بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
با توجه به ورود چشمگیر نقدینگی احتمالا در بازار امروز نیز در برخی از نماد‌های مختلف شاهد نوسانات قیمتی می‌باشیم با این وجود به نظر می‌رسد در بسیاری از نماد‌های بنیادی در روز‌های آتی عرضه‌هایی از سوی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دور از ذهن نیست.
کد خبر : ۲۱۴۸۶۱

به گزارش بورس‌نیوز، برخلاف آمار‌های تکان‌دهنده بیکاری، شاخص‌های تولیدی، شاخص بورس‌های جهانی، قیمت جهانی نفت، محصولات پتروشیمی، انواع محصولات فلزی و ...، شاخص بورس ایران با رشدی ۲.۰۰۹ واحدی در روز چهارشنبه بازهم بسیاری از کارشناسان اقتصادی را شگفت زده کرد.

افزایش میزان نقدینگی و جذب پول‌های خرد در ماه‌های گذشته تا جایی میزان تقاضا و شاخص کل بازار بورس را تحت الشعاع قرار داده است که حالا پس از رخداد فاجعه‌ای جهانی و افت قیمت‌های جهانی بسیاری از کالا‌های اساسی هم شاهد ادامه رشد قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه می‌باشیم.
رشد قیمتی در نماد‌های ومعادن، اخابر و بورس در روز دوشنبه از جمله تاثیر گذار‌ترین عوامل رشد بیش از ۲.۰۰۹ واحدی شاخص کل بود.

اخبار بین الملل:
متاسفانه همانند هفته‌های اخیر، اخبار ناخوشایند اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در بازار جهانی در روز‌های گذشته به قدری زیاد است که گزینش مهمترین آن‌ها کاری دشوار بوده اما؛ از مهم‌ترین اخبار روز گذشته می‌توان به اخبار مربوط به آمار ناامید کننده بیکاران ماه اخیر آمریکا به دلیل شیوع کرونا است.

بر اساس گزارشات منتشر شده، برای دومین هفته متوالی تعداد افرادی که به دلیل بیکار شدن اقدام به ثبت‌نام برای دریافت بیمه بیکاری و مزایای آن اقدام کرده‌اند در آمریکا افزایش چشمگیری داشته و تعداد این افراد در دو هفته گذشته به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسده که در قرن اخیر هم کم نظیر بود.

کارشناسان بر این باورند که شیوع ویروس کرونا و اجبار مردم برای ماندن در خانه‌ها، اقتصاد آمریکا را به سمت رکود سوق داده اما؛ از دیگر اخبار منتشره روز گذشته که منجر به افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت‌های جهانی نفت در روز‌های پایانی هفته گذشته نیز شد، اخبار مربوط به توافق کشور‌های اوپک و اوپک پلاس بر سر کاهش نفت تولیدی بود.

بر این اساس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از تماس تلفنی خود با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود خبر داد و گفت که همه (کشور‌های تولید کننده نفت) در مورد بازار انرژی و نفت نگران هستند.

پوتین شامگاه جمعه از احتمال کاهش تولید نفت به میزان ده میلیون بشکه نفت در روز یا حتی بیشتر خبر داد و گفت: ما برای همکاری با ایالات متحده آمریکا در مورد بازار نفت آماده‌ایم.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه همه کشور‌ها در استقرار و پایداری بلندمدت بازار نفت منافعی دارند، گفت که مسکو هم‌اکنون در حال بررسی و ارزیابی اوضاع بازار جهانی نفت بوده و شرایط و منافع کشور‌های تولید کننده و مصرف کننده در نظر دارد.

پوتین گفت که به نظر می‌رسد عربستان سعودی در حال حذف آن دسته از رقبای نفتی خود است که دست به تولید نفت شِیل زده‌اند و در این زمینه موفق عمل کرده است.

با این حال همچنان نرخ‌های در حدود ۳۰ دلاری نفت به ویژه با تداوم مشکلات ناشی از شیوع کرونا در جهان باهث کاهش چشمگیر قیمت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی می‌گردد.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
از جمله اخبار اقتصاد داخلی هم می‌توان به پیام رئیس بانک مرکزی در خصوص عملیات بازار باز اشاره داشت. به گفته وی در خصوص آمادگی بانک مرکزی برای اجرای گسترده عملیات بازار باز بمنظور کمک به دولت و غلبه بر مشکلات اقتصادی اظهار داشت: درجه اثرگذاری هر سیاست اقتصادی بستگی مستقیم به ابزار‌هایی دارد که در اختیار سیاست گذار است.

- در یک سال و نیم گذشته، بانک مرکزی با شناخت و آگاهی از دست آورد‌هایی که بانک‌های مرکزی دنیا در مدیریت سیاست پولی و ارزی داشته اند، بصورت پیوسته مجموعه‌ای از ابزار‌ها را طراحی و پس از تصویب مراحل قانونی در سبد ابزار‌های خود قرار داد.

- هدف از این ابزارسازی، کنترل نوسانات اقتصادی، کنترل تورم و کمک به رشد پایدار اقتصادی بوده است.

- در شرایط سخت، بانک‌های مرکزی دنیا در خط مقدم قرار دارند و با کاهش نرخ‌های بهره و خرید اوراق دولتی به کمک سیاست‌گذاری مالی آمده و به نجات اقتصاد کمک می‌کنند.

- مسیر انجام این دو از طریق کریدور نرخ سود بین بانکی و اجرای عملیات بازار باز است.

همچنین وزیر صنعت نیز در خصوص کمک و حمایت از کسب و کار‌های کوچک اظهار داشت: تعدادی از کسب و کار‌ها متحمل خسارت شدند. دولت تصویب کردم ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان به نرخ ۱۲ درصد در اختیار این واحد‌ها قرار گیرد و در حال حاضر این تسهیلات در حال پرداخت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همچنین اصناف و حوزه‌های حمل و نقل مسافری، هتل‌ها نیز از کرونا آسیب‌هایی دیده‌اند که الان آیین‌نامه‌های مربوط به پرداخت تسهیلاتی به این اصناف در حال تدوین است و همچنین برای رعایت حال تولید کنندگان بدهی شرکت‌های خدمات رسان و تولیدی استمهال می‌شود و قرار شد، یک مهلت چند ماهه به این واحد‌های تولیدی بدهند.

وی همچنین اظهار داشت: رئیس جمهور اعلام کرد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز از منابع ارزی برای حمایت از تولید و رونق کسب و کار‌ها در نظر می‌گیریم تا واحد‌های تولیدی دوباره به رونق برگردند.

بازار امروز:
بی شک نمی‌توان از تاثیر بازار‌های جهانی، افت قیمت‌های نفت و بسیاری از فلزات اساسی و حتی طلا در هفته‌های اخیر بر بازار امروز به سادگی عبور کرد.

افت ادامه‌دار قیمت نفت و یا تثبیت نرخ‌های ۲۵ تا ۳۰ دلاری این ماده در ماه‌های آتی خبری بد برای تمام صنایع به ویژه صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی است.

افت مجدد قیمت‌های جهانی فلزات اساسی به ویژه مس که در روز‌های اخیر شاهد نوساناتی بود تا محدوده‌ ۴۸۰۰ دلار و روی در محدوده‌ ۱۸۰۰ دلار خبر‌های بدی را برای صنایع فلزات پایه را نیز به همراه دارد که بی‌شک ادامه این روند در روز‌های آتی و ماه‌های آتی چالشی جدی برای سهامداران این گروه خواهد بود.

با توجه به ورود چشمگیر نقدینگی احتمالا در بازار امروز نیز در برخی از نماد‌های مختلف شاهد نوسانات قیمتی می‌باشیم با این وجود به نظر می‌رسد در بسیاری از نماد‌های بنیادی در روز‌های آتی عرضه‌هایی از سوی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دور از ذهن نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مانع اصلی بر سر راه سیاست‌گذاری‌های صحیح اقتصادی

مرکز آمار ایران منتشر کرد؛

رشد ۵۷ درصدی ارزش افزوده معادن

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
Hiچرا خبرهای قدیمی دوباره تو پیشخوان میذارید