بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
نگاهی به وضعیت مالی سهم پرطرفدار این روز‌های بورس؛

چرا این روز‌ها "وصنعت " را میخرند!

بی‌گمان اصلی‌ترین نکته‌ی مربوطه به عملکرد مدیران این شرکت به ویژه در سال۱۳۹۸ و سال مالی۱۳۹۹، فروش سهام عمده شرکت‌های اصلی زیر مجموعه بوده که این موضوع سبب رشد چشمگیر درآمد‌های ناشی از فروش سرمایه گذاری‌ها و تقویت احتمال افزایش سرمایه‌هایی چشمگیر از محل سود انباشته است.
کد خبر : ۲۱۳۷۰۳

چرا این روز‌ها

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، شاید نگاهی به حجم بالای معاملات در نماد "وصنعت" خود گویای استقبال این روز‌های سرمایه‌گذاران از خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت باشد اما؛ شاید بد نباشد نگاهی دقیق‌تر به تحولات مالی این شرکت در ماه‌های گذشته داشته باشیم تا زوایای این استقبال آشکارتر گردد.

برپایه این گزارش، گروه رسانه‌ای بورس‌نیوز بنا بر رسالت خود، از هر گونه جانبداری و یا کارشناسی یکسویه در خصوص سهام شرکت‌ها اجتناب می‌کند و گزارش حاضر تنها نگاهی اجمالی به واکاوی شرایط مالی شرکت توسعه صنعت و تجارت و دلایل استقبال این روز‌های بازار سرمایه از نماد این شرکت را دارد و توصیه‌ای برای خرید و فروش این سهم به شمار نمی‌رود.

بی‌گمان اصلی‌ترین نکته‌ مربوطه به عملکرد مدیران این شرکت به ویژه در سال۱۳۹۸ و سال مالی۱۳۹۹، فروش سهام عمده شرکت‌های اصلی زیر مجموعه بوده که این موضوع سبب رشد چشمگیر درآمد‌های ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و تقویت احتمال افزایش سرمایه‌هایی چشمگیر از محل سود انباشته است.

بد نیست نگاهی به جداول مقایسه‌ای پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های در بورس این شرکت بیاندازیم تا تغییر استراتژی‌های مدیریتی این شرکت در سال اخیر بیشتر مشخص گردد:

چرا این روز‌ها

همانگونه که در جدول فوق نیز کاملا مشهود است این شرکت تقریبا تمام سهام شرکت‌های زیر مجموعه بورسی خود را به طور کامل به فروش رسانده که این فروش‌ها منجر به افزایش چشمگیر سود ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها شده است.

با این حال شاید پاسخ اینکه چگونه یک شرکت سرمایه‌گذاری در سال اخیر تمام زیر مجموعه‌های اصلی خود را با شناسایی سودی مناسب به فروش می‌رساند و با درآمد‌های آن اوراق مشارکت میخرد را بتوان از گزارش طرح توجیهی طرح افزایش سرمایه منتشر شده این شرکت در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۶ یافت.

بنابر گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه، هیات مدیره این شرکت قصد دارد به منظور کسب درآمد از سایر منابع به فعالیت‌های فرعی مندرج در اساسنامه خود بپردازد.

بر این اساس:
پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه گذاری
تامین مالی بازارگردانی اوراق بهادار
مشارکت در تعهد پذیره نویسی اوراق بهادار
تضمین نقد شوندگی اصل یا حداقل سود اوراق بهادار

از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های آتی این شرکت خواهد بود و شاید بتوان این شرکت را بازوی جدید مالی بانک صنعت و معدن و به نوعی تامین سرمایه‌ای جدید در بازار مالی کشور دانست.

بهتر است نگاهی به درآمد‌ها و منابع نقد این شرکت تا پایان سال گذشته بیاندازیم تا مشخص شود این شرکت در پایان سال مالی جاری چه سود انباشته‌ای خواهد داشت و آیا افزایش سرمایه‌ای سنگین از محل سود انباشته را از این شرکت خواهیم دید یا خیر؟

چرا این روز‌ها

صورت پرتفوی دارایی‌های بورسی و غیر بورسی این شرکت حاکی از دارایی‌هایی بورسی و غیر بورسی بیش از ۲۶.۰۰۰ میلیارد ریالی این شرکت است (عمدتا اوراق مشارکت) و این به معنای آن است که اگر این شرکت قصد انجام افزایش سرمایه‌ای سنگین در حدود سود انباشته انتهای سال خود داشته باشد، شاهد ظهور شرکتی با سرمایه و کفایت سرمایه‌ای سنگین در حوزه مالی کشور می‌باشیم که حتی کمتر تامین سرمایه‌ای هم توان مقابله با آن را خواهد داشت.

شاید تنها با نگاهی به بازده‌ی خدمات مدنظر شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت در شرکت‌های تامین سرمایه، می‌توان به اخذ بازدهی بیش از ۳۰ تا ۳۵درصدی سرمایه و دارایی‌های در حدود ۲۶.۰۰۰میلیارد ریالی این شرکت، به معنای سودی در حدود ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ میلیارد ریالی (۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم) برسیم.

چرا این روز‌ها

با توجه به بخش عمده سود سال مالی ۱۳۹۹ که عمدتا از محل فروش سرمایه گذاری‌ها می‌باشد، با احتمال بسیار زیاد شاهد افزایش سرمایه‌های متوالی این شرکت و عدم تقسیم سودی بالا در مجمع مرداد ماه این شرکت خواهیم بود و با وجود افزایش سرمایه‌های سنگین این شرکت و احتمال تحقق سود‌هایی جذاب در سال مالی ۱۴۰۰، انتظار استقبال از سهام این شرکت در بازار سرمایه وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
توسعه پترو صنعت دریا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷

فیلم/ عبدالحمید نادریان، کارشناس صنعت نفت و مدیرعامل یک شرکت نفتی:
پول به اندازه کافی برای جهش تولید وجود دارد/ تحریم بهانه است، مگر روسیه تحریم نیست؟
عبدالحمید نادریان، بیان کرد: بیش از ۲ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح جامعه وجود دارد، اگر بانک‌ها عدد به این بزرگی را نتوانند به سمت تولید سوق دهند، جهش تولید رخ نخواهد داد
تدین ما تمدن ماست.تولید اقتصاد ماست.جهش تولید حیات اقتصاد ماست.سال 99 را سال جهش تولید نام گذاری کردند.ما در زمینه پزشکی و بالینی پزشکی می توانیم به تمدن غرب تنه بزنیم.پزشکان در سوگند وقسمی که خورده اندمی توانیم همانند درمان COVID19 در دنیا بدرخشیم.در زمینه مهندسی و صنعت ضعف داریم.در صنعت مشکل داریم.در زمینه مهندسی نتوانستیم تشخیص بدهیم مشکل کجاست ،نقدینگی موجود 2000 هزار میلیارد تومان، بانکهای برای ایجاد جهش تولید این مبلغ را به سمت تولید جهت بدهیم.بانکها نقدینگی را به سمت تولید هدایت نکنند هیچ اتفاقی در تولید نمی افتد.یعنی پایه جهش تولید تزریق منابع مالی است.این شاخه های مختلف دارد.صحبت ما در راستای صنعت و صنعت نفت است.با تئوری فکری قبل اقتصادی روحانی و همکاران اقتصادی ایشان نمی توان جهش تولید ایجاد کرد. با فکر قبل ،یک سال الباقی مانده مدیریت روحانی ،وقت وپتانسیل درونی اقتصاد ایران را ازدست می دهیم.
تئوری اقتصادی که رهبر انقلاب برای امسال جهش تولید ذکر کردند .
بزرگترین مشکل ما 80%اقتصاد کشور در اختیار دولت است.بالادست نفت 100% ان در اختیار دولت است.دولتی حرکت کردن همین می شود شما بهتر مشاهده می فرمایید.دولت لخت است سنگین است،لوکوموتیو دولت باید تمام واگنهای بخشهای اقتصاد را را بکشد، یکی از واگنها 8.5 میلیون کارمند حقوق بگیر است ،ما تقریبا در پتروشیمی ها چون بخش خصوصی وارد کرده ایم نسبی موفق هستیم. بالادست نفت 100% مسیر دولتی می رویم.نتوانسته ایم بخش خصوصی را وارد بالادست نفت کنیم. با این روش اقتصادی مردم را روز به روزفقیرتر و صنعت را فقیر نگه می داریم.نمی توانیم شکوفایی لازم اقتصاد ایران بدست اوریم.مشکل بزرگ ما دولتی فکر کردن است. قطار دولتی می خواهد، همه این واگنها سنگین ولخت را بکشد، اتفاقی که طرف مقابل ما می افتد اقای پوتین می خواهد نفت شیل امریکا ، عربستان را زمین بزندنفت 70 دلار را به 40 و 30 دلار می رساند.طرف مقابل ما عربستان ،روسیه ،امریکاست.اینکه دولت می گوید، به دلیل تحریم، 700 هزار بشکه نفت بیشتر نمی توانیم بفروشیم. روسیه هم تحریم است، خط سوم گاز روسیه در دل اروپا در حال عبور است.این مشکل بزرگ دولتی فکر کردن دولت ایران است.بخش خصوصی را نتوانستند بالا دست نفت وارد کنند.البته انها هم دلیل خودشان دارند می گوید 100 میلیون دلار هر محموله نمی توانم واگذار کنیم،ضمانت 100 میلیون دلاری می خواهد،نتیجه ان سرگردانی نفت ایران روی ابها می شود.از طرف دیگر مردم ما گرسنه نگه داشته ایم. دولت فشل تر از این حرفهاست مدیریت نظارت پخش یک دستکش و ماسک ندارد.امریکا از طریق مبادلات سالانه 3700 میلیارد دلاری چین ،2000 میلیارد صادرات ،1700 میلیارد دلار واردات چین دنیا را با COVID19مبتلا کرد، لاکن امریکا و اروپا ته چاهی که خودش کنده قرار گرفت.طراحی خدا وروش خدا بالاترین طراحی است.