بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دو نقطه قوت صنعت بیمه در سال جاری

نگرش مردم را نسبت به بیمه ها تغییر کرده و به نظر می رسد تاسال ۱۴۰۰، ضریب نفوذ بیمه ها مخصوصا در رشته بیمه نامه های آتش سوزی، رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
کد خبر : ۲۱۴۸۲۸

دو نقطه قوت صنعت بیمه در سال ۹۹

به گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع پربازده بازار سرمایه در سال ۹۸، صنعت بیمه بوده است. این در حالی است که صنعت بیمه در سال ۹۸ انواع بلایای زمینی و آسمانی و فشارهای تحریمی و... را تجربه کرد.

سید رسول تاجدار کارشناس و فعال صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورسنیوز در خصوص پیش‌بینی روند سودآوری شرکت‌های بیمه در ۹۹ بیان کرد: به نظر می‌رسد تغییر خاصی در انتظار شرکت‌های بیمه نیست و سودآوری شرکت‌های بیمه در سال۹۹ با تحول خاصی مواجه نخواهد بود و در بهترین وضعیت، سودهای سال ۹۸ در سال ۹۹ هم تکرار خواهد شد.

وی افزود: دلیل چنین تحلیلی آن بوده که با کاهش شدید قیمت جهانی نفت خام، اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار گرفته و این اتفاق، سودآوری صنعت بیمه را هم متاثر خواهد کرد؛ بودجه ۹۹ بر اساس نفت ۵۰ دلاری بسته و قیمت فعلی نفت خام اختلاف فاحشی با این رقم دارد و قطعا منجر به کاهش درآمد‌های نفتی دولت خواهد شد.

تاجدار تاکید کرد: کاهش درآمد‌های نفتی دولت، دولت را در ایفای تعهدات خود و تامین هزینه‌های عمرانی و... دچار مشکل خواهد کرد؛ بنابراین اشخاص حقیقی و شرکت‌ها، اعم از خصوصی و دولتی، برای تامین هزینه‌های بیمه‌ای خود با مشکل مواجه شده و به همین سبب یکی از اولین عارضه‌هایی که در سال ۹۹ گریبانگیر صنعت بیمه خواهد شد، افزایش میزان حق بیمه‌های لاوصول خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حقیقت وصول نقدی حق بیمه‌ها کاهش یافته و وصول مطالبات شرکت‌های بیمه دشوارتر خواهد شد. فراموش نکنید که بخشی از پیمانکاران بخش خصوصی هم با دولت کار می‌کنند و بدحسابی دولت در پرداخت بدهی به پیمانکاران، روند پرداخت حق بیمه‌ها را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دو نقطه قوت صنعت بیمه در سال ۹۹

وی اضافه کرد: دومین عارضه شرایط اقتصادی، تورم حداقل ۲۵درصدی است.

تاجدار در پاسخ به این سوال که "آیا با افزایش نرخ تورم، درآمد شرکت‌های بیمه افزایش نخواهد یافت؟" گفت: بخشی از افزایش درآمد شرکت‌ها که ناشی از تورم است، واقعی نیست؛ رشد واقعی درآمد شرکت‌ها با لحاظ کردن نرخ تورم محاسبه می شود.

تاثیر کرونا

تاجدار، شیوع کرونا را چالش دیگری پیش روی صنعت بیمه معرفی کرد و افزود: هنوز ابعاد کرونا مشخص نشده و معلوم نیست این ویروس چه زمانی ریشه کن خواهد شد‌ ولی کرونا می تواند هزینه‌های درمانی را در شرکت‌های بیمه افزایش دهد؛ البته هزینه‌های درمان کرونا جزو هزینه‌های تحت پوشش در بیمه‌نامه‌های عمر نیست و فقط فوت‌شدگان تحت پوشش بیمه عمر، سرمایه بیمه عمر خود را دریافت خواهند کرد و تا این لحظه تعداد فوت‌شدگان بر اثر کرونا در حدی نبوده که اثر بااهمیتی بر سودآوری صنعت بیمه داشته باشد؛ مگر آنکه این ویروس از کنترل خارج شود و فاجعه‌ای اتفاق بیفتد که ۶۰_۷۰ درصد مردم دچار کرونا شوند که با توجه به برنامه‌های دولت و تلاش بخش بهداشت و درمان و سایر نهادهای ذیربط کشور، احتمال این اتفاق بسیار ضعیف است.

تاجدار در ادامه گفت: در حال حاضر، با توجه به نظارت بیمه مرکزی، نرخ بیمه نامه ها واقعی تر شده و بین حق بیمه‌های دریافتی و مبلغ خسارت، رابطه منطقی برقرار است و این دغدغه که اتفاقاتی مثل سیل و زلزله و بیماری (در حد سنوات قبل)، سودآوری شرکت‌های بیمه را در معرض ریسک قرار خواهد داد، چندان جدی نیست؛ چراکه در کشور ما نرخ پوشش بیمه‌نامه‌های مرتبط با حوادث غیرمترقبه و فجایع، کمتر از ۲۰درصد است و در صورت وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه، ضریب خسارت شرکت‌های بیمه افزایش خواهد یافت اما؛ این اتفاقات اثر جدی و با اهمیتی بر صنعت بیمه نخواهد داشت.

دو نقطه قوت صنعت بیمه در سال جاری 

فعال صنعت بیمه در خاتمه در رابطه با نقاط قوت صنعت بیمه در سال ۹۹ اظهار کرد: مهم‌ترین و نخستین نقطه قوت صنعت بیمه در سال جاری، رویکرد مثبت بازارسرمایه به سهام شرکت‌های بیمه‌ای است؛ بر خلاف سنوات قبل که ارزش بازار سهام شرکت‌های بیمه از ارزش واقعی کمتر بود، خوشبختانه در سال۹۸ سهام شرکت‌های بیمه مورد اقبال بازار واقع شدند و به ارزش ذاتی و واقعی، نزدیک شدند که این موضوع، اتفاق مبارکی برای شرکت‌های بیمه‌ای است.

وی اضافه کرد: دومین نقطه قوت صنعت بیمه در سال جاری، این است که حوادثی که در سال ۹۷ و ۹۸ شاهد وقوع آنها در کشور بودیم، با وجود آنکه موجب تالم خاطر مردم ایران شد؛ اما نگرش مردم را نسبت به بیمه ها تغییر داد و به نظر می‌رسد تاسال ۱۴۰۰، ضریب نفوذ بیمه ها مخصوصا در رشته بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. گرایش مردم به بیمه ها و ارتقای فرهنگ بیمه نیز، اتفاق مثبتی در صنعت بیمه خواهد بود. ضمن آنکه باعث می شود در صورت وقوع حوادث ناگوار، حداقل مردم از لحاظ مالی، فشار کمتری متحمل شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر