بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کارمندان و کارگران زیر شوک اقتصادی کرونا؛

آیا تعدیل نیرو سنگین در راه است!

شیوع کروناویروس فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، به ویژه بنگاه‌های خرد را با مشکل مواجه کرده و از همین رو، آمار‌ها از افزایش نرخ بیکاری حکایت می‌کند.
کد خبر : ۲۱۴۲۹۳

آیا تعدیل نیرو سنگین در راه است

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس‌نیوز، همزمان با شدت گرفتن تحریم‌ها، اقتصاد کشور نیز بیش از پیش وارد فاز رکودی شد و بسیار از کسب‌و‌کار‌ها را از تب و تاب انداخت.

شیوع کروناویروس و تبعات ناشی از آن موجب شد تا تقاضا برای بسیار از محصولات و خدمات کاهش یابد و بازار‌ها ناخواسته به قرنطینه بروند. شیوع این ویروس نه تنها یک بحران در حوزه سلامت به شمار می‌رود بلکه تبعات سنگین اقتصادی نیز به دنبال خواهد داشت.

در چنین شرایطی، درآمد بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی رو به افول حرکت کرد و برخی حتی توان درآمدزایی به میزان هزینه‌های جاری خود را هم ندارند. از همین رو، برخی شرکت‌ها اقدام به تعدیل نیرو کردند و اغلب با کارکنان قراردادی و پاره وقت خود خداحافظی کردند.

این موضوع تنها مختص به ایران نیست و تمام کشور‌های درگیر با بحران کرونا، با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از این معضل‌های اقتصادی ناشی از شیوع کروناویروس، افزایش احتمال ورشکستگی شرکت‌های کوچک و بزرگ به دلیل تعطیلی فعالیت‌های آن‌ها است.

موسسه تحقیقاتی «آی‌ای‌بی» اعلام کرده تعداد بیکاران در کشور آلمان ممکن است در سال جاری میلادی به ۳ میلیون نفر افزایش یابد. به علاوه، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز هشدار داده که در صورت عدم تصویب لایحه تقویت اقتصادی، احتمال افزایش نرخ بیکاری به ۲۰ درصد وجود دارد.

بنابراین، شیوع کروناویروس با ایجاد اخلال در چرخه تأمین مواد اولیه و بر هم زدن روند عادی فعالیت‌های بنگاه ها، شوک اقتصادی سنگینی وارد کرده است. از همین رو، برخی شرکت‌ها چاره‌ای جز تعدیل نیرو نیافتند.

بر اساس نظرسنجی انجام گرفته، ۵۴.۴ درصد از شاغلین اعلام کرده‌اند شرکت آن‌ها تعدیل نیرو نداشته اما؛ ۴۵.۶ درصد دیگر که میزان قابل توجهی ارزیابی می‌شود، خبر از تعدیل نیرو داده‌اند.

آیا تعدیل نیرو سنگین در راه است

نکته جالب این که ۲۵.۲ درصد اظهار داشته‌اند شرکت آن‌ها تعدیل نیرو بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و حتی بیشتر داشته است و نشان از وخامت اوضاع در برخی شرکت‌ها دارد.

آیا شرکت شما در سال جاری تعدیل نیرو انجام داده؟ چه میزان از نیروی انسانی محل فعالیت شما اخراج شده‌اند؟

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سومین اتفاق در حوزه گردشگری:

«اسنپ تریپ» ۳۴ نیروی خود را تعدیل کرد

یک منبع آگاه در شرکت صنعت و تجارت آداک تأیید کرد:

در ایران ترانسفو چه می گذرد؟

رییس کمسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

تعدیل نیرو در انتظار صنایع معدنی

ارسال نظر