بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

آغازی پر عرضه در بورس تهران

گزارش روزانه بازار سرمایه نگاهی به اوضاع بازار سرمایه امروز، وضعیت معانلات، اهم اخبار و پیش بینی وضعیت دوشنبه دارد.
کد خبر : ۲۱۲۲۴۳


به گزارش بورس نیوز، در حالیکه که انتظار می‌رفت متعاقب کاهش شدید بهای نفت و کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی از یک سو، و انتشار بیشتر ویروس کرونا در ایران و تسری آن به افراد بیشتر، شاهد نزول و افت سنگین قیمت‌ها و شاخص‌ها در فضای معاملات امروز باشیم، ولی خوشبختانه واکنش بازار سرمایه ایران به این عوامل و فاکتور‌های منفی، بر خلاف اکثر کشور‌های جهان، خفیف و جزیی بود. چرا که افت نماگر بازار کمتر از ۶۰۰۰ واحد بود و شاخص ضمن حمایت از سهامداران و جایگاه خود، کانال ۵۴۹ هزار واحدی را از دست نداد.
مضافأ اینکه، جریان ورود پول و هجوم نقدینگی به بستر بورس تهران همچنان ادامه دارد و طیف کثیری از صاحبان سرمایه و نقدینگی، حاضر به خروج و از دست دادن بازار جذاب سهام ایران در این شرایط حساس و روز‌های خوش و به یاد ماندنی نیستند. البته بخش قابل توجهی از رونق و رشد بی وقفه و بی محابای بورس تهران، ناشی از فعالیت سفته بازان بازار است. جایی که نماد‌هایی همچون، چون بورس، فرابورس، کالا، اکالا، نبورس، کبورس، نکالا، تکالا و ... اسیر دست سفته بازان بازار گشته و شاهد تشکیل حباب سنگین در سهام این شرکت‌ها هستیم. شاید باورش برای شما سخت باشد ولی، ارزش بازار برخی از این شرکت‌های خدماتی کوچک، از ارزش بازار بانک پاسارگاد نیز فراتر رفته است!

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت و ریزش قیمت‌ها در نمادهایی، چون "شپنا"، "شتران"، "شبندر"، "وغدیر" با کاهش حدود ۵۹۷۸ واحدی روبرو شد. بازار مطابق هفته‌های اخیر در پایان هفته قبل، حواشی زیادی را پیرامون تغییر قوانین (حجم مبنا و درصد تغییرات روزانه قیمت ها) داشت و شاهد تقابل نهاد‌های مختلفی در تایید و تعویق تغییرات بود. از طرفی نقص شدید در سیستم معاملات نیز مزید بر علت شد تا با افت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، آغاز هفته‌ای پرعرضه را تجربه کنیم.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۵۴۹,۱۸۶ واحد / میزان تغییر ۵۹۸۱ واحد منفی/ ارزش بازار ۲۰,۰۰۵,۰۱۵ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۸,۳۲۴ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۳۳۵ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
شتران ۴۹۵ واحد منفی/ شپنا ۴۲۹ واحد منفی/ بورس ۴۲۷ واحد مثبت/ شبندر ۴۰۷ واحد منفی/ کگل ۴۰۳ واحد مثبت/ وغدیر ۳۸۹ واحد منفی/ کالا ۳۵۵ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۳۲۸.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۳۲۴ میلیون سهم/ فولاد ۲۶۹.۳ میلیون سهم/ ذوب ۲۳۸.۱ میلیون سهم/ خساپا ۱۹۷.۵ میلیون سهم

کاهش شدید صادرات چین
صادرات چین در دو ماه نخست سال ۲۰۲۰ در پی شیوع ویروس کرونا که فعالیت شرکت‌ها را مختل و زنجیره تامین جهان را مختل ساخت، سقوط کرد. بر این اساس، آمار گمرکی که روز شنبه منتشر شده بود، نشان داد صادرات چین نسبت به سال گذشته ۱۷.۲ درصد سقوط کرده که بزرگترین کاهش از فوریه سال ۲۰۱۹ بوده که این کشور وارد جنگ تجاری با آمریکا شده بود. واردات چین هم چهار درصد کاهش داشت.

اثرات انتشار شایعه رییس سازمان بورس بر بازار: سید مصطفی رضوی، عضو هیأت مدیره سازمان بورس گفته خبر کناره گیری و استفعای شاپورمحمدی رییس سازمان بورس شایعه‌ای سُست و عاری از هرگونه واقعیت است. معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تصمیم وزیراقتصاد برای لغو کاهش دامنه نوسان بورس به دو درصد نیز گفته که سازمان بورس یک سخنگو دارد و اگر لازم باشد وی پیرامون این تصمیم وزیر اقتصاد هم توضیحات لازم را خواهد داد. متعاقب انتشار این شایعات توسط عده‌ای مغرض، متاسفانه بسیاری از فعالان بازار به این شایعات توجه نموده و درصدد فروش و نقد کردن سهام خویش بر آمدند. امری که منجر به بازتاب منفی و حتی صف‌های فروش در نماد‌های ارزنده ای، چون وتجارت، وبصادر، شپنا و ... گشت و بر سهامداران این شرکت‌های ارزشمند، تاثیرات منفی گسترده‌ای بر جای گزارد. انتظار می‌رود با تکذیب این شایعه و هوشیاری سهامداران و فعالان بازار، پس فردا بازاری مثبت و رو به رشد داشته باشیم.

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) در آمریکا برنی سندرز مغلوب جوبایدن در انتخابات درون حزبی آمریکا شد. پس ازین مساله شاخص سهام در بازار‌های آمریکا روند صعودی به خود گرفت، چون افکار برنی ضد نظام سرمایه داری بود.
۲) مدیر کل آژانس اتمی می‌گوید ما از ایران قدری اطلاعات و دسترسی خواسته‌ایم، اما به اطلاعاتی که درخواست کرده‌ایم دست پیدا نکرده‌ایم.
۳) ایران می‌گوید آژانس بر اساس ادعای سرویس‌های جاسوسی اسرائیل می‌خواهد بازدید‌هایی از برخی مناطق داشته باشد که این یک بدعت است و مقابل آن می‌ایستیم.
۴) عدم موافقت روسیه با کاهش تولید نفت به میزان ۱.۵ میلیون بشکه باعث شد تا اجلاس اوپک+ با شکست مواجه شود. زنگنه می‌گوید این بدترین و فاجعه بارترین جلسه اعضا بوده است. پیشتر عربستان و روسیه قبل از جلسه به توافق می‌رسیدند و در طی جلسه رسمی تنها آن را عنوان می‌کردند. ایبار که بدون توافق قبلی وارد جلسه شدند، نتیجه مطلوب ن

بود! روسیه نمی‌خواهد با تک تک اعضای اوپک چانه زنی کند و باید این نکته سیاسی را در عدم موفقیت جلسه دیروز اوپک مد نظر قرار داد.
۵) با کاهش بسیار محسوس در تعداد مبتلایان جدید به کرونا درچین، صنعت چین در حال رونق گرفتن است و عملاً ۶۰% از ظرفیت اقتصادى متوقف شده در جریان شروع کرونا، به کار خود بازگشته است! دیروز برای اولین بار بود که خارج از ووهان هیچ مورد جدید ابتلا به کرونا گزارش نشد.
۶) برخی منابع مدعی شده اند که فدرال رزرو در جلسه‌ای که دو هفته دیگر برگزار می‌کند نیم درصد نرخ بهره را می‌کاهد و در ژوئن نیز ۲۵ صدم درصد دیگر هم کاهش نرخ بهره را تصویب می‌کند!
۷) اشتغالزایی آمریکا بسیار بهتر از انتظار‌ها بود. خالص غیرکشاورزی ۲۳۷ هزار و نرخ بیکاری ۳.۵ درصد! ترامپ ضمن این گزارش مثبت را شوکه کننده خواند گفته نمیدانم که نیازى به اهرم مالى (QE) براى حمایت از اقتصاد هست یا نه. اما فکر میکنم بازار سهام دوباره به مدار صعود بازخواهد گشت!
۸) اندونزی از دو ماه آینده اجازه صادرات زغالسنگ را تنها در صورتی می‌دهد که از کشتی‌ها و بیمه‌های این کشور استفاده شود. این مساله باعث شده تا قیمت زغالسنگ تقویت شود.
۹) چین که ۳۵ درصد متانول مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند نگران است تا درگیر شدن ایران با ویروس کرونا بر صادرات این کشور اثر بگذارد. ایران که سه کشتی متانولی به هند رسانده به دلایل نامشخصی آن‌ها را تخلیه نکرده و ممکن است آن کشتی‌ها از هند به سمت چین بروند.
۱۰) روسیه و ترکیه در خصوص ادلب به توافقاتی رسیده اند. پوتین می‌گوید روسیه و سوریه خبر نداشتند نظامیان ترکیه در مناطق هدف قرار داده شده حضور داشتند.
۱۱) سازمان جهانی بهداشت: حدود ٢٠ واکسن علیه کرونا آزمایش شده که منتظر نتایج آن‌ها هستیم. گفته می‌شود اولین واکسن در تابستان آماده تست می‌شود.
۱۲) بارندگی‌های شدید در برزیل تولید سنگ آهن را کاهش داده و موجودی انبار‌های چین هر هفته کاهش می‌یابد لذا قیمت سنگ آهن صعودی شده است.
۱۳) عربستان گفته ایران به دلیل تحریم‌ها در پاسپورت‌ها مهر خروجی ایرانی نمی‌زند و ما متوجه نمی‌شویم چه کسانی از ایران آمده اند!
۱۴) گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران می‌گوید به هیچ عنوان هیچ گونه تقابلی میان نهادناظر و سهامدار وجود ندارد و نهاد ناظر در کنار سرمایه گذاران است.
۱۵) صمدی عضور هیات مدیره بانک ملت می‌گوید سازمان بورس نظر نهایی خود را درباره افزایش سرمایه از محل سود انباشته ناشی از تسعیر نرخ ارز، احتمالاً هفته آینده اعلام خواهد کرد. همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت بانک ملت نیز در حال انجام است که هر دو افزایش سرمایه پس از دریافت مجوز‌های لازم، عملیاتی خواهد شد.
۱۶) گفته می‌شود سهام و مالکیت کامل شرکت فرآوری اپال کانی پارس به فولاد مبارکه اصفهان واگذار خواهد شد بنابراین فولاد مبارکه بهره بردار معدن و صاحب کارخانه گندله سازی جدید به ظرفیت ۵ میلیون تن و کارخانه کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت ۵ میلیون تن خواهد شد.
۱۷) ایران خودرو ۲۷ اسفند مجمع افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی برگزار می‌کند.
۱۸) وامید بخشی از دارایی‌های ثابت خود را می‌فروشد.

۱۹) گل گهر ۱۰۸ درصد افزایش سرمایه می‌دهد.
۲۰) سهام شگویا به قیمت ۴۳۸ تومانی عرضه اولیه شد.

پیش بینی بازار دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸
با آنکه بورس تهران امروز را به استراحت و اصلاح پرداخت، اما عمق کاهش و افت بازار چندان سنگین و در خور توجه نبود و بسیاری از فعالان بازار در منفی‌ها و مثبت ها، اقدام به خرید‌های گسترده‌ای کردند. این در حالیست که متعاقب فشار سنگین وارده بر بازار طی عوامل منفی متعددی نظیر: ۱- افت سنگین بهای نفت در بازار‌های جهانی ۲- کاهش شدید قیمت کاموذیتی‌ها ۳- گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان (بجز چین).
و، اما کلیه بازار‌های مالی و کالایی و بورس‌های جهان با ریزش و افت سنگینی روبرو گشته اند بطوریکه رقم افت قیمت‌ها در سهام بورس‌های جهانی از مرز ۱۵۰۰ میلیارد دلار نیز گذشته است.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فروش سال۹۸ شرکت به بیش از ۱۳۰هزار میلیارد ریال رسید؛

تعدیل جالب توجه نرخ محصولات "گل‌گهر"

هیجان بر سر آتش زدن به سرمایه‌ها؛

بورس تهران نفتی نمی‌شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
ممنونم از گزارش خوبتون