بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

صادرات "آلومینیوم خام" نیازمند بازنگری شد

عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم گفت: صادرات آلومینیوم خام نیز با مشکلاتی مواجه شده و به عبارتی تولیدکنندگان ما ناچار هستند مواداولیه خود را با قیمت بالاتر وارد کنند و محصول خود را با قیمتی ارزان‌تر، روانه بازارهای صادراتی کنند چراکه دلالان بابت دور زدن تحریم‌ها، آلومینیوم ایران را با قیمت کمتری خریداری می‌کنند.
کد خبر : ۲۱۱۶۴۱

کاهش قیمت مواد اولیه، ثمره کرونا برای آلومینیوم سازان

به گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع بورسی صنعت تولید آلومینیوم است و "فایرا" مهم‌ترین نماد این گروه محسوب می‌شود.

"فایرا" که از ابتدای مهرماه تاکنون بازدهی بیش از ۱۰۰درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده، در ۱۱ماهه امسال ۳۴۵۷میلیارد تومان درآمد داشته که ۴۵درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

"فنوال" دیگر نماد این گروه که امروز هم با صف خرید همراه است، از ابتدای مهرماه بازدهی ۱۳۰ درصدی برای سهامداران به همراه داشته و در ۱۱ ماهه با پرش ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۳۷ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است.

شیوع کرونا ویروس در بازارهای جهانی و داخلی، دغدغه احتمال کاهش تقاضا و به تبع آن قیمت کامودیتی ها را تقویت کرده است.

آریا صادق نیت عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: کاهش قیمت‌های جهانی تحت تاثیر شیوع کرونا، برای تولیدکنندگان آلومینیوم نگران‌کننده نیست چرا‌که قیمت مواداولیه تولیدکنندگان آلومینیوم یعنی آلومینا، تحت تاثیر نوسان های قیمت‌های جهانی بوده و اگر قیمت جهانی آلومینیوم کاهش یابد، قیمت آلومینا نیز کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب، حاشیه سود شرکت های تولیدکننده آلومینیوم از جمله شرکت ایرالکو، تغییر محسوسی نخواهد داشت.

وی افزود: نکته نگران‌کننده در مورد صنعت تولید آلومینیوم، تامین مواداولیه است؛ حدود ۶۰درصد از آلومینا مورد نیاز صنعت آلومینیوم‌سازی از طریق واردات تامین شده و آمریکا با تحریم‌های همه جانبه، در حال اعمال فشار به هند و چین است تا تامین مواداولیه را برای ما سخت‌تر کند.

صادق نیت تاکید کرد: دغدغه تامین مواد‌اولیه به مراتب جدی‌تر از تبعات کرونا ویروس خواهد بود و تا‌کنون تامین مواداولیه با تهاتر انجام شده است.

این فعال صنعت آلومینیوم تصریح کرد: علاوه بر مشکلاتی که در مورد تامین مواد اولیه وجود دارد، صادرات آلومینیوم خام نیز با مشکلاتی مواجه شده و به عبارتی تولیدکنندگان ما ناچار هستند مواداولیه خود را با قیمت بالاتر وارد کنند و محصول خود را با قیمتی ارزان‌تر، روانه بازارهای صادراتی کنند چراکه دلالان بابت دور زدن تحریم‌ها، آلومینیوم ایران را با قیمت کمتری خریداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: با این شرایط، می‌بایست حتی‌الامکان از صادرات آلومینیوم خام جلوگیری کرد و سعی کرد محصولات با ارزش افزوده بالاتر صادر گردد. ظرفیت کافی در صنایع پایین دستی کشور برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در اختیار داریم که به دلیل شرایط رکودی، بخشی از آن خالی است. با تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر هم مشکلات صادرات مرتفع خواهد شد و هم اشتغال زایی صورت خواهد گرفت. امیدواریم از تحریم ها به عنوان فرصتی برای ایجاد ارزش افزوده بالاتر بهره ببریم.

صادق نیت در پیش بینی روند سودآوری شرکت های تولیدکننده آلومینیوم گفت: صنایع مادر و تولیدکننده آلومینیوم، سال خوبی را پشت سر گذاشتند و سودهای نسبتا خوبی هم محقق خواهند کرد. اگرچه صادرات انرژی با مشکلاتی همراه است، ولی امیدواریم انرژی بیشتری صرف تولید آلومینیوم و صادرات محصولات گردد و روند مطلوب سودآوری شرکت ها تداوم یابد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سرگیری فعالیت "فنوال" بعد از آتش سوزی؛

"فنوال" شروع به کار کرد

پایان سال با افزایش مجدد فروش این آلومینیوم‌ساز ثبت شد؛

افزایش نرخ‌های "فایرا" با چاشنی یک دغدغه

این آلومینیوم ساز اعلام کرد؛

"فایرا" و ترکیب جدید هیات مدیره

عدم نظارتی جدی از سوی وزارت صنعت بر نحوه نرخ‌گذاری؛

"فایرا" از قافله افزایش نرخ‌ها عقب نماند

ارسال نظر