بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

علل رشد "بورس" در سال۹۸، امسال هم پابرجاست!

شرکت‌هایی که دارایی‌های بیشتری در تملک داشته باشند، برای سرمایه گذاری مناسب هستند. همچنین نزدیکی به فصل مجامع می‌تواند خرید سهم‌هایی را که در مجمع، سود مناسبی تقسیم می‌کنند، جذاب کند.
کد خبر : ۲۱۴۱۹۵

علل رشد

به گزارش بورس نیوز، پرونده بازار سرمایه در سال ۹۸ با رشد بیش ۱۸۰ درصدی شاخص کل و در کانال ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحدی بسته شد. بازدهی این بازار نه فقط در بین بازار‌های مالی ایران، که در بین بازار‌های مالی کل دنیا بی نظیر بود.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه و پیش بینی روند این بازار در سال ۹۹ بیان کرد: بازار سرمایه سال ۹۸ را به خوبی پشت سر گذاشت و نسبت به بازارهای موازی، بازدهی بالاتری برای سرمایه گذاران به ارمغان داشت. البته در هفته های پایانی سال، برخی نگرانی ها در مورد جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه و پذیرش شرکت ها جهت عرضه های اولیه و... باعث وضع قوانین جدیدی در بازار سرمایه شد که از سرعت ورود نقدینگی به بازار سرمایه کاست و بازار سرمایه کمی وارد فاز اصلاحی شد.

علل رشد بازار سرمایه در سال ۹۸، پابرجاست!

وی افزود: اما نکته حائز اهمیت این است که روند هر بازار بر مبنای عرضه و تقاضا شکل می گیرد. شاید در کوتاه مدت با برخی دستکاری ها بتوان مانع از رشد بازار شد؛ ولی در نهایت نقدینگی مسیر خود را خواهد رفت.

ساسانی اضافه کرد: معتقدم مادامی که در کشور ما نرخ تورم شیب افزایشی داشته و حجم نقدینگی سیر صعودی دارد، بازار سرمایه نیز روند صعودی خواهد داشت. بعضی از عواملی که سبب جذابیت بازار سرمایه در سال ۹۸ شده بود، همچنان پا بر جا هستند و می توانند منجر به تداوم روند صعودی بازار سرمایه در سال ۹۹ هم شوند. بانک مرکزی از ورود نقدینگی به بازار سرمایه حمایت می کند و دولت نیز، به علت تمایل به عرضه شرکت های زیرمجموعه خود، از جذابیت و رشد بازار سرمایه منتفع می شود. چشم انداز بازار ارز در سال ۹۹ نیز صعودی است،ولی با شیب ملایم و افزایش احتمالی نرخ ارز، نه تنها موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه نخواهد شد، بلکه حتی اثر مثبتی هم بر سودآوری برخی شرکت ها و صنایع بورسی دارد. بنابراین بازار سرمایه امسال هم پتانسیل رشد خواهد داشت، ولی نباید انتظار رشدهای شتابزده و مستمر داشت و حتما روندهای صعودی بازار، دوره های اصلاحی هم به دنبال خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: اگرچه برخی سهم های بازار سرمایه، بیش از ارزش ذاتی رشد کرده و قیمت فعلی آنها با روند سودآوری آتی سهم همخوانی ندارد؛ اما هنوز سهم های ارزنده بسیاری در بازار وجود دارد که با وجود تمامی محدودیت ها، کماکان سودآور هستند و در صورت بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور، با رشد سودآوری همراه خواهند بود. با توجه به جذابیت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، شرکت هایی که دارایی های بیشتری در تملک داشته باشند، برای سرمایه گذاری مناسب هستند. همچنین نزدیکی به فصل مجامع می تواند خرید سهم هایی را که در مجمع، سود مناسبی تقسیم می کنند، جذاب کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش تورم با کمک بازار سرمایه

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

شاهکار دیگری در بورس تهران

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

واکسن ضد کرونا در بورس تهران

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

نقاط قوت سیمانی‌ها در سال ۹۹

ارسال نظر