بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا

باید حتی انتظار نرخ دلار نیمایی بیش از ۱۵ هزار تومان را داشت که این موضوع در کنار حجم بالای نقدینگی  و نرخ رشد بالای آن و نیز نرخ تورم، می‌تواند همچنان در نقش موتور محرک بازار سرمایه ظاهر شود
کد خبر : ۲۱۴۱۷۷

 

واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا

به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی با کند شدن اقتصاد به سبب شیوع کرونا، رهبران کنگره و نمایندگان مجلس آمریکا اعلام کرده اند در مورد لایحه مشوق‌های اقتصادی توافق کرده اند و در پی این موضوع، شاخص داوجونز جهش دو روزه خود را به بیش از ۱۳ درصد رساند و S&P۵۰۰ هم رشد ۱.۱ درصدی داشت. این اولین بار از ماه فوریه تا کنون است که داوجونز و اس اند پی، در دو جلسه متوالی رشد می‌کنند. با این حال بر خلاف وعده وزیر انرژی آمریکا که گفته بود دولت ۳ میلیارد دلار بودجه برای خرید ۷۷ میلیون بشکه نفت از تولیدکنندگان در نظر گرفته بسته مصوب ۲ تریلیون دلاری محرک اقتصاد آمریکا فاقد هرگونه تعهد برای خرید نفت است.
از طرفی با اینکه رهبران گروه ۲۰، روز پنجشنبه تعهد دادند که بیش از ۵ تریلیون دلار (۴.۱ تریلیون پوند) به اقتصاد جهانی تزریق کنند. اما از آنجایی که هیچ صحبتی بین دو غول تولیدکننده نفت، یعنی روسیه و عربستان، در مدیریت عرضه جهانی نفت و کنترل بحران صورت نگرفت و فعلا استراتژی حداکثر تولید بر دنیا حاکم است. در نتیجه قیمت نفت از توانایی افزایش برخوردار نبوده و با وجود رشدی که طی دو روز اخیر داشته در مجموع شاهد کاهش ۶ درصدی قیمت نفت برنت نسبت به هفته قبل هستیم. این در حالی است که دیگر کامودیتی ها، از وضعیت بهتری برخوردار هستند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن کاهش در سمت عرضه آن‌ها در کنار کاهش تقاضای تقاضای جهانی هستند. بطوری که گزارش‌های زیادی از سراسر جهان از سوی معدن کارانی منتشر می‌شود که به منظور مدیریت زیان‌های ناشی از شیوع کرونا، تولیدشان را متوقف کرده یا کاهش داده اند. بطور مثال فعالیت در معادن مس شیلی و پرو کاهش یافته است. در بازار سنگ آهن هم هر دو کشور استرالیا و برزیل، بعنوان بزرگترین تولیدکنندگان این محصول، به خاطر اجرای طرح قرنطینه، در عرضه با محدودیت‌هایی مواجه هستند. بر همین اساس به غیر از آلومینیوم که با افت قیمت بیش از ۴ درصدی نسبت به هفته قبل مواجه بود، قیمت سایر فلزات با رشد نسبت به هفته قبل همراه بوده اند. بطوری که قیمت سرب با رشد نزدیک به ۴ درصدی و روی هم با رشد بیش از ۲ درصدی مواجه بوده اند. قیمت مس هم رشد هر چند اندک نسبت به هفته قبل داشت.


بازار‌های داخلی
 
واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا
در بازار‌های داخلی، اما هفته‌ای با دو روز کاری را پشت سر گذاشتیم که همچون هفته‌های پایانی سال گذشته بازار سرمایه بسیار خوش درخشید و سال جدید را برخلاف دیگر بازار‌های رقیب و حتی بازار‌های سرمایه دیگر کشور‌های جهان، با شاد باش آغاز کرد و نکته مهم اینکه باز هم این مشتریان حقیقی بودند که بر مسند قدرت نشستند. به طوریکه در نزدیک به ۷۰ درصد از نماد‌هایی که در طی این هفته مورد معامله قرار گرفتند، اکثریت غالب خریداران با حقیقی‌ها بود و ارزش معاملات خرد در این هفته به رقمی بیش از ۴۴۰۰ میلیارد تومان رسید که تنها ۵۰۰ میلیارد تومان کمتر از هفته پایانی سال گذشته می‌باشد؛ و تنها ۹ هفته از سال قبل، عددی بیش از حجم معاملات خرد این هفته، با دو روز کاری را دارا بوده اند که بیانگر توجه ویژه سرمایه گذاران حقیقی، به بازار سرمایه است و به منظور پیش بینی این موضوع که این روند تا کجا می‌تواند ادامه دار باشد قاعدتا باید توجه‌ها را به موارد تاثیر گذاری همچون نرخ ارز بازار آزاد و در پی آن نرخ ارز نیمایی، حجم نقدینگی و نرخ رشد آن، نرخ تورم، قیمت‌های جهانی نفت و کمودیتی ها، رفتار بازار‌های رقیب،   سیایست‌های دولت و تصمیمات اقتصادی مجلس و میزان همکاری یا تنش در روابط دیپلماتیک کشورمان با دیگر کشورها، مخصوصا کشور‌های همسایه و نیز کیفیت رفتار و درایت متولیان بازار سرمایه جلب کرد.
واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا
آنچه روشن است نحوه رویارویی و میزان موفقیت جامعه جهانی در فایق آمدن بر بحران حاصل از اشاعه "ویروس کرونا" را می‌توان تعیین کننده‌ترین عاملی دانست که تا حدودی میزان اثرگذاری دیگر عوامل نیز، حداقل در کوتاه مدت، به این عامل وابسته است به طوریکه با توجه به آمار‌ها و شرایط امروز، شاید بتوان گفت حداقل طی چند ماه آینده قیمت نفت، به عنوان عاملی تعیین کننده در نرخ ارز، با رشد چشم گیری نمی‌تواند همراه گردد. کما اینکه بر اساس برخی پیش بینی‌ها در سال ۲۰۲۰ عرضه جهانی نفت می‌تواند به طور متوسط با مازاد بیش از ۴ میلیون بشکه در روز مواجه باشد که در این صورت باید حتی انتظار نرخ دلار نیمایی بیش از ۱۵ هزار تومان را داشت که این موضوع در کنار حجم بالای نقدینگی  و نرخ رشد بالای آن و نیز نرخ تورم، می‌تواند همچنان در نقش موتور محرک بازار سرمایه ظاهر شود، هرچند نباید از تاثیر کاهنده نرخ و حجم کالا‌های صادراتی غافل گردید.
 
قوی ترین و ضعیف ترین عملکرد هفته 
واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا
 
واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

کاهش تقاضا در بازار نفت و کسری بزرگ

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ایجاد فرهنگ سرمایه‌گذاری و پیامد مثبت بازار

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

"کرونا " پشت فرمان بازارهای جهانی

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

بازارهای جهانی در سیطره کرونا

ارسال نظر