بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ورود "صمت" برای جلوگیری از رانت سهمیه‌ها

وقت آن رسیده که وزارت صمت وارد عمل شود تا هم سواستفاده ها کاهش یابد و هم صنایع تولیدی کشور که زیر بار فشار تحریم ها قرار دارند، بیش از این فشاری متحمل نشوند.
کد خبر : ۲۱۳۶۳۵

به گزارش بورس نیوز، بورس کالا در تامین مواد اولیه بسیاری از صنایع تولیدی کشور، نقش حیاتی دارد؛ ولی سهمیه بندی های سامانه بهین یاب، انتقاداتی به همراه داشته و بعضی خریداران از کمبود سهمیه گلایه دارند. چندی قبل هم وزیر اقتصاد در صحبت های خود از ضرورت یک جراحی در بورس کالا سخن گفت‌.

ضرورت ورود

رحیم بنامولایی رئیس اتاق بازرگانی البرز در گفتگو با بورس نیوز در خصوص اصلاحات مورد نیاز در بورس‌کالا بیان کرد: بورس کالا باید محلی برای تامین مواد اولیه بنگاه های تولیدی کشور با قیمت مناسب باشد و اگر قصد حمایت از تولید را داریم، حتما باید اصلاحات اساسی در سهمیه بندی های بورس کالا صورت بگیرد‌.

وی ادامه داد: سامانه‌ "بهین‌یاب" نتوانسته‌ منجر به بهبود چرخه فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط داشته شود و کماکان اشخاصی که از توان مالی بالاتری برخوردارند، با سهولت بیشتری نسبت به بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط از بورس‌کالا خرید می کنند. گاه بعضی از همین خریداران بزرگ بورس کالا، با سواستفاده از ضعف عرضه در بازار، مواداولیه را با قیمت بالاتر به بنگاه های کوچک تولیدی فروخته و در نهایت هم به نابسامانی های بازار و افزایش قیمت ها دامن می زنند و هم بنگاه های تولیدی کوچک تر را دچار مشکل می کنند.

این فعال اقتصادی افزود: به منظور حمایت از تولیدکنندگان واقعی، سامانه بهین یاب و سهمیه بندی های صورت گرفته باید مورد بازنگری قرار بگیرند. تامین مواد اولیه بنگاه های کوچک با قیمت بالا، بهای تمام شده کالاها را افزایش داده و بار فشار ناشی از افزایش قیمت ها، به دوش مصرف کنندگان افکنده خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از سهمیه بندی های سامانه "بهین‌یاب" تصریح کرد: داده های اطلاعاتی سامانه بهین یاب و سهمیه بندی هایی که بر اساس این داده ها صورت گرفته، قدیمی و بر مبنای پروانه تولید هر شرکت در سال های قبل بوده و قابل اتکا نیست. این داده ها نیاز به بروز رسانی دارد تا ظرفیت و میزان تولید واقعی هر یک از شرکت های تولیدی مشخص شود و سهمیه تخصیص یافته به هر بنگاه تولیدی بر اساس تولید واقعی باشد.

بنامولایی اضافه کرد: بررسی و بروز رسانی داده های سامانه بهین یاب علاوه بر آنکه به تامین نیاز تولیدکنندگان واقعی و کاهش رانت و سواستفاده ها کمک خواهد کرد، مزایای دیگری هم دارد. از جمله آنکه اگر میزان تولید هر یک از محصولات عرضه شده در بورس کالا، بیش از تقاضای بازار داخل باشد، می توان شرایط را برای بازاریابی و صادرات فراهم کرد و اگر هم حجم تولید هر کالایی کمتر از تقاضای صنایع پایین دستی در داخل کشور باشد (تقاضای واقعی بر اساس ظرفیت تولید) می تواند چشم اندازی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید ایجاد کند تا با هدایت سرمایه گذاری ها به سمت صنایعی که نیاز به توسعه آنها هست، به تامین نیاز بازار داخل و توسعه واقعی کمک شود و البته این مهم، جز با همکاری وزارت صمت محقق نخواهد شد.

این عضو اتاق بازرگانی در پایان تصریح کرد: داده های قدیمی و تا حدی نادرست در سامانه بهین یاب، سبب ایجاد رانت برای عده ای شده و وقت آن رسیده که وزارت صمت وارد عمل شود تا هم سواستفاده ها کاهش یابد و هم صنایع تولیدی کشور که زیر بار فشار تحریم ها قرار دارند، بیش از این فشاری متحمل نشوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سایه سنگین "صمت" بر بورس‌کالا

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

رشد قابل‌توجه نقدینگی و رشد شاخص

واکاوی اظهارات همتی برای مقابله با رانتخواری؛

بازار بورس زباله جدید دولت برای دفن نقدینگی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
حالا چه سازمانی میخواد به کارهای صمت نظارت کند که مصداق بارز هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک