادر، وتجارت، شپنا، کگل، فولاد و ... نام برد که انتظار داریم حداقل در این‌ها ورق برگردد و شاهد رشد قیمت سهام مزبور باشیم.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر