بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی تاکید کرد:

وظیفه بازار را، به بازار بسپاریم

کد خبر : ۲۱۲۲۷۷
نویسنده :
حمید پهلوان ، کارشناس بازار سرمایه

 حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بورس نیوز نوشت:

اخیرا معاون محترم بازار بورس اوراق بهادار در اطلاعیه ای عنوان کردند که رشد اخیر شاخص بورس با عوامل بنیادی اقتصاد همخوانی ندارد و از این رو به سرمایه گذاران نسبت به عواقب احتمالی آن هشدار دادند.
قصد این نوشتار اظهار نظر نسبت به صحت و سقم ادعای ایشان نیست بلکه اظهار تعجب از این مساله است که یک مقام رسمی در بازار سرمایه در یک اطلاعیه رسمی (و نه اظهار نظر شخصی به عنوان یک کارشناس) عنوان نماید که بازار مسیر اشتباهی رفته و رشد بازار بیشتر از آن بوده که بر اساس متغیرهای اقتصادی باید باشد!!
این در حالی است که میدانیم بر اساس اصول علم اقتصاد، تنها مکانیسم معتبر برای کشف عادلانه قیمت، مکانیسم بازار است نه آنچه در ذهن برخی تحلیلگران یا مدیران می گذرد. از این رو سوال از معاونت محترم بازار این است که ایشان چطور توانستند مطمئن شوند که نظر ایشان یا نظر مجموعه ای از افراد هم نظر ایشان بر نظر بازار ترجیح دارد؟
بله هر معامله گر و تحلیلگری می تواند نظری متفاوت با بقیه داشته باشد و اصلا چنین اختلاف نظرهایی است که طرف عرضه و تقاضا و در نتیجه معامله را شکل می دهد ولی وظیفه مدیران بازار این نیست که در مقام یک تحلیلگر نسبت به ارزش گذاری بازار اظهار نظر کنند؛ چرا که با این کار، کارکرد اصلی بازار را که کشف قیمت است به چالش می کشند.
بله همه میدانیم که این طبیعت هر بازاری است که بنا به عللی و برای مدت موقتی، داراییها با قیمتی کمتر یا بیشتر از ارزش ذاتی معامله می شوند ولی در نهایت این مکانیسم جادویی بازار است که قیمتها را به سمت ارزش ذاتی سوق می دهد. از این رو باید بدانیم که نظر هیچ شخص یا نهادی معتبر تر از نظر بازار نیست.
البته نگرانی مدیران محترم بازار در خصوص احتمال ضرر و زیان برخی سرمایه گذاران کم تجربه قابل درک و ارزشمند است ولی راه صحیح رفع این نگرانیها، تقویت کارکرد بازار با رفع محدودیتها و افزایش شفافیت است نه اجبار بازار به سمت و سوئی که ما درست میدانیم.
مدیران محترم بازار باید برای رفع این نگرانیها، به وظایف ذاتی خود توجه ویژه داشته باشند و همانطور که در بیانیه ماموریت شرکت بورس نیز آمده، "ایجاد بازاری منصفانه، کارآ و شفاف با ابزارهای متنوع و دسترسی آسان به‌منظور ایجاد ارزش افزوده برای ذی‌نفعان" را مد نظر قرار دهند. این ماموریت با رفع محدودیتهای زاید، فرهنگسازی و آموزش، تسهیل اعطای مجوز به نهادهای تخصصی در راستای مشاوره و غیر مستقیم کردن سرمایه گذاری عامه مردم، افزایش شفافیت و همچنین ارتقای نرم افزارهای ضعیف معاملاتی بازار حاصل میشود که متاسفانه موجب ضرر و زیان و آزار فعالان بازار شده است.
لطفا وظیفه بازار را به بازار بسپاریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر