بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
مقامات مسئول در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ دادند:

جریان رانت سرخطی عرضه‌های اولیه چیست؟

برای آنکه رانت و تقلبی ایجاد نشود، از امروز، هر روز ریز گزارشات به ناظر ارسال می شود تا بررسی شود و نارضایتی ایجاد نگردد. ضمن اینکه بعد از انتقاداتی که سال گذشته به معاملات "های وب" شد، مقررات جدیدی هم در مورد توالی سفارشات وضع شد که در حال اجرا است
کد خبر : ۲۱۴۲۹۱

جریان رانت سرخطی عرضه های اولیه چیست؟

به گزارش بورس نیوز، بعد از عرضه اولیه "شگویا" شائبه ها در مورد رانت عرضه های اولیه تقویت شد.
برخی سهامداران معتقد بودند با آنکه راس ساعت ۸:۳۰:۰۰ اقدام به ثبت سفارش کرده بودند اما صدها نفر قبل از آنها در صف قرار گرفته بودند و به نظرشان سفارشات سرخطی کاملا بر اساس رانت و تقلب ثبت شده است.

محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به لحاظ مقررات، سفارش های ثبت شده در سامانه معاملاتی بر اساس ضوابطی حتما رصد می شود. برای مثال توالی زمانی سفارشات ثبت شده حتما باید رعایت شده باشد. ضمن اینکه اگر احتمال داده شود سفارشات ثبت شده مشکل دار است، معاملات ابطال می گردد. اینطور هم نیست که سرخطی های بعد از عرضه های اولیه از کارگزاری خاصی ثبت سفارش شده باشد.

روح اله دهقان مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به لحاظ فنی، سامانه معاملات یک ماشین زمان(سرور زمان) دارد که تمام ماژول های سامانه معاملات با این سرور زمان هماهنگ می شوند. از آنجا که در سامانه معاملاتی بازار سرمایه حتی میکروثانیه ها نیز اهمیت دارد، زمان در این سرور زمانی توسط ماهواره ها با ساعت جهانی هماهنگ می شود و کاملا دقیق است.

وی افزود: ثبت سفارش ها راس ساعت ۸:۳۰:۰۰ آغاز می شود و الزاما تمامی گروه های معاملاتی در همان زمان باز نشده و در حد میلی ثانیه بین زمان بازگشایی هر گروه معاملاتی فاصله وجود دارد. به همین سبب اگر یک سبد معاملاتی راس ساعت ۸:۳۰:۰۰ ثبت سفارش شود، ممکن است برخی سفارشات ثبت شده و برخی سفارشات برگشت داده شود. حدود دو سال پیش مشاهده شد برخی شرکت های کارگزاری از چند ثانیه قبل از آغاز زمان ثبت سفارش ها (مثلا از ساعت ۸:۲۹:۳۰ ) شروع به ارسال سفارش می کردند و اگرچه این سفارش ها تا قبل از ۸:۳۰:۰۰ برگشت داده می شد؛ اما در نهایت چون سفارش ها پیاپی ارسال میشد، سفارش شان در ساعت ۸:۳۰:۰۰ روی سیستم معاملاتی قرار می گرفت.

دهقان تصریح کرد: به منظور جلوگیری از این وضعیت، طی بخشنامه ای به کارگزاران ابلاغ شد که نه تنها اجازه ارسال سفارش قبل از ساعت ۸:۳۰:۰۰ را ندارند، بلکه باید سفارش هایشان بعد از رویت پیام بازگشایی اولین گروه معاملاتی ارسال شود. بعد از ابلاغ این دستورالعمل هم، تا چند ماه بر نحوه پیاده سازی این دستورالعمل نظارت می شد و خوشبختانه تمام شرکت های نرم افزاری این دستورالعمل را رعایت می کردند.

دهقان در مورد حساسیت هایی که اخیرا ایجاد شده گفت: در نظر داشته باشید که امکان هیچ ثبت سفارشی قبل از ساعت ۸:۳۰:۰۰ وجود ندارد. اما در اینجا میلی ثانیه ها نیز اهمیت دارد و شرکت های نرم افزاری برای جلب رضایت مشتریان خود اقدام به ارائه برخی خدمات خاص به مشتریان خود کرده اند؛ مثلا آنکه مشتریان قبل از آغاز معاملات، سفارش خود را به شرکت های نرم افزاری داده و شرکت های نرم افزاری با آغاز زمان ثبت سفارش، اقدام به ارسال سفارش ها به سیستم معاملاتی می کنند. این اقدامات به معنای رانت و تقلب نیست و میلی ثانیه ها، ترتیب سفارشات را مشخص می کند.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس اضافه کرد: این میلی ثانیه ها مربوط به سرعت شرکت نرم افزاری است و ارتباطی با سرعت اینترنت ندارد. به عبارتی ممکن است تعداد زیادی سفارش در زمان ۸:۳۰:۰۰ ثبت شده باشد که بین زمان ثبت هر سفارش با سفارشی دیگر، یک‌ میلی ثانیه اختلاف وجود داشته باشد. سفارش گیری از مشتریان و ثبت سفارش توسط شرکت های نرم افزاری در ساعت ۸:۳۰:۰۰ طبق مقررات، تخلف نیست و هر سفارشی در این زمان برای سامانه معاملاتی ارسال شود پذیرفته می شود.

دهقان همچنین تاکید کرد: با توجه به شائبه های اخیر، برای آنکه رانت و تقلبی ایجاد نشود، از امروز، هر روز ریز گزارشات به ناظر ارسال می شود تا بررسی شود و نارضایتی ایجاد نگردد. ضمن اینکه بعد از انتقاداتی که سال گذشته به معاملات "های وب" شد، مقررات جدیدی هم در مورد توالی سفارشات وضع شد که در حال اجرا است. طبق این مقررات، سفارش های یک کد معاملاتی روی یک نماد، حداقل باید ۳۰۰ میلی ثانیه با هم فاصله داشته باشند‌.

وی ادامه داد: وجود این ۳۰۰ میلی ثانیه فاصله، بین دو سفارش از یک کد معاملاتی در یک نماد معاملاتی باعث می شود شانس اینکه افراد دیگری هم در صف قرار بگیرند، افزایش یابد. گزارش این موارد در پایان هر روز معاملاتی توسط ناظران بورس ها مورد بررسی قرار میگیرد تا اگر تخلفی صورت گرفته بود، معاملات ابطال شود.

این مقام مسئول در مورد معاملات روز ۲۵ اسفندماه ۹۸ نماد "شگویا" اظهار کرد: در معاملات "شگویا" روز ۲۵ اسفندماه، سهامدار عمده حدود ۵۲ میلیون سهم عرضه کرد. سقف تعداد سهام در ثبت سفارش ها، ۱۰۰ هزار سهم بود و در نهایت ۱۶۳ شخص حقیقی و ۱۶ شخص حقوقی از صف خرید، سهم خریداری کردند. تعداد سهام قابل سفارش توسط ناظر بازار تعیین می شود اینطور نبوده که تمام خریداران از یک کارگزاری خاص باشند. ضمن اینکه گزارش معاملات توسط ناظر بررسی می شود و احتمال هرگونه رابطه ای بین خریداران از نظر ناظر بازار، رصد می گردد. نمی توان تعداد سهام قابل سفارش در صف خرید عرضه های اولیه را کاهش داد؛ چرا که با کاهش تعداد سهم و افزایش تعداد سفارش های خرید، ممکن است سامانه معاملاتی را با اختلال مواجه کند.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در خاتمه در رابطه با برنامه های این شرکت برای سال ۹۹ گفت: شرکت مدیریت فناوری بورس، طرح ها و برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت متعددی هم در حوزه سامانه معاملات و هم در حوزه پشتیبانی و... برای توسعه در دست دارد. هدف اصلی این شرکت، توسعه در تمام زمینه ها است تا بتوان متناسب با رشد بازار سرمایه، امکانات این شرکت را توسعه داد و پاسخگوی نیاز سرمایه گذاران بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
منون بورس نیوز اگر چیزی خوبه باید برای همه باشه قرار نیست ضررش مال حقیقی و همه ای سودش مال حقوقی باشه لطفا رسیدگی کنید تا به افراد عادی هم سهام سرخطی برسه اصلا نمی شه خرید
محمد
جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
بعد از عرضه های اولیه خریداران هر روز بیشتر از 20 یا 30 نفر نیست. حالا یه سوالی پیش میاد و اونم اینکه چطور میشه تو یه روز فقط 20 نفر اول صف باشن و هر فروشی که انجام میشه به اینا برسه و قدرت هرکدوم هم بیشتر از چند صد میلیونه. پس چرا حتی یکی دو تا سفارش با قدرت 10 یا 20 میلیون وجود نداره؟ پس این امکان هست که کارگزاری ها با ایجاد یه فضای میلی ثانیه ای اول سفارشهای مشتریای خاصشونو که قبلا باهاشون توافق کردن رو اول از همه بفرستن. لطفا سر این موضوع تحقیق کنید
اسی
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۱
یه موضوع جالب هم اینه که روزهایی که سهام دار عمده قراره عرضه زیاد داشته باشه این آدم های خاص می شینند تو صف روزهای دیگه اگه چیز بهتری نباشه میشینند، مثلا به عرضه دیگه، همین که می دونند سهام دار عمده کی قراره عرضه کنه تابلو رانت، زیاد اعتراض نکنید به حرف چهار تا آدم پیزوری مثل من که طرف چند میلیارد پول رو ول نمی کنه بگه الهی اینا راست می گن کار بدیه :-)
علی
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
سلام ....الان ربات هایی اومده که آدمای عادی نمیتونن بزنن و قول میدم این افراد همیشه جزو چند نفر اول هستن حداقل 40تای اول .....یه مدت یکانال بود که همیشه رتبه های یک تا 10عرضع اولیه ها مال اون بود .....بعد کانالو برداشت و برای اینکه بفهمم دروغه یا نه چنتاشو با عرضه اولیه ها چک کردم دقیقا همینطور بود که گفتم و هیچ فتوشاپی نبود
کیاوش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
سلام بسیار بسیار تشکر وتشکر-باورنمائید این چند روز که دنیای بورس در دو مطلب عرضه اولیه 1و2 را درسایت قرار دادند خیلی مطالب و انتقاد نوشتم وسرانجام نوشتم رانت کارگزاری=سازمان بورس.
الان بمدت 30 روز معاملاتی عرضه اولیه را میخواهم خرید بزنم یا هنگ کارگزاری داریم که بعد از رانت دتدن به نورچشمان خود یک مطلب عذرخواهی ارسال میکنند وفکر میکنند مردم خدای نکرده ... ولی خودشان هستند.امیدوارم سازمان بازرسی وارو شوند تا صداقت مدیران چه بورسی وچه کلرگزاران را تشخیص دهند -خدا عاقبتمون وعاقبت سرمایه مون ختم به خیر کند وچه در اصلاح وچه در صعود گارگزاری سودش را میبره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
با سلام
صحبت های این دو مسئول به هیچ عنوان قانع کننده نیست از طرف سهامداران حقیقی از سربازان گمنام امام زمان(عج) می خواهیم از این دو مسئول و سایر افراد مطلع موضوع را به صورت دقیق و مشکافانه بررسی کرده و مجرمین این رانت دهها هزار میلیاردی را با نظر دادستان محترم محاکمه کنند.
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
چقدر مزخرف بهم بافت....ولی نگفت ح.الف چجوری تونسته بود در حین رانندگی 8 تا سفارش 100000 تایی واسه خرید های وب بگذاره اونهم پشت سر هم قرار گرفته بود!!!!
معلوم نیست خودشون را چی فرض کردن
جمال
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
" مشتریان قبل از آغاز معاملات، سفارش خود را به شرکت های نرم افزاری داده و شرکت های نرم افزاری با آغاز زمان ثبت سفارش، اقدام به ارسال سفارش ها به سیستم معاملاتی می کنند."
این یعنی چی؟
آیا همه می توانند از این امکان برخوردار باشند؟ اگر اینطور نیست پس این مزیت را به چه کسانی و به چه دلیل می دهند؟
کاظم مجمدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
نفس اینکه حقوقی میتونه خرید کنه و بیشتر از یک میلیوون حقیقی نمیتونن بیانکر چی هست؟ حقوقی ها هم سرخطی میزنن ؟ یا تقلب میکنن؟ واقعیت اینه که تخلف وتقلب صورت میگیره و اون حقیقی هایی هم که میتونن خرید کنن ، همین افراد هستند . سازمان به جایی محدود کردن دامنه نوسان و قصه حجم مبنا به این تخلفات بپردازه و امانت داری منه نه اینکه شریک دزد باشه و رفیق قافله
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
کاملا قانع شدیم! سپاس :)))
بابک
United States of America
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
طبق معمول تمام تجربه ها و مشاهدات صحت ندارد و همه چیز امن و امان است.
متاسفانه رویه ای است که سالهاست تکرار میشود.
تجربه خود من اینکه تابحال با وجود استفاده از انواع روشها (ارسال سفارش در زمانهای مختلف با اختلاف میلی ثانیه با استفاده از نرم افزارهای موجود و از کارگزاریهای مختلف و ...) حتی یک بار هم موفق به گرفتن عرضه اولیه در صف نشده ام. حتی جالب اینکه در مواردی شاهد تغییر ساعت نسبت به ساعت سیستم در لحظات و ثانیه های آخر (پیش از 8:30:00) بودم! که امکان استفاده از اتوکلیکر را هم ازین میبرد
و در نهایت علامت سوال بزرگ در ذهن من که: پس چه کسانی عرضه های اولیه و این سودهای بادآورده را درو میکنند؟.. وجواب تکراری و همیشگی که در این سرزمین تجربه کردیم: ازما بهتران!
مهدی شریفی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
آقا ریاضی من ضعیفه یا ..‌‌‌‌‌...
۱۶۳ نفر که حداکثر بتونن ۱۰۰ هزار سهم بخرن، نهایت میشه ۱۶ملیون و سیصد هزار سهم. بعد چجور ۵۲ ملیون سهم خریدن؟ نکنه بازم یعده ژن خوب با نت E تونستن.......
سوال بعد اینکه ناظر محترم میتونن یه زحمت بکشن و از شرکت بپرسن چرا تو اونروز یهو ۵۲ ملیون عرضه میکنه و روزهای بعد حتی حجم مبنا هم پر نمیکنه.

بعنوان کسیکه ۱۳ سال تو این بورس بالا و پایینشه دیده خواهش میکنم تا بوش بیشتر از اینا درنیومده، قضیه رو پیگیر بشین. تنها سرمایه واقعی شما سهامدارانه که خدا نکنه اگه اعتمادشون یه روز کمرنگ بشه.
ناشناس
United States of America
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
یه قیامتی هم هست که معلوم میشه کی دروغ میگه کی راست !!
سهام دار
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
با سلام و احترام
یا مسولان خودشون رو زدن ب خواب و یا.....
وقتی که سفارش ثبت می کنیم بعد از چند دقیقه ثبت میشه و از آخر میشیم اول !!!!!
شما که چند سال تو بورسین جواب بدین.
ما تازه واردها که خبری نداریم.
ایییی خدااااااااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
آره حتما"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
با این توضیحات دقیق و شفاف مشخص شد که در همچنان بر همان پاشنه می چرخد به نفع خواص !!
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
48492223 سهم رو 163 نفر خریدند بطور متوسط هر حقیقی 297498 سهم یعنی طرف هر 0.3 ثانیه یه سفارش فرستاده باز نفر اول بوده بعد 0.3 ثانیه باز سفارش گذاشته باز نفر اول بوده باز بعد 0.3 ثانیه بازم سفارش گذاشته باز نفر اول بوده ! یعنی تو یک ثانیه اول سفارش این نفر سه تا سفارش گذاشته همش نفر اول بوده همچنین همون حقوقی ها ... کی رو میخاین رنگ کنید !؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷
فقط دروغ میگن، خود کارگزاری ها سامانه هاشون 1 ثانیه زودتر باز میشه(در واقع ساعت سامانه های ما با ساعت جهانی یک ثانیه تاخیر داره ولی برای خودشون دقیقه) و اردر های بقیه رو با تاخیر میفرستن ... من این رو با چشم خودم دیدم تازه یه سریا که استیشن دارن و یه جورایی بهشون اولیت اردر میدن ............. سازمان اگه میخواست کاری بکنه تا الان انجام داده بود کدهای بورسی و پرتفوهای اونایی که میخرن رو رصد میکنه ....... الکی به خودتون امید ندید همشون فکر جیب خودشونن
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
اگر عرضه اولیه واقعا کمتر از ارزش واقعی عرضه میشه و برای همین هم در روزهای بعد صف خرید تشکیل میشه، خب چرا خریدهای روزهای بعد(مثلا تا ده روز بعد از عرضه) رو هم به روش بوک بیلدینگ انجام نمی‌دید تا دیگه شائبه‌ای در کار نباشه؟ یا مثلا چرا باید یه نفر بتونه چند تا سفارش پشت سر هم داشته باشه؟ خب یه قانونی بذارین که بین سفارش‌های خرید قبل از ساعت 9 باید حداقل 30 ثانیه فاصله باشه.
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
احتمالا آمار خرید به تفکیک حقیقی و حقوقی را هم مانند آمار معاملات روزانه حذف میکنند تا کسی نفهمه خریدار کی بوده!! فساد در بورس و زیر گروههایش همچون مدیریت فناوری و فرابورس و.... بیداد میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
لطفا لطفا قضیه اردرگذاری صفهای خرید عرضه اولیه ها ک مطرح کردین رو با جدیت پیگیری کنید...هر روز بگید تا بالاخره بلکه اقدامی کردند...واقعا ظلم اشکاره ی نفر با رانت بیفته اول صف و بین ۵۰تا گاها ۲۰۰درصد مفت سود ببره...
ی مطلب مهم دیگ اینک جدیدا تو بعضی گروهها ی عده اعلام میکنند ک ما سرخطی میزنیم با نرم افزارهای ک خودمون نوشتیم و تضمینی و درصد میگیریم از سود....یعنی پس این ساعت و سامانه معاملاتی باگ و نفوذ داره
من خودم مهندسم و شک ندارم ی عده دارن ازین خطا میلیاردی سود بی دقدقه ب جیب میزنن

خدا خیرت بده این مطلب بسیار مهم رو تا حل نشدن مدام تو کانالتون بگید... بلکه درستش کنند

یک سهامدار خیلی قدیمی بورس
میثم
Poland
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
لعنت بهتون که از دروغ و دقل دست بر نمیدارین سازمان=رانت
ناشناس
Germany
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
خدای‌تا‌کی‌توی‌این‌..مملکت.حق‌کشی‌وبی‌عدالتی‌رانت‌خواری..ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار..دچرا‌یکی‌بداد‌این‌مردم‌‌نمرسد
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
عجیب است چرا هیچ ارگان و نهادی بر بورس و رانتهای آن نظارت ندارد؟وزیر اقتصاد کجاست؟سازمان بازرسی کل کشور کجاست؟قوه قضاییه کجاست؟چرا مسولان بورس هرکاری دلشان بخواهد می کنند و به هیچ کس پاسخگو نیستند و جالب اینکه هیچ ارگان و نهادی هم بر بورس ما نظارت ندارد.
م د امانعلیخانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
فقط پویا سازی دامنه نوسان
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
این دو بزرگوار کلا پرت پلا تحویل سهامداران دادند بنده برای پسرم که به صورت آفلاین برایش از کارگزاری بهگزین خرید می کردم حتی در روز عرضه اولیه نیز نتوانستم برایش خرید کنم وقتی علت را پرسیدم گفتند سیستم آفلاین به مشکل خورده هیچکس هم جوابگو نبود. در روزهای بعد نیز نتوانستم بخرم ، در تعجبم که چطوری چند روز بعد 163سهامدار 48میلیون سهم را در یک روز می خرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
امروز در 8.30 00 سفارش در مفید گذاشتم نخرید پس چطور برای دیگران خرید واقعا نمیدانید؟
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷
دیگه گفتنی ها را همه گفتند و اظهر من الشمس هست و همه میدونند قصه چیه و فقط قوه قضاییه باید ورود کنه و تا یکسری افراد دستگیر نشوند همینه!!!! یه روز چک کردم دیدم زکوثر تو ثانیه 1 309 میلیون حجم تقاضا داره اصلا مگه میشه؟؟؟؟؟؟
این عدد که خوبه الان زکوثر بدتر از اینه 10 نفر میان میخرن و هرکدوم 500 میلیون!!!
مفید که سرورهاشو کند میکنه تا هیشکی نتونه و آدم های ژن خوب بتونن بقیه هم همینه بعد میان هی قانون های عجیب میزارن.
براحتی میان جند تا سهم که مثل سهم های خودشون نیست را یه هفته میبندن انگار نه انگار اونجا مردم سهم دارند اما هیچوقت سهام های خودشون مثل بورس و غیره را نمی بندند
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۳
اگه واقعا دنبال شفافیت و حقانیت هستین بیاین برا هر کد معاملاتی یه حجم معین ویک فاصله مشخص بین سفا رشات بزارین تا خدا رو هم خوش بیاد
پورعلیزاده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
همیشه گفته ام تنها راه کاهش فساد در این کشور تشکیل دادگاه صحرایی و اجرای حکم بدون شنیدن هیچ گونه توضیح اضافه ای است چون به محض مجال دادن برای توضیح چنان شنونده را میپیچانند که طرف به شک میفته . تخلفات و دزدیهای اینها آشکار است ابتدا باید مجازات کرد بعد دنبال دلیل گشت درست همان کاری که امیرکبیر کرد.
اصغرپور
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
اصلی ترین رانت سرخطی از طریق کلاس بندی مشتریان انجام میشود . کسی که در کلاس رانتی قرار میگیرد سفارشش در بافر سرور در اولویت قرار گرفته و ثیت میگردد ولی مشتری معمولی حتی اگر زود تر سفارش ارسال نمایند در سرور با اولویت پایین ثبت میشوند.
من
Netherlands
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
اصلا ساعت کارگزاری یکی دو ثانیه عقب تر از ساعت بین المللیه و قبل از اینکه ساعت خودش بشه 8:30 هیچ درخواستی رو قبول نمیکنن بعد انتظار دارین سرخط بتونین معامله کنین ؟! ... تازه بگذریم از اون 7 8 10 ثانیه ای که درخواستا روی حالت در حال ارسال میمونن
وحید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
سلام به نظر من اینکه حقوقی بتونه زودتر از حقیقی ثبت سفارش کنه اساسا علاوه بر ایجاد فرصت سفطه بازی منجر به ایجاد جهت دهی غیر طبیعی در سیر معاملات می شود. مگه قراره حقوقی بیاد فقط جیب حقیقی رو بزنه؟!
برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد میکنم ساعت معاملات برای کدهای حقوقی ۸:۳۵ تا ۱۲:۲۵ باشد. به عبارتی در ۵ دقیقه ابتدایی و پایانی معاملات امکان دستکاری در روند معاملات توسط حقوقیها وجود نداشته باشد.
عبدالع نوری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
یک رانت باقی مانده است. من ساعت کارگزاریها رو چک کردم. ساعت کارگزاری مفید و اساتیس پویا. ساعتشون که توی صفحه هست نیم ثانیه عقب تره. یعنی قشنگ با چشم میتونی با ساعت سایت بورس مقایسه کنی و ببینی که دیرتر ثانیه عوض میکنه. خب مشتری براساس اون ساعت داره سفارش ثبت میکنه.
اینطوری کارگزاری میتونه اول توی اون 0.5 ثانیه سفارشات خودشو بفرسته بعد مردم عادی میفرستن.
این یعنی عین ناعدالتی
شهروند ایران
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کارگزاری خا و شاید نورچشمی ها از ساعت ۸:۱۵ سفارشاتشونو ارسال میکنن، دیدم که میگم.
کی رو میخواین رنگ کنین؟ همه چیزتون باید به بقیه چیزاتون بیاد دیگه، بورستونم مثل بقیه نهادهای کاملا شفاف و سالم و غیرفاسدتون کاملا سالم و درسته، اصولا از نظر آقایون هیچوقت هیچ مشکلی وجود نداره که بخواد حل بشه.
ثسه
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۲
یه موضوع جالب هم اینه که روزهایی که سهام دار عمده قراره عرضه زیاد داشته باشه این آدم های خاص می شینند تو صف روزهای دیگه اگه چیز بهتری نباشه میشینند، مثلا به عرضه دیگه، همین که می دونند سهام دار عمده کی قراره عرضه کنه تابلو رانت، زیاد اعتراض نکنید به حرف چهار تا آدم پیزوری مثل من که طرف چند میلیارد پول رو ول نمی کنه بگه الهی اینا راست می گن کار بدیه :-)
h
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
کد های تمام تاریخ بورس و همه این دزدای حرام خور که ماهیی 500 درصد سود دله دزدی و مفت می گیرند را بررسی کنید 99 درصدشان کارزکنان دولت و سازمانها و قضات و نظامیان و مدیرزان و کارکنان بورس و کارگزاری ها هستند همشون دستشون با هممه و همدست دزدی هم هستند.
میلاد
Germany
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
هیچ رانتی توی خرید عرضه اولیه و سهام نیست! بنده خودم این ماه 4 بار خرید کردم!
ناشناس
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
داد نزن که به هستی ما خودمون میدونیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
سلام. در کل این تبعیض است که سهامداران جهت خرید و فروش سهم شان نسبت به خود کارگزاری و دوستان اینا عقب تر باشند. اگر توجه کنید حداقل فاصله ساعت جهانی با کارگزاری 2 ثانیه تا 5 ثانیه فرق دارد.فقط خود کارگزاری دقیق در ساعت و ثانیه جهانی معامله تشون را انجام می دهند و بقیه سهام داران انلاین و غیره با تاخیر شروع می شود باید جهت رفع این تبعیض و بی عدالتی مسولین مربوطه ورود بکنند
محمد نقی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
من 10 روز پیش سرور مجازی وب داده یکماهه خریدم و با کارگزاری های مختلف سرخطی زدم ولی دیگه ازش استفاده نمیکنم چون دیدم برخلاف سرعت ظاهر نشان داده شده، از اینترنت خانگی هم ضعیفتره و اصلا به درد نمیخوره و حیف که پولمو دور ریختم . میخوام بگم شما گول تبلیغات دروغین را نخورید و اگر خواستید لااقل سروری را بخرید که تست قبل از خرید داشته باشد .