بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
بورس تهران نیز از این وضعیت نامطلوب و ناخواسته به دور نمانده و شاهد شدت یافتن و برتری طرف عرضه نسبت به تقاضای موجود در بازار هستیم.
کد خبر : ۲۱۲۵۵۴


به گزارش بورس نیوز، ریزش سنگین قیمت‌ها و شاخص‌های بورس‌های جهانی در سطحی گسترده همچنان ادامه دارد و شاهد بدترین وضعیت در بازار‌های مالی و اقتصادی جهان طی ده سال اخیر هستیم. ایران و بورس تهران نیز از این وضعیت نامطلوب و ناخواسته به دور نمانده و شاهد شدت یافتن و برتری طرف عرضه نسبت به تقاضای موجود در بازار هستیم. امری که امروز نیز شاخص کل را چنان تحت فشار قرار داد که علیرغم تلاش طیف وسیعی از خریداران (اعم از حقیقی و حقوقی)، برای جمع کردن بازار و ایجاد تعادل، نماگر بازار در نهایت سر تسلیم فرود آورد و به کاهش سنگین بیش از ۱۴.۴۶۵ واحدی تن داد و حتی کانال مهم ۵۲۰ هزار واحدی را نیز از دست داد. این در حالی است که در شرایط بد این چنینی،‌تر نیز به همراه خشک می‌سوزد و سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی نیز تحت فشار اند. نمادهایی، چون کگل، شپنا، وبصادر، وتجارت را میتوان بعنوان نمونه بارزی از این قضیه نام برد که چوب سهام حبابی و گران بازار را می‌خورند.

کارنامه بازار امروز
شاخص کل ۵۱۹,۹۱۳ واحد / میزان تغییر ۱۴۴۶۵ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۸,۹۳۷,۶۲۳ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۰,۸۵۳ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۳۲۳ میلیارد سهم

اهم نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فارس ۲۰۴۰ واحد منفی/ تاپیکو ۱۱۰۵ واحد منفی/فملی ۷۹۶ واحد منفی/ فولاد ۷۸۰ واحد منفی/ پارس ۶۸۹ واحد منفی/ رمپنا ۵۲۵ واحد منفی/ کگل ۴۷۰ واحد منفی.

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۷۸۳.۶ میلیون سهم/ ذوب ۳۲۸.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۲۶۹.۶ میلیون سهم/ فولاد ۱۷۹ میلیون سهم/ خساپا ۱۷۷.۸ میلیون سهم

در امتداد کرونا
امروز شاهد انتشار یک خبر خوب کرونایی از چین برای بازار‌های جهانی بودیم. چینی‌ها که از دو ماه قبل درگیر بزرگترین بحران بهداشتی از زمان تاسیس چین نو هستند، حالا می‌گویند پایان شیوع ویروس کرونا با تدابیر اتخاذ شده، نزدیک است سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به ووهان هم بیانگر این ادعا است. از طرفی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفته با توجه به شیوع ویروس کرونا و درخواست مسئولان مبنی بر عدم انجام سفر‌های غیرضروری میزان پرواز‌های داخلی حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است. قیمت بلیط نیز در برخی از مسیر‌ها به دلیل استقبال نکردن مسافران به زیر کف قیمتی رسیده است.
در برخی از مسیر‌ها قیمت بلیط بسیار کاهش یافته و برخی از مسیر‌های گردشگری از جمله پرواز شرکت‌های هواپیمایی به مقصد کیش لغو شده است.


موفقیت تست داروی ایرانی کرونا بر حیوانات
دکتر کرمی، سخنگوی معاونت علمی و فناوری ایران ادعا کرده در ادامه اقدامات مقابله با ویروس کرونا، موفق به عقد قرارداد با دو شرکت دارویی برای تولید داروی ضد ویروس کووید-۱۹ و دو شرکت برای تولید دارو‌های مکمل کاهنده علائم این ویروس شدیم. این شرکت‌ها که همگی سابقه خوبی در تولید دارو‌های مشابه داشته‌اند، تا چهارشنبه ۱۴ اسفند توانسته‌اند مراحل آزمون حیوانی را با موفقیت سپری کنند. گفتنی است در ابتدای هفته جاری این شرکت‌ها با اخذ مجوز اخلاق زیستی از سازمان غذا و دارو مراحل آزمون بالینی را آغاز کرده‌اند و تاکنون نتایج رضایت‌بخشی به دست آورده‌اند. وی اظهار امیدواری کرده با تداوم این روند در آغاز هفته آینده، حامل خبر‌های خوبی از موفقیت دانش‌بنیان‌ها برای مردم باشیم. البته مجامع علمی بین المللی موفقیت ایران در کشف واکسن کرونا را رد کرده اند.

عرضه اولیه فردا
فردا (مورخ ۹۸.۱۲.۲۱) تعداد ۴۱۲ میلیون و پانصد هزار سهم معادل ۱۵ درصد (۳۳۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه گذاری) از سهام شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در نماد "زکوثر" به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. پتروشیمی آریا ساسول نیز روز شنبه ۲۴ اسفند ماه عرضه خواهد شد.

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) برنی سندرز در میتینگ انتخاباتی خودیک روحانی به نام امام قزوینی را همراه خود داشت. در حالی این روحانی سید و شیعه است! که برنی یک نامزد یهودی است! پیروی در میشیگان بسیار مهم است و باید دید امام قزوینی که محبوبیت بالایی در میشیگان دارد چه تاثیری بر آرای سندرز خواهد داشت. (صلح است میان کفر و اسلام، با ما تو هنوز در نبردی؟).
۲) ترامپ می‌گوید به زودى از سناى امریکا درخواست خواهد کرد براى حمایت از اقتصاد امریکا طرح کاهش مالیاتى جدیدى را سریعا تصویب کند! وی گفته در کنفرانس پیش رو پاسخ سهمگین و دراماتیک به شیوع ویروس کرونا خواهیم داد.
۳) استیون منوچن، وزیر خزانه‌دارى امریکا نیز می‌گوید «آمادگى تزریق نقدینگى سنگین جهت حمایت از اقتصادمان را داریم؛ اقتصاد آمریکا شرایط خوب و قوی دارد».
۴) در خصوص بحران نفت، وزیر خزانه داری استیو منوچن به همراه سفیر روسیه در ایالات متحده در نشستی حضور یافتند. این وزارت بر اهمیت عادی سازی شرایط بازار انرژی تاکید دارد.
۵) شرکت نفتی Rosneft می‌گوید آماده است تا تولیدا

ت نفت را از ماه آپریل افزایش دهد. این شرکت می‌گوید آماده هر سناریویی برای قیمت‌های نفت است. واکنش روسیه نسبت به اقدامات سعودی!
۶) وزیر نفت الجزایر می‌گوید ما در اوپک پلاس طى روز جمعه همه موافق بودیم که عدم حصول توافق منجر به آثار منفى بر بازار خواهد شد. ما نیازمند یک تفاهم فورى براى کنترل بازار هستیم. البته از شنبه هم وزراى نفت اوپک پلاس با هم در ارتباط بوده اند!
۷) بازدهی اوراق دوساله خزانه داری امریکا برای اولین بار در تاریخ به زیر صفر رسید.
۸) آژانس انرژی اتمی از ایران درخواست کرده تا اجازه دسترسی و بازرسی از دو مکان مورد مناقشه را صادر کند.
۹) شریف مافی می‌گوید دولت سوئیس ۵۰ شرکت را برای فعالیت در کانال مالی معرفی کرده که نکته مثبت آن در این است که این ۵۰ شرکت الزاما نباید مالکیت سوئیسی داشته باشند. بلکه دفتر آن‌ها باید در این کشور باش. یعنی مالکیت آن‌ها ممکن است برای هر جای دنیا باشد که این امر یک انعطاف خوبی برای تجارت بین دو کشور است.
۱۰) کره شمالی روز دوشنبه موشک‌های به سواحل شرقی خود پرتاب کرد.
۱۱) دلار در سامانه نیما به ۱۳۸۰۰ تومان رسیده است!
۱۲) موجودی سنگ آهن بنادر مهم چین برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت و به ۱۱۰/۵۷ میلیون تن رسید. ورود محموله‌های سنگ آهن با کاهش مواجه بوده و همین باعث شده تا قیمت سنگ آهن از شوک نفتی بی تاثیر باشد. در حالی سنگ آهن ۲ دلار کاهش یافته که عملا فولاد در چین هیچ کاهشی را تجربه نکرده است البته عامل اصلی حمایت دولت هم هست. موجودی انبار‌های چین در بالاترین سطوح تاریخ است و اگر قیمت‌ها افت کن، تولیدکننده چینی تا مرز ورشکستگی پیش می‌رود.
۱۳) اگر ۱۸ مارس نرخ بهره آمریکا به سمت صفر برود احتمالا شاخص دلار بسیار تضعیف شود. همین باعث شده تا کامودیتی‌ها امروز مثبت باشند. مس به بالای ۵۶۰۰ دلار و روی به بالای ۲۰۰۰ دلار برگشته است.
۱۴) دولت آمریکا به زودی با صدور توصیه‌نامه‌ای، به هرکسی که نفت ایران را «بر خلاف تحریم‌ها» روی آب ذخیره و نگهداری می‌کند، هشدار خواهد داد.
۱۵) مدیرعامل سایپا به شرکت سایپا آذین دستور داده که ماسک بهداشتی تولید کنند.
۱۶) منابع خبری موثق می‌گویند که روز گذشته رئیس سازمان بورس با وزیر اقتصاد جلسه داشته و امروز نیز با حضور سایر اعضا جلسه‌ای برگزار می‌شود. سایر اعضا استعفا یا برکناری رئیس سازمان بورس را تکذیب کرده اند.
۱۷) عضو هیات مدیره ذوب آهن معتقد است که فولاد جهانی از نزول قیمت نفت آسیب نخواهد دید. احسان دشتیانه می‌گوید کاهش قیمت نفت موقتی و عمدتا به دلیل شیوع کرونا است که تقاضا را کاهش داده و از حدود ۲ ماه آینده شرایط عادی‌تر می‌شود و با توجه به اینکه فولادسازان ایرانی حداقل محصول دو ماه آینده را پیش فروش کرده اند، ازین مساله اثری نمی‌گیرند.
۱۸) تاپیکو با خرید ۵ درصد دیگر از سهام تاصیکو به مالکیت ۱۲ درصدی رسید.
۱۹) هلدینگ فارس قصد دارد سهام پتروشیمی هنگام را به فروش برساند.
۲۰) وامید در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۵ درصد وسپه را می‌فروشد.
۲۱) حدود ۵۰ درصد شیران توسط صنعت و معدن ۳۰ فروردین عرضه می‌شود.

پیش بینی بازار چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸
افت قیمت‌ها و شاخص‌ها در کلیه بورس‌های جهانی از جمله ایران ادامه دارد و زیان‌های سنگین جبران ناپذیری بر جای گذاشته است. متأسفانه این روند نزولی همچنان ادامه دارد و سهامداران بازار‌ها چنان تحت فشار قرار گرفته اند که در ده سال اخیر سابقه نداشته است. در تحلیل وضعیت بدخیم کنونی میتوان سه فاکتور و عامل اصلی را نام برد که باعث بر هم ریختگی و سقوز بی محابای بازار‌های سهام در سطح بین المللی گشته است. ۱- افت شدید بهای نفت ۲- کاهش شدید قیمت کامودیتی‌ها ۳- شیوع بیماری کروناویروس در بیش از ۱۰۰ کشور جهان؛ لذا بنظر می‌رسد تا زمانی که دولت‌ها نتوانند بر این سه فاکتور منفی غلبه نمایند، فشار‌ها بر بازار‌های مالی ادامه داشته باشد.
خوشبختانه بورس تهران تا حدودی نسبت به قضایای فوق از جمله نفت، آسیب پذیری کمتری دارد چرا که بر خلاف سال‌های قبل، دیگر اقتصاد ایران تک محصولی و نفت محور نیست و کل صادرات نفتی ما به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز نقصان یافته است. از طرفی نرخ تورم در کشور نه تنها پایین نیامده، بلکه روز بروز بالاتر و بالاتر می‌رود و اکثر مردم ترجیح می‌دهند منابع و پس انداز‌های خود را به شکل دارایی‌های پولی (ریالی) نگهداری ننمایند؛ لذا دور از انتظار نیست که بزودی شاهد برگشت بازار و اوج گیری قیمت‌ها در عرصه معاملات بورس تهران باشیم.
در این راستا و بدون شک، سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، همچنان در کانون توجه فعالان بازار خواهند بود.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
اشتراک گذاری :
ارسال نظر