بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
بهای شیرین این خودروساز از افزایش سرمایه؛

از تجدید ارزیابی چه عاید «خودرو» می‌شود!

افزایش سرمایه سنگین شرکت «ایران خودرو» نگاه‌ها را به سمت صورت‌های مالی شرکت چرخاند و ارزش بسیاری از دارایی‌ها رو شد.
کد خبر : ۲۱۳۳۰۴

از تجدید ارزیابی چه عاید «خودرو» می‌شود! //// عید - درصورت تایید

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت «ایران خودرو» چندی پیش اعلام کرد قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارد؛ موضوعی که مدت‌ها سهامداران و سرمایه گذاران چشم انتظار آن بودند.

میزان تجدید ارزیابی در حدود ۲۰۰۸ درصد تعیین شده تا مبلغ سرمایه از ۳۲۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال فراتر رود.
در این افزایش سرمایه قابل توجه، سرمایه گذاری ها، ساختمان، ماشین آلات و زمین مورد تجدید ارزیابی قرار گرفتند.

تورم سال‌های اخیر اقتصاد موجب کاهش ارزش پول ملی شد و در نتیجه آن، بهای تمام شده دارایی‌های ثابت و سرمایه گذاری‌های بلندمدت، در صورت‌های مالی ارزشی نامتعارف داشته باشند و از ارزش‌های جاری که بیان کننده واقعیت‌های اقتصادی هستند، فاصله بسیاری داشته باشند. به همین جهت، چنین اطلاعات نامتعارف و دور از واقع، موجب گمراهی سرمایه گذاران می‌شود و برای تصمیم گیری‌های اقتصادی، نامربوط و نارسا خواهند بود.

بر این اساس، شرکت «ایران خودرو» تصمیم گرفت با تجدید ارزیابی دارایی‌های خود، ضمن خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، نسبت به بهبود ساختار ترازنامه و ساختار مالی اقدام کند. این موضوع سبب حفظ و ارتقای سطح اعتبارات بانکی و بهره مندی از معافیت مالیاتی، برای این شرکت می‌شود.

یکی از مزیت‌های تجدید ارزیابی دارایی ها، بالا رفتن رتبه اعتباری شرکت نزد نهاد‌های مالی جهت استفاده از تسهیلات مالی و بانکی است. «ایران خودرو» نیز با ثبت افزایش سرمایه مذکور، می‌تواند در شرایط بهتری نسبت به تأمین مالی اقدام کند. از سوی دیگر، جهت کنترل هزینه مالی، استفاده از ابزار‌های مالی جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است.

از تجدید ارزیابی چه عاید «خودرو» می‌شود!

نکته جالب توجه در گزارش توجیهی افزایش سرمایه «ایران خودرو» این است که بهای تمام شده سرمایه گذاری‌ها حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده تاکنون اما؛ در فرایند تجدید ارزیابی، ارزش کارشناسی آن بالغ بر ۱۴۳ هزار میلیارد ریال تخمین زده شده است. بنابراین، فروش برخی از این سرمایه گذاری‌ها می‌تواند سود سرشاری را عاید این شرکت کند.

به عنوان مثال، شرکت سرمایه گذاری سمند را به بهای تمام شده یک هزار و ۶۸۶ میلیارد ریال در صورت‌های مالی ثبت شده اما؛ ارزش آن بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

شایان ذکر است که چرخه تولیدی در صنعت خودروسازی نیاز به نقدینگی بالایی دارد و شرکت «ایران خودرو» از روش‌های مختلف همچون فروش دارایی‌های راکد و غیرمولد و همچنین نظام‌مند کردن فرایند دریافت و پرداخت، به دنبال مدیریت نقدینگی خود رفته است.

همچنین، این خودروساز با متنوع سازی سبد ارزی و همچنین افزایش سهم قطعات تولید داخل در فرایند تولید محصولات، توانسته تا حدی ریسک نرخ ارز را کنترل کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ایران خودرو خبر داد؛

گزارش عملکرد یک ماهه "خودرو"

از سوی سازمان بورس صادر شد؛

مجوز افزایش سرمایه ۱۸۷۲درصدی "خودرو"

به دنبال مزایده این خودرویی؛

"خگستر"، "خودرو" خرید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
مسلما خودروسازها در صورت خصوصی شدن به قیمت واقعی از ورشکستگی رها شده و رشد خوبی خواهند کرد البته بشرط واگذاری به قیمت واقعی نه قیمت مفت مثل برخی واگذاریهای قبلی که خریدار میتوانست با فروش املاک و ماشین الات اوراق شده چند برابر پول پرداختی خود را بدست اورد.لذا قیمت سهام سایپا و ایرانخودرو ابتدا باید حداقل 10تا 20 برابر قیمت تابلو بورس شود که خریدار احتمالی هوس اوراق کردن ماشین الات و تکه تکه کردن زمین کارخانجات نبافتد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
خودساز ها بد نام هستن و اعتماد مردم را سلب کردن