بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

"سیمان" و نگاهی به پنجره بورس کالا

بورس‌کالا برای رفع نیاز‌های اقتصاد همچون "صادرات" باید مکملی به‌نام آزادی عمل داشته باشد.
کد خبر : ۲۱۴۱۴۸
نیاز بورس کالا به مکمل
 
مجید فانی نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در خصوص صادرات سیمان از رینگ صادراتی بورس‌کالا به بورس‌نیوز اظهار کرد: بورس‌کالا برای رفع نیاز‌های اقتصاد همچون صادرات باید مکملی به‌نام آزادی عمل داشته باشد و از استاندارد‌های صادراتی مجزایی برخوردار شود و اگر بجای استانداردها، دخالت دولت در روند صادراتی شدن کالا‌ها در این بازار بنشیند، طبیعتا صادرات کالا نظیر سیمان نیز به حاشیه می‌رود.

وی ادامه داد: کشور‌های هدفی مانند حوزه CIS یعنی کشور‌های ترکمنستان و جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق و حتی دیگر همسایگان نظیر عمان، افغانستان، عراق و سوریه که نیازمند بازسازی مجدد زیرساخت‌های خود هستند، می‌توانند از شرایط خرید و صادرات سیمان از بازار شفافی همچون بورس‌کالا اقدام کنند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: همچنین با رشد صادرات سیمان به کشور‌های ذکر شده، بازار‌های دیگر نیز بورس‌کالا را بخاطر تنوع کالا‌هایی نظیر سیمان، پتروشیمی و حتی محصولات کشاورزی زیر نظر خواهند گرفت اما؛ باید توان صادرات از لحاظ استاندارد، کیفیت و بسته‌بندی جدید را بر محصولات آتی صادراتی لحاظ کرد.

این فعال اقتصادی افزود: از سوی دیگر، اتاق بازرگانی نیز باید درخصوص معرفی بورس‌کالا و محصولات ارائه شده در آن به بازار‌های هدف فعال‌تر باشد و معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی، مشتری بازار هدف را به سمت این بازار سوق دهد.

وی تصریح کرد: اینکه بازار از صادرات کالا‌ها نتیجه نمی‌گیرد معمولا به دلیل بهره‌وری پایین، نبود بسته‌بندی جذاب کالا‌های صادراتی، حاشیه‌های فراوان پیرامون چرخه تولید تا صادرات است.

این فعال اتاق بازرگانی از سوی دیگر به نرخ‌های سیمانی‌ها نیز اشاره داشت و گفت: نرخ‌گذاری محصولات سیمانی نباید گرفتار حواشی مانند نرخ‌های دولتی برای صادرات شود؛ در حال حاضر قیمت سیمان در بازار داخل، نه تنها از قیمت مصوب بالاتر نیست، بلکه حتی کمتر از قیمت‌های مصوب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گشوده شدن دریچه‌های صادراتی از پنجره بورس‌کالا نیازمند جمع‌بندی قیمتی کاملا رقابتی با دیگر سیمان‌سازان منطقه بوده ضمن آنکه باید سیاست‌گذار کلان و تولیدکنندگان بر سر مسائلی همچون کرایه‌های حمل، بیمه، تعرفه و ... به توافق دست‌یابند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بلندکردن هالتر ۵۰۰ تنی در بورس تهران

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سیمانی ها نگران بسته شدن مرز عراق نباشند

کارشناس صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

فاصله ۱۰ دلاری سیمان ایران با قیمت‌های جهانی!

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

درخواست افزایش قیمت سیمان روی میز وزیر صمت!

ارسال نظر