بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
صندوق‌ها و پرتفو‌های سرمایه‌گذاری در آخرین روز کاری سال و باتوجه به ارائه گزارش‌های عملکرد خود بر اساس آخرین روز کاری سال، معمولا نسبت به رشد قیمت مصنوعی سهام شرکت‌های سرمایه پذیر اقدام می‌نمایند. اما باید توجه داشت که افت سنگین قیمت نفت به حدود ۲۰ دلار در مرحله اول افت سنگین نرخ فرآورده‌های نفتی را در پی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۱۳۷۹۵

به گزارش بورس‌نیوز، اولین روزکاری را در حالی آغاز می‌کنیم که در سال جاری با توجه به بیانات رهبری انقلاب، همچنان بخش اقتصاد و تولید در راس سیاست‌های کلان کشور وجود خواهد داشت. جهش تولید نامی بود که رهبری برای سال جاری انتخاب نمودند و به نظر می‌رسد که مسیر صحیح حمایت از تولید و تولیدکنندگان می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه را در شرایط تحریم فعلی برطرف نماید. این سخنان به حمایت مسئولین اقتصادی همراه بود و رئیس کل بانک مرکزی از برنامه‌های این نهاد در جهت از حمایت از تولید از طرق مختلف گفت. بهبود ترازنامه بانک‌ها و افزایش پتانسیل وام دهی آن‌ها از طریق فروش اموال مازاد، کاهش سفته بازی بانک ها، مدیریت نرخ بهره و ادامه روند برگشت ارز صادراتی به کشور از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی در سال جاری عنوان شده است.

اولین روز کاری بازار سرمایه را در حالی آغاز می‌کنیم که شرایط قرنطینه محدود اعمال شده در کشور تا حدی توانسته است از شیوع گسترده ویروس کرونا جلوگیری نماید. با این حال همچنان نگرانی‌های زیادی در خصوص سفر‌های بخشی از مردم جامعه به شهر‌های دیگر و اجرای تعجب برانگیز برخی مراسم‌ها همچون تشییع جنازه یکی از سرداران سابق سپاه در سطح شهر و حضور جمعیتی زیاد در این مراسم، نشان دهنده عدم اهمیت موضوع کرونا و تبعات آن برای بخشی از مردم کشور است.

در بازار‌های جهانی همچنان شاهد نوسانات سنگین قیمتی در بخش‌های مختلف اقتصاد هستیم. قیمت طلا پس از برنامه گسترده تسهیل مقداری در آمریکا که می‌تواند منجر به کاهش ارزش این ارز مطرح گردد، با رشد بیش از ۴ درصدی نسبت به پایان هفته قبل به بیش از ۱.۵۴۲ دلار به ازای هر اونس رسید.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، طرح‌های مختلفی با اعتباری بالغ بر ۱.۰۰۰ میلیارد دلار در جهت حمایت از کسب و کار‌ها در دوران شیوع کرونا صورت می‌گیرد. این مبالغ جدای از سایر حمایت‌های صورت گرفته دولت آمریکا از اقتصاد این کشور و بازار سرمایه آن در دو هفته گذشته بوده است.

با این حال، تمام این حمایت‌ها نتوانسته است منجر به مثبت شدن روند‌ها گردد و در معاملات دیشب و در زمان تنظیم این گزارش شاخص بورس‌های آمریکا همچنان با روند نزولی همراه بودند. شاخص داوجونز به کمتر از ۱۹ هزار واحد رسید و با کاهش بیش از ۳ درصدی ارقام ۱۸.۶۰۰ واحدی را تجربه کرد.

قیمت جهانی نفت نیز به سقوط خود ادامه داد و با بیش از ۲.۵ درصد افت دیگر به کمتر از ۲۲.۶ دلار به ازای هر بشکه رسید. قیمت نفت خام برنت نیز در محدوده ۲۵ دلاری معامله گردید. سقوط آزاد قیمت فلزات نیز همچنان ادامه داشت. مس ۴ درصد کاهش قیمت را دیشب تجربه کرد و بهای هر تن از این فلز پایه‌ای به ۴.۵۹۰ دلار رسید. این قیمت‌ها منجر به تعطیلی بخشی از واحد‌های تولیدی خواهد گردید.

قیمت مس نسبت به ۳ ماه گذشته بیش از ۳۵ درصد کاهش را تجربه کرده است. قیمت روی نیز به ۱.۸۲۳ دلار رسید که نسبت به دیروز ۱.۲۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. قیمت آلومینیوم نیز با کاهش در حدود یک درصدی به ۱.۵۴۶ دلار رسید.

بازار امروز

به نظر می‌رسد که بازار ما نیز نسبت به افت سنگین قیمت‌های جهانی واکنش نشان خواهد داد. آخرین روز کاری سال قبل را می‌توان یک استثنا دانست.

صندوق‌ها و پرتفو‌های سرمایه‌گذاری در آخرین روز کاری سال و باتوجه به ارائه گزارش‌های عملکرد خود بر اساس آخرین روز کاری سال، معمولا نسبت به رشد قیمت مصنوعی سهام شرکت‌های سرمایه پذیر اقدام می‌نمایند. اما باید توجه داشت که افت سنگین قیمت نفت به حدود ۲۰ دلار در مرحله اول افت سنگین نرخ فرآورده‌های نفتی را در پی خواهد داشت.

افت سنگین قیمت فلزات نیز در دیگر گروه اصلی بازار یعنی فلزات اساسی می‌تواند تاثیر گذار باشد و بر این اساس قیمت‌های مثبت سه گروه اصلی بازار یعنی گروه پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزات اساسی را در روز‌های کاری پیش رو می‌تواند فرصت فروش خوبی برای سرمایه گذاران این گروه‌ها باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر