بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
سهامداران با پای در گل مانده بین دعواهای ...

دومینوی مدیریت اینبار در مرحله "قالیباف"

خدا آخر و عاقبت بورس و بورس بازان را بخیر کند؛ این همه شایعه و تایید و تبریک و تکذیب و... و احتمالا آخر هم مشتی سهامدار با پای در گل مانده...
کد خبر : ۲۱۵۲۵۶

مشتی سهامداران با پای در گل مانده...

به گزارش بورس نیوز، امروز بار دیگر شایعه‌ای نخ نما شده، بر سر زبان‌ها افتاد؛ استعفای رئیس سازمان بورس! این بار، اما انگار خبر‌های پشت پرده، بیشتر بود و حتی جانشین ایشان برای گرفتن سکان هدایت بازار سرمایه معرفی شد!

بد نیست نقبی به چند ماه قبل بزنیم؛ همان زمان که این شایعه بار‌ها و بار‌ها تکرار شد و در نهایت، بعد از آنکه سازمان بورس در اسفندماه مقررات جدیدی برای این بازار وضع کرد و کاهش دامنه نوسان بازار، به خاطر مخالفت وزیر اقتصاد، ملغی شد. بعد از آن اتفاق، شایعه برکناری رئیس سازمان بورس جدی‌تر شد و حتی در فضای مجازی، نام بهروز خدارحمی به عنوان رئیس جدید، مطرح شد. این شایعه کمی بعد تکذیب شد و البته خدا رحمی هم تاکید کرد که سیاست‌های شاپور محمدی را قبول داشته است!

با این حساب، باید خدارحمی را از گزینه‌های ریاست سازمان بورس حذف کرد؛ چرا که با فرض قبول شایعات، بالادستی‌ها قصد بالا بردن بورس را دارند و دلیل برکناری شاپور محمدی هم، مخالفت با رشد غیر منطقی بازار بوده است؛ بنابراین رئیس جدیدی لازم است و چه کسی بهتر از یک عضو دیگر خانواده؟ قالیباف اصل، محتمل‌ترین گزینه برای ریاست سازمان بورس خواهد بود.

ولی آیا واقعا بازار سرمایه حباب دارد؟ وزیر اقتصاد در مصاحبه تلویزیونی تاکید کرده کلیت بورس حباب ندارد!
در این میان نکته‌ای هست که باید حتما مد نظر قرار بگیرد.

رشد بازار سرمایه و شاخص بورس، تحت تاثیر مولفه‌های اقتصادی شکل گرفته و نه هیچ مدیری، بانی این رشد بوده و نه هیچ مدیری توان جلوگیری از روند بازار سرمایه را دارد. واقعیت آن است که حجم نقدینگی در کشور ما، رشد فزاینده‌ای داشته و غول نقدینگی به هر حال باید به بازاری وارد شود تا آثار منفی تورم بر ارزش پول ملی را خنثی کند؛ و در این جاست که نقش بانک مرکزی به عنوان فرمانده اصلی جریانات پولی کشور، پررنگ‌تر می‌گردد.

ورود سیل نقدینگی به بازار ارز و سکه، صندلی را از زیر پای رئیس قبلی بانک مرکزی بیرون کشید و رئیس فعلی به خوبی می‌داند باید پول به سمتی هدایت شود که کمترین خرابی را به بار آورد. حالا کرونا و تعطیلی و رکود بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی هم مزید بر علت شده و مردم را پای سیستم معاملاتی بورس کشانده!
شکی نیست که در صورت تغییر مدیریتی در بازار سرمایه، شاخص بورس بالاتر خواهد رفت؛ اما ضروری است که بالادستی‌ها تدبیری بیندیشند و عرضه‌های اولیه را تسهیل و تسریع کنند تا نقدینگی جذب سهم‌های کوچک و سفته بازانه نشود.

البته، برخی عرضه‌های اولیه هم کمی بودار هستند و گران به نظر می‌رسند! بعضی اعضای کابینه دولت هم در اقدامی بی سابقه، از بعضی عرضه‌های اولیه حمایت می‌کنند!

خدا آخر و عاقبت بورس و بورس بازان را بخیر کند. این همه شایعه و تایید و تبریک و تکذیب و... و احتمالا آخر هم مشتی سهامدار با پای در گل مانده...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
من از دو سه سال پیش سرمایه ای که در بورس دارم اگه خونه یا ماشین گرفته بودم الان حداقل 4 برابر شده بود شما شاخص رو نگاه نکنید واقعا ببینید چه کسانی ضررهاشون جبران شده و سرمایه اولیه شون 4 برابر شده؟!! کسی که اتومبیل و مسکن و ... داره شب خوابیده صبح پاشده دیده 500 درصد سود کرده نه مالیات میده نه زحمتی کشیده نه استرسی داشته نه روی تولید سرمایه گذاری کرده مفت مفت این همه ارزش دارایی هاش رفته بالا حالا بازار سرمایه حباب داره؟!!! قیمت مسکن و خودرو و تورم رو بیارن به چند سال پیش ما اصلا رشد نخواستیم از بازار بورس!
پدرام
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
امیدوارم خبر درست باشد و پایان عصر سلطه شاپور بربورس باشد.امسدوارم شاپور دست از بورس بکشد تا بورس و سهامداران یک نفس راحت بکشند.سیاستهای شاپور در یورس با سیاستهای اقتصادی دولت در سال جهش تولیدهمخوانی ندارد و یک جور چوب لای چرخ دولت گذاشتن است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
شما هم مثل همیشه آیه یاس بخوانید!!!!
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
صبا بسیار گران است و از اوضاع بازار و جریان سرکش نقدینگی نهایت سوء استفاده را دارند میکنند. صبا نهایتا 700 الی 750 باید عرضه شود..
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
شاپور بعد از کلی ناز و ادا...باره خودش را بست و احتمالا میره کانادا پیش خاوری....بعد از شاپور نوبت هامونی و دارو دسته اش هستش..الان میگن ساک ها شون بستن بلط در دست منتظر پایان ماجرای کرونا هستند تا بتوانند بسمت کانادا پرواز کنند...خدا لعنت شان کند که چه بلاهایی که با قوانین من درآوردی به سر سرمایه و اعصاب و روان مردم نیاوردند. انیدوارم درد بی درمان بگیرند
سهامدار خردیکه در چند سال گذشته متضرر شده است.
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
شاپور و دارودستش مثل ...فساد و رانتخواری را در 5-6 سال گذشته به اوج خودش رساندند.خود واطرافیانشون هزاران میلیارد پول سهامداران خرد بینوا را به جیب زدند و هزاران نفر را بخاک سیاه نشاندند البته در ظاهر شاخص صدها درصد رشد کرد ولی این رشد به کمک 10 شرکت از حداقل 500 شرکت بورسی مشهور به شاخص ساز اتفاق افتاد و اگر سودی هم در بازار بوده باشد 95درصدش تو جیب خودشون و 5درصد بقیه بین دهها یا صدها هزار سهامدار عادی تقسیم شده که در ولقع انها هم چیزی نصیبشان نشده جز ضرر و اعصاب خراب و استرس.این همه مالیات از مردم بابت معاملات گرفتن ولی هسته معاملات همیشه خراب بود و هست .همیشه اخبار دست اول و تاثیر گذار بازار را خودشان اول استفاده میکنن و خریدو فروششان را انجام میدهند و بعد از چند روز به اطلاع بازار و مردم عادی میرسانند.در نتیجه هر روز کلی پول مفت به چیب میزنند که از جیب مردم عادی تامین شده است..کاش قبل از فرارشان دستگیر میشدند و محاکمه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
در شعب بانک معمولا بعد مدتی کارمندان تعویض میشوند...علت هم واضحه هر مدیر و حتی کارمند دولتی مدتی در جایی باشه که با پول و نقدینگی در ارتباط باشه ...احتمال فساد و فاسد شدن زیاده...جناب شاپور هم از حق نگذریم سالها خدمت کرد اما این اواخر با تصویب قوانین شبانه...دستکاری سر خطی در عرضه های اولیه...به افتضاح کشاندن هسته بورس ...متاسفانه آن خدمات خوب رو کمرنگ کرد...خیلی بهتر میشد قبل از اینکه مدیری به ورطه فساد و حاشیه کشیده بشه از کار برکنار و فرد دیگری جایگزین شه...