بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس:

شیوع ویروس کرونا رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد

کد خبر : ۲۱۲۷۹۵

 

علی قنبری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس: شيوع ويروس کرونا در ايران باعث کاهش فعاليت‌هاي اقتصادي شده است و در نهايت رشد اقتصادي را پايين مي‌‌آورد و به افزايش نرخ بيکاري دامن مي‌زند. موضوعي که مي‌تواند به سخت‌تر شدن اوضاع اقتصادي سال ۹۹ منجر شود. چرا‌که اقتصاد ايران با تحريم‌هاي سختي دست‌و‌پنجه نرم مي‌کند و بسيار کم‌رمق شده است.

در شرايط کنوني، اکثر کسب و کارها به‌ويژه مشاغل خرد آسيب‌ ديده و پيش‌بيني مي‌شود که ميزان ضرر و زيان‌ها بيشتر هم شود. در اين راستا دولت بايد کمک کند تا موجبات تقويت اين مشاغل فراهم شود تا آنها بتوانند روي پاي خودشان بايستند.

برنامه‌هايي که تا‌کنون اعلام شده است، از قبيل بخشش‌هاي مالياتي، تعويق تسويه بدهي بدهکاران بانکي و... مي‌توانند موثر باشند. ضمن اينکه دولت بايد به کسب درآمد توليدکنندگان و فروشندگان آسيب‌ديده کمک کند و به آنهايي که متاسفانه اين روزها بيکار شده‌اند، مثل کارگران فصلي که برخي آمار نشان مي‌دهد هزاران کارگر ساختماني خانه‌نشين شده‌اند، بيمه بيکاري تعلق بگيرد.

دولت بايد يک برنامه مدون براي جبران خسارت به کسب‌وکارهاي آسيب‌ديده و اقشار آسيب‌پذير جامعه طراحي کند. برخي پيشنهاد اختصاص بسته‌هاي حمايتي و يارانه کرونايي به کارگران روزمزد و ديگر نيروهاي کم‌درآمد جامعه مي‌کنند تا بيش از اين به اين اقشار فشارهاي معيشتي تحميل نشود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر