بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
عضو اتاق ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد :

راهکارهایی برای رونق بورس کالا

ارزان فروشی در بازارهای صادراتی اتفاق خوشایندی نیست و بورس کالا می تواند مرجعی برای تعیین قیمت محصولات صادراتی ایران هم باشد.
کد خبر : ۲۱۴۲۰۸

بورس‌کالا رقابت را چاشنی صادرات می‌کند

محمدسجاد ابراهیمی دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص مزایای عرضه کالاها در بورس کالا بیان کرد: بورس کالا، بازار شفافی بوده که با هدف ایجاد محلی شفاف برای عرضه و تقاضا با حداقل مداخله‌ها شکل گرفته و کاهش حضور واسطه‌ها و فراهم شدن امکان عرضه و تقاضای مستقیم محصولات، یکی از مهم‌ترین مزایای این بازار است.

وی افزود: مزیت دیگر این بازار، پذیرش محصولات بر اساس ویژگی‌های کیفی خاصی بوده و با توجه به نظارت بر کیفیت محصولات عرضه شده در این بازار به جهت مطابقت با استانداردهای تعریف شده، خریداران با اطمینان از اصالت کیفی محصولات، خرید بهتری خواهند داشت. این ویژگی، می تواند به مشتریان صادراتی هم کمک کرده و صادرات را تسهیل کند.

ابراهیمی در رابطه با راهکارهای بهبود معاملات در بورس کالا گفت: برای رونق معاملات در بورس کالا، می توان اقداماتی انجام داد. نخستین راهکار، به حداقل رساندن مداخله دولت در روند معاملات این بازار و همچنین شیوه قیمت گذاری است.

این فعال اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: باید اجازه داد عرضه و تقاضا روند این بازار را تعیین کند و تولیدکنندگان بتوانند مستقیما از طریق این بازار محصولات خود را به دست مشتریان داخلی و صادراتی برسانند. همچنین می توان تغییراتی در استانداردهای تعریف شده برای پذیرش محصولات در بورس کالا ایجاد کرد تا با کمک این تغییرات، هم تولیدکنندگان به تولید محصولات با کیفیت تر، ترغیب شوند و هم خریداران اطمینان خاطر بیشتری نسبت به کیفیت محصولات خریداری شده از این بازار داشته باشند. این اقدام مستلزم نظارت دقیق تری از سوی متولیان این بازار نیز هست.

وی اضافه کرد: علاوه بر این می توان سازوکاری طراحی کرد که تولیدکنندگان از طریق بورس کالا، مشتریان صادراتی جدیدی شناسایی کنند. کشورهای همسایه ما و همچنین سوریه، می توانند بازار مناسبی برای محصولات و کالاهای ایرانی باشند و چه بهتر که بورس کالا، موقعیت هایی برای اتصال تولیدکنندگان به بازارهای صادراتی فراهم کند.

ابراهیمی در خاتمه گفت: یکی از چالش های ایران در بازارهای صادراتی این است که برخی صادرکنندگان با عرضه محصولات خود با قیمتی ارزان تر از سایر رقبا در بازار هدف، سعی می کنند بازار را از آن خود کنند. ارزان فروشی در بازارهای صادراتی اتفاق خوشایندی نیست و بورس کالا می تواند مرجعی برای تعیین قیمت محصولات صادراتی ایران هم باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع می بایست مد نظر متولیان اقتصادی کشور قرار بگیرد و امیدواریم با کاهش مداخله های دستوری و تعیین قیمت های واقعی و منطقی در بورس کالا، محصولات ایرانی با قیمت مناسب تری روانه بازارهای صادراتی شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پاسخ رئیس اتحادیه طلا و جواهر به یک سوال بورس‌نیوز؛

آیا حرفه‌ای‌ها وارد گود طلای آ‌بشده می‌شوند

مدیرعامل شرکت تعاونی فولاد علویجه مطرح کرد:

"بهین یاب" سد راه توسعه اقتصادی کشور

کاهش ۷ درصدی مقادیر فروش شرکت در سال ۱۳۹۸؛

رشد نرخ شمش "ارفع"

ارسال نظر