بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

"رایان هم افزا" مقصر اصلی بازار قرمز پوش/ کارگزاری‌ها ضربه گیر نیستند

روز شنبه مورخ ۱۷ اسفند ماه جاری، سامانه آنلاین ۱۶ کارگزاری با اختلال مواجه شد که باعث شد فعالیت این کارگزاری‌ها و معاملات سهامداران عضو این کارگزاری‌ها با مشکل مواجه شوند.  
کد خبر : ۲۱۲۵۵۹
 
 
 
به گزارش بورس نیوز، اختلالات سیستم رایان هم افزا همچنان امروز نیز ادامه یافته و مشکلات بسیاری برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است.

اذهان مشوش بازار به تعمدی بودن اتفاقات
حیدر پیامبری از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار داشت: اذهان بازار با مسائلی، چون سوختن یا حک شدن سرور‌ها و این امر که شاید تعمدی در کار بوده مشوش شده است.

وی ادامه داد: بخصوص اینکه روز پنجشنبه هفته‌ای که گذشت واریز‌ها از طریق درگاه‌ها یا سیستم‌های بانکی، به حساب کارگزاری‌هایی که از رایان هم افزا استفاده می‌کنند صورت نگرفت.

این کارشناس بازار سرمایه به مشکلات شنبه و ریزش شاخص به دلیل مشکلات نفت و کرونا اشاره کرد وگفت: با وجود تمامی مسائل بازار روز شنبه، بسیار پرحجم بود و علاوه بر فروشنده، خریدار نیز حتی با قیمت پایین‌تر به معامله مشغول بود، اما در ادامه همان روز، عملا سیستم رایان هم افزا و کارگزاران از مدار کار خارج شده و بازار روز شنبه از دست رفت. 

ثبت دستی واریزی توسط کارگزاری‌ها
وی در خصوص روز جاری و عملکرد رایان هم افزا عنوان کرد:نکته جالب توجه این است که هنوز واریز‌های روز شنبه عملیاتی و در کارگزاری‌های مرتبط ثبت نشده است؛ حجم زیادی از مبالغ توسط مشتری‌ها واریز شده و کارگزاری‌ها به صورت دستی و تک به تک در حال ثبت آن‌ها هستند که جو بسیار بدی را ایجاد کرده است.

این کارشناس در ادامه اضافه کرد: از ساعت ۱۱ امروز به بعد تمام واریز‌های مشتریان در حساب کارگزاری‌ها ثبت نشده و رایان هم افزا نیست فروش مشتری را به عنوان بستانکاری ثبت نمی‌کند.

صف خرید امروز، با مشکلات رایان هم افزا به هم ریخت
وی به نکته‌ای مهم اشاره داشت و گفت: اگر این اتفاق توسط سیستم رایان هم افزا ایجاد نمی‌شد تا ساعت ۱۰:۳۰ امروز که بسیاری از سهم‌ها با حرکت شتابی، آماده صف خرید شدن بودند، به دلیل مشکلات بستانکاری در سیستم‌ها نتوانستند خرید خود را انجام دهند.

کارشناس بازار سرمایه متولی و سهامدار اصلی این نرم افزار را "سازمان بورس" دانست و گفت: روند بازار به راحتی با یک خطا یا اتفاق سیستمی که فرض می‌شود از اختیار رایان هم افزا خارج بوده دچار تغییر شده است؛ این امر که بازار در یک روز ۱۲ هزار واحد شاخص منفی را به دلیل هیجان سهامدار و سهام بنیادی تجربه کند یک بحث جداگانه است از سیستم نرم افزاری که شاخص تا مرز ۱۴ هزار واحد منفی به زیر کشانده است.

زنده شدن مشکلات سال ۹۲ در اذهان مردم
وی ادامه داد: امروز بازار قابلیت تغییر روند داشت که با اتفاقات سیستم رایان هم افزا عقیم ماند و به شدت منفی شد؛ علاوه بر این، مشکلات سال ۹۲ بار دیگر در اذهان زنده شد، اما در عمل این فکر اشتباه است چرا که تا قبل از ساعت ۱۱ امروز بازار خریدار داشته و ۴۵۰۰ میلیارد تومان حجم خورد و به صورت ناگهانی متوقف شد، چون واریز‌ها بلافاصله به حساب سهامدار ننشست.
 
 

خریدار از خرید ناتوان ماند
این کارشناس بازار سرمایه به موج عرضه امروز اشاره کرد و گفت: این موج عرضه به شکلی نبود که خریدار قادر به کنترل آن نباشد و در ظاهر همه چیز برعکس به نظر می‌رسد گویی که عرضه‌ها بالاست در حالی که خریدار از فرآیند خرید ناتوان مانده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر قضیه تشدید یافته و هیجان فروش موج بیشتری بگیرد حجمی از نقدینگی بسیاری وارد بازار‌های موازی شده و می‌تواند تشنجی عمده ایجاد کرده و بخشی از چرخه اقتصادی را لنگ بگذارد.

رایان هم افزا، قلب تپنده بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه، سیستم رایان هم افزا را قلب تپنده بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: اهمال اصلا قابل پذیرش نیست چرا که مشکلات و بدگمانی بسیاری برای مشتریان نسبت به کارگزاری‌ها ایجاد شده است.

وی به نکته‌ای مهم اشاره و اظهار داشت: نکته دیگری که وجود دارد نگاه فعالان بازار و حرفه ای‌ها به "تعمدی "بودن این ماجراست؛ اینکه شاخص به عمد دچار اصلاح زورکی شده و مشکلات استعفا برخی مدیران از یک سو و دعوای وزارت خانه و سازمان بورس و بانک مرکزی عامل نشست شاخص بوده است.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: آیا قدرت سهامدار خرد به قدری است که ضربه گیر دعوای نهاد‌ها شود؟ خیر چرا که همواره مهمترین دغدغه سازمان بورس و وزارت اقتصاد حفاظت و صیانت از سرمایه‌های خرد بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کارگزاری‌ها در یک بازار انحصاری (به لحاظ نرم افزاری) چاره‌ای جز استفاده از رایان هم افزا را ندارند و مشکلات این سیستم عواقبی، چون دلسردی سهامدار را به همراه خواهد داشت. همچنین کارگزاران نباید ضربه گیر سهام دار خرد قرار گیرند چرا که هیچ نقشی در پیش آمدن مشکل ذکر شده متوجه کارگزاری‌ها نخواهد بود.
 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ایجاد "جو عدم اطمینان" برای سرمایه‌گذاران

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

کشتی کج از نوع بورسی!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مداخله قیم‌مآبانه در تصمیمات مردم، ممنوع!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
با این اوضاع نابسامانی که داره رایان هم افزا...تازه میخواد در بورس هم عرضه بشه...!!!
بنظرم باید کارگزاران با شرکتی دیگر قرارداد منعقد کنند تا بلکه اینگونه شرکتها که از انحصاری بودنشان سالها سود بردند و تلاشی برای بهبود نرم افزار و به روز شدن نکردند در گرداب نابودی قرار بگیرند...پول مفت باعث شده بجای پیشرفت ... پس رفت کرده اند