بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
بازار امروز را همچنان با روند صعودی پیش‌بینی می‌کنیم. رشد قیمت‌های جهانی و بهبود بورس‌های جهانی می‌تواند اثرات مثبتی را بر بازار سرمایه کشور داشته باشد.
کد خبر : ۲۱۱۸۴۳

صعود بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد اوج گیری مجدد شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با رشد بیش از ۱۳ هزار و ۷۴۵ واحدی رکورد جدیدی را در تاریخ خود ثبت کرد و به رقم ۵۲۹ هزار و ۳۲۹ واحد رسید.

با روند صعودی بازار به نظر می‌رسد بدون توجه به محدودیت‌های ایجاد شده و متغیر‌های بنیادی و رویداد‌های سیاسی و اجتماعی همچنان ادامه داشته باشد. نکته جالب توجه در خصوص معاملات روز گذشته، ارزش معاملات بود که به ۸۲ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش معاملات در روز‌های اخیر به طور متوسط بیش از ۸۰ هزار ریال بوده که نسبت به میانگین‌های چند ماه گذشته نیز افزایش ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.
بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "اخابر" و "همراه" داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان
جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای برداشت ۲.۷۹۵ میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی در سال ۹۹ مشخص شد. براساس گزارش کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه ۹۹ با توجه به مجوز‌های صادرشده برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، مقرر شد مبلغ ۲.۷۹۵ میلیارد یورو از این صندوق در سال آینده برداشت شود.

رئیس کل بانک مرکزی امروز طی پستی در اینستاگرام به بیان نکاتی درباره مساعدت و همراهی بانک‌ها با مشتریانی که با شیوع کرونا در کسب و کار خود دچار مشکل شدند و کانال مالی سوئیس پرداخت. عبدالناصر همتی در یادداشت خود نوشت: روز گذشته به مدیران بانکی توصیه‌ای را برای مساعدت و همراهی با مشتریانی که به‌سبب شیوع کرونا دچار مشکل در کسب‌وکار خود شده‌اند، کردم. بنده هم می‌دانم که توصیه کافی نیست، بلکه قصدم طرح اهمیت موضوع بود، قطعاً تصمیمات لازم در این مورد طی دستورالعملی ابلاغ خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: در خصوص کانال مالی معروف به سوئیس، طبق اعلام سفیر سوئیس، ظاهراً دولت آمریکا معافیت لازم درمورد استفاده بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی ایران را برای تأمین واردات کالا‌های اساسی و دارو صادر کرده است. باید روند کار را در عمل دید. تاکنون نیز دولت آمریکا غیرقانونی و با اعمال فشار به کشورها، منابع بانک مرکزی را مسدود کرده است.

در بازار‌های جهانی شاهد رشد محسوس و سنگین قیمت جهانی نفت در بازار‌ها بودیم. قیمت نفت خام آمریکا با جهش بیش از ۵ درصدی به ۴۷ دلار و ۹ سنت رسید. همچنین قیمت نفت خام برنت نیز با افزایش ۴ و ۷ درصدی به ۵۲ دلار و ۱۳ سنت افزایش قیمت یافت. قیمت جهانی مس یک درصد افزایش را تجربه کرد و قیمت روی بدون تغییر نسبت به هفته گذشته معامله شد. اما بیشترین رشد قیمت را طلای جهانی داشت و در معدود روز‌هایی که قیمت نفت و طلا روند همگرایی داشتند، بهای هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به بیش از ۱.۵۹۷ دلار رسید. شاخص بورس‌های آمریکا نیز در زمان تنظیم این گزارش رشد خوبی را تجربه کردند و شاخص داوجونز با رشد ۳ درصدی و شاخص‌های نزدک و اس‌اند‌پدی نیز رشد مشابهی را تجربه کردند.

بازار امروز
فردا شاهد عرضه اولیه ۱۳ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه بانک ملت هستیم. ۳ درصد از این عرضه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ۱۰ درصد نیز با قیمت ۳.۴۰۰ ریال به سایر سهامداران تخصیص می‌یابد.

با توجه به ارزش برآوردی محاسبه شده ۴.۰۷۵ میلیارد ریالی برای این شرکت در گزارش ارزش‌گذاری شرکت، به نظر می‌رسد که شاهد رشد خوبی در قیمت سهام این شرکت در روز‌های آینده باشیم.

بازار امروز را همچنان با روند صعودی پیش‌بینی می‌کنیم. رشد قیمت‌های جهانی و بهبود بورس‌های جهانی می‌تواند اثرات مثبتی را بر بازار سرمایه کشور داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر