بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به اجرای موفقیت آمیز پروژه ای در بورس تهران برای گرم کردن سر مردم و اختلالی که به هیچ کس مربوط نیست!
کد خبر : ۲۱۲۲۶۳

به گزارش بورس نیوز، در چند روز گذشته، بورس تهران سراسر خبر و حاشیه بود. اول اعلام کردند حجم مبنا افزایش یافته و فرابورس هم حجم مبنا دارد. هنوز در حال سر و کله زدن با فرمول های جدید حجم مبنای سهم ها بودیم که باز آخر هفته شد و مسوولان، غافلگیرمان کردند. این بار گفتند دامنه نوسان بازار سرمایه به جای ۵ درصد، ۲ درصد خواهد بود. بار دیگر شوکه شدیم و پرسیدیم چرا؟ گفتند از طرف بعضی ها (که معلوم نشد که بودند) تحت فشار بوده اند که یکی از این ۳ گزینه را انتخاب کنند؛
- گرفتن مالیات ۳ درصد از هر خرید و فروش
۲- حداقل نگهداری سهام تا سه ماه و چنانچه سهام زودتر از آن مورد فروش قرار گیرد مشمول مالیات درآمد گردد.
۳- کاهش دامنه نوسان وحجم مبنا که اهالی ملاصدرا گزینه ۳ را برگزیده اند؛ البته بعد از ۶ ماه کار کارشناسی!
دوستان اداره مالیات وقتی این خبر را شنیدند، پوزخند زدند که کدام مالیات؟ مالیات بازار فعلا قرار نیست افزایش یابد؛ داشتیم فحش های جدید سهامداران را میخواندیم و خواستیم بار دیگر بپرسیم چه خبر است که گفتند از بالا نامه زده اند که کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه فعلا ملغی است! هنوز چشم مان گرد بود که اهالی ملاصدرا گفتند از کجا معلوم نامه جعلی نباشد؛ باز خواستیم بگوئیم بالایی ها دست شان را از زیر در نشان دهند بلکه دوستان مشترک مان باور کنند که شایعه استعفا مطرح شد و... خلاصه که هر چند کرونا خانه نشین مان کرده؛ ولی به مدد دوستان برنامه های سرگرم کردن سهامداران آنقدر زیاد است که کسی حوصله اش سر نرود. بزرگواران، خدا قوت!

 

بانک ها، نورچشمی مقامات 
اما بحث مالیات شد، گفتیم بد نیست نگاهی به مالیات بانک ها بیندازیم؛ هر چه باشد بانک ها در جذب نقدینگی رکورددار هستند؛ ولی حیف که تا نگاهی به صورت های مالی بانک ها کردیم، آه از نهادمان برآمد. ۸ بانک بزرگ دولتی در سال ۹۸ فقط ۰.۶ درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور را به خود تخصیص داده اند. این در حالی است که بانک های محترم هر ساله ۱۵ تا ۲۰ درصد سود به سپرده گذار می دهند، بی آنکه خیلی از آنها عملیات سودآوری داشته باشند. دلواپسان هم که عین خیال شان نیست و دلشوره ها فقط منحصر به دو قران سود سهامداران است.

جالب اینجاست که حتی در بورس تهران هم این بانک ها هستند که بعنوان عجایب بورسی شناخته می شوند. مثلا سوگلی بانکی ها، بانک لاکچری ساز نارنجی پوشی است که تا بناگوش در زیان فرو رفته و نه فقط به خود زحمت ارائه صورت مالی نمی دهد، بلکه آنقدر هزینه تبلیغات کرده که تا نامش میآید در رسانه ملی برایش کل می کشند.

 

سیر نزولی تولید در خودروسازان

اگر چه قیمت خودرو در چند ماه اخیر رشد زیادی داشته؛ اما به نظر می رسد نباید روی بهبود اوضاع اهالی جاده مخصوص حسابی باز کرد. حجم تولیدات خودروساز بزرگ کشور، در عرض ۲ سال حدود ۲۹۰ هزار دستگاه افت داشته و در ۱۱ ماهه، کمتر از ۳۵۸ هزار دستگاه خودرو تولید شده. این افت تیراژ تولید اصلا خبر خوبی برای این شرکت ها نیست. با توجه به اینکه تعداد زیادی از تولیدات امسال هم نتیجه سرهم بندی قطعات در انبار مانده بوده، احتمالا سال آینده تیراژ تولید از این هم کمتر خواهد بود. با این حساب، افزایش سرسام آور قیمت خودروها در بازار خودرو داخل قابل توجیه خواهد بود؛ مگر آنکه واردات خودرو تسهیل شود که البته آن هم خود قوزی بالای قوز خودرویی ها خواهد بود.

 

اختلال؟ مشکل ما نیست!

در آخر اینکه باز هم عرضه اولیه ای انجام شد که داد سهامداران پای سیستم معاملاتی درآمد و بسیاری از آنها حتی خواستار ابطال معاملات شدند؛ ولی اهالی ملاصدرا گفتند حرف ابطال نزنید که مشکل شما به ما ربطی ندارد. مهم هسته است که سالم است و مابقی اش، مشکل شماست و کارگزاری ها! سایه مسوولان دلسوز بر سر ما، مستدام باد!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرزاد معین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
من امروز معدبانه توی سهامیاب به مشکل دسترسی آنلاین اعتراض کردم اما با بلاک روبه رو شدم و اکانتم رو بستن.
کارگازی نواندیشان هم تا این ساعت نه خودش و نه سامانه برخطش در دسترس قرار داره و امروز کلی به من ضرر زدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
امروز سایت کارگزاری مهرآفرین بالا نیومد، همین الانم هنوز خطای سرور میده، عرضه اولیه شگویا رو که از دست دادیم هیچ، سایر نمادهامونو هم نتونستیم به موقع مدیریت کنیم! آقای مدیرعامل بنده حلال تون نمی کنم ... خواهشا از خبرنگاران آزاد می خوام پیگیری کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
توسعه سهندازدیروزکلا بازنمیشه عرضه شگویا هم نتونستیم بگیریم سایرسهام هم نتونستیم معامله کنیم امروز کلا اعصابم خراب بود لعنت خدا به این مسولین بی عرضه بورس که ادعا میکنن به فکر سهامداران خرد هستیم دروغی بیش نیست فقط میخوان جیب خودشون پرکنند..همه مقصرند بورس کارگزاریها رایان همراه
من تصمیم دارم برم فارکس
محمد مقدسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
سلام
واقعا حرف دل ما سهامداران را زدید
از شما ممنون هستیم
حسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
خیلی ممنون ، عالی بود ، حافظ کند ما را خداوندا از ملاصدرا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
هر دم ازین باغ بری میرسد ☢
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
حجم مبنا باید حذف شود و عرضه وتقاضا تعیین کننده قیمتها شود