بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مداخله‌های دردسرساز، غده سرطانی بازار فولاد

منشا بسیاری از رانت‌ها و سواستفاده‌ها از بازار فولاد، همین قیمت گذاری‌های دستوری بوده که مجال تقابل بین عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی را به این بازار نداده است.
کد خبر : ۲۱۴۲۰۵

باید دست عرضه‌وتقاضا را باز گذاشت

رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص مشکلات فعلی بازار فولاد بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ این روز‌های تولیدکنندگان، مشکلاتی است که سامانه بهین‌یاب برای فعالان بازار فولاد ایجاد کرده و از طرفی، برخی خریداران که از طریق سامانه "بهین‌یاب" مشمول دریافت سهمیه خرید از بورس هستند، در هیچ جای چرخه تولید محصولات فولادی حضور عملیاتی ندارند و از سوی دیگر، به برخی خریداران هم بیش از ظرفیت تولید واقعی، سهمیه خرید تخصیص یافته است.

وی افزود: دومین مشکل جدی در بازار، قیمت‌گذاری دستوری است، منشا بسیاری از رانت‌ها و سواستفاده‌ها در بازار فولاد، همین قیمت گذاری‌های دستوری بوده که مجال تقابل بین عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی را به این بازار نداده است. در نتیجه با قیمت گذاری‌های دستوری و غیر واقعی، دلالی و سفته بازی در بازار فولاد شکل گرفته است.

شهرستانی تصریح کرد: علاوه بر این، با قیمت گذاری دستوری، قیمت کالا‌ها همچون فنری فشرده شده که با هر فشاری ممکن است رها شده و جهش‌های قیمت عجیب و غریب را موجب شود. مشابه این اتفاق در ماه‌های گذشته رخ داده و گاهی منجر به شکل گیری فشار تقاضای کاذب برای خرید محصول از بورس کالا و رشد قیمت‌ها و بعد از آن، ابطال معاملات و تلاطم بازار فولاد شده است.

این کارشناس صنعت فولاد در خاتمه تصریح کرد: عدم مداخله دستوری در قیمت گذاری محصولات فولادی و عرضه و تقاضا، قیمت گذاری بر اساس نرخ واقعی و به روز ارز، بازنگری سهمیه‌ها و دقت بیشتر در برآورد میزان نیاز صنایع تولیدی به مواد اولیه و تامین این نیاز به میزان کافی، از مواردی است که با رعایت آن‌ها می‌توان در جهت بهبود وضعیت بازار و تحقق شعار جهش تولید به کمک بورس کالا قدم برداشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سایه سنگین "صمت" بر بورس‌کالا

فروش سالیانه شرکت به بیش از ۶۱هزار میلیارد ریال رسید؛

افزایش قابل توجه نرخ اسلب "هرمز"

فروش سال ۹۸ شرکت به بیش از ۳۹۱ هزار میلیارد ریال رسید؛

"فولاد" و کوره‌هایی که داغ‌تر شد

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

واکسن ضد کرونا در بورس تهران

ارسال نظر