بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مدیرتحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

وقتی فرابورس غافلگیر کرد...

غافلگیری‌ها شرکت فرابورس ادامه داشته و این بار بخشنامه‌ای همراه با محدودیت‌های جدید روبروی سهامداران قرار گرفت.
کد خبر : ۲۱۵۴۰۳
 
ایراد ناشر و عدم توجیه سازمان به ضرر سهامدار است
 
حمید مرتضی کوشکی، مدیرتحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در این رابطه به بورس نیوز گفت: دستورالعمل جدیدی که مطرح شده که از قبل نیز در قالب قانون ۲۰درصد و ۵۰درصد وجود داشته و تغییر شکل داده است.

وی ادامه داد: یک فرد قانونگذار در زمان ارایه یک پیش‌نویس باید این نکته را در نظر بگیرد که قانون تصویب شده تا چند سال قابلیت اجرا دارد، در غیر اینصورت می‌توان گفت که تنها درگیر شرایط حال بوده است. 

کوشکی به قانون اساسی و قابل اجرا بودن آن تا سال‌های آتی اشاره داشت و عنوان کرد:‌ قانون اساسی هر روزه نوشته نمی‌شود مانند قوانین سایر بازار‌های موازی که با آینده نگری تنظیم می‌شود، اما در بازار سرمایه قوانین پی در پی و دستور العمل‌های متفاوت نشان می‌دهد که شخص قانون گذار آینده نگری لازم را ندارد. 

بخشنامه اصلاح زیرساخت بازار سرمایه ایراد دارد
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ایرادات به بخشنامه فرابورس تحت «اصلاح زیرساخت‌های بازار سرمایه» اظهار داشت: یکی از این ایرادات نحوه اجرا و برخورد با ناشر و سهامدار است.

وی ادامه داد: شفافیت اصلا بد نیست و وجود قانونی که دلیل رشد ۲۰ یا ۵۰ درصدی نوسان را توضیح دهد نیز لازم است، همچنین در این قانون آمده که ناشر باید شفاف سازی دقیق ارایه دهد، سوال اینجاست: اگر ارایه‌ای صورت نگیرد چه باید کرد؟
 
ایراد ناشر و عدم توجیه سازمان به ضرر سهامدار است

ایراد ناشر و توجیه نشدن سازمان به ضرر سهامدار است
کوشکی ارائه یا عدم ارائه ناشر و توجیه نشدن سازمان را به ضرر سهامدار دانست و گفت:این بزرگترین باگ دستور العمل جاری است چرا که ارتباط حقوقی سازمان به عنوان یک نهاد نظارتی و شرکت‌های بورس و فرابورس به عنوان یک نهاد اجرایی نباید بر روح بازار تاثیر بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد داد: اگر شرکتی موظف به شفاف سازی در قالب قانون جاری بود، در صورت انجام ندادن آن جریمه شود. این جریمه می‌تواند در قالب نقدی تا عدم اعطای مجوز و تمدید مجوز اعضای هیئت مدیره اجرایی شود.

وی ادامه داد: اصلاحات بر حاکمیت شرکتی نیز تاثیر گذار خواهد بود و در انتخاب اعضای هیئت مدیره نیز حساسیت‌های بیشتری درنظر گرفته می‌شود. 

فعالان بازار سرمایه رای سفید ندهند
کوشکی به صحبت لاریجانی در خصوص رای سفید برخی نمایندگان مجلس در شرایط حساس اشاراتی داشت و افزود: لازم است نظر موافق یا مخالفان این طرح در بازار سرمایه ارایه شود، اما اینگونه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه به نکته‌ای دیگر در قانون اصلاح زیرساخت‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نکته اینجاست که اظهار نظر بر روی گزارش‌های ناشر توسط چه کسی و در چه مقامی صورت می‌گیرد.

اظهار نظر باید برعهده بازار سرمایه باشد
وی افزود:سرمایه گذاری یعنی خرید آینده، شخص سهامدار با افق دید وسیع اقدام به خرید سهم می‌کند، اما سازمان بورس برای سال جاری شفاف سازی می‌دهد. در صورت انتشار اطلاعات توسط ناشر باید اظهار نظر بر عهده خود بازار سرمایه باشد.

مدیرتحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار پیشنهاد داد: ناشر موظف به شفاف سازی است در غیر این صورت باید افشا شده و ناشران متخلف به کل بازار سرمایه معرفی و جریمه شوند.

وی ادامه داد: اجرای این امر به بهبود حاکمیت شرکتی کمک کرده و افراد بدون سواد مدیریتی از بازار سرمایه حذف خواهند شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دولتی‌ها در قامت فروشنده؛

سهامداران عمده امروز چه کردند؟

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مقررات جدید مربوط به صندوق‌ها، تهدیدی برای بازار سهام

رئیس اتحادیه صادرکننده فرآورده‌های سرب و روی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

انتقاد بر محدودیت و تنگ‌نظری‌های مدیران معدنی!

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"رکود تورمی" به ضرر داخل اما به نفع صادراتی‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
حرف حساب ....
گنیا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
باسلام تاوان بی سوادی بی لیاقتی هیت مدیره شرکتی که گزارش شفاف عملکردش را نمیده باید سهامدار خرد جز که اومده باسرمایه اندکش بده اون آقایان پاداش ملیاردی بگیره بعداش یک شرکت با سود انباشته با زیان انباشته تحویل بده .اقاجان نظارت نیست .کار این نظار مدیران بورس چیست جز اینکه باز خواست شفاف سازی .
موسی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
سازمان بورس باید ناظر باشد ولی در معاملات بجای نظارت دخالت می کند..................
کریم حمیدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
درد بازار شفافیت این حرفها نیست درد بازاردامنه نوسان است حذفش کنند همه صعودها یک روزه به تعادل میرسد دستکاریها از بین می رود بازار تحلیل پذیر میشود من نمی دانم وقتی بازار با دامنه نوسان محدود شدهناشر هزارتا گزارش شفافسازی بدهد چه ارزشی دارد طرف می خواهد با سفته بازی سهمیرا گران کند چون هم پول دارد وهم سهم هر زمان که می خواهد سهم را شروع به جمع کردن کند خیلی راحت چند هزارتا در به پایین ترین قیمت می فروشد وسهمرا صففروش میکند به برکت همین دامنه نوسان 5درصد افت وقتی من نوعی صف فروش را می بینم اگر سهم را نشناسم فورا در صف فروش میایستم وهمان سفته باز به جای چند هزارتا چند میلیون سهم از صف فروش جمع می کند حالا میزند به زیر سهم سهم صف خرید میکند چون بسته به پول است حالا بهمن بگویید کدام قدرت اگر دامنه نوسان نباشد چنین جراتی می کنند که هرچه سهم به هرقیمتی گذاشتند بخرد بالا خره پولش تمام می شود وسهم دوباره به سرجای اولش برمی گردد متاسفا همه این قوانین شاید یک دوروزی بتوانند جلوی صعود بازار را بگیرد ولی نمی تواند درد اصلی بازار که همان حذف دامنه نوسان ودو طرفه کردن درست بازار همان فروش استقراضی سهم باشد درغیر این صورت اش همان است کاسه همان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
اولا جریمه نقدی هم از جیب سهامدار میره. در ثانی عدم تایید هیئت مدیره باعثمیشه 4 روز دیگه کسی عضویت در هیئت مدیره رو قبول نکنه و هرچی آدم بیسواد وارد هیئت مدیره بشه. به نظرم اگه واقعا سهم لایق رشد باشه با وجود این قانون هم رشد میکنه
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
بزرگترین ریسک بازار سرمایه مدیران ناکارآمد و بی مسئولیت هستند که فقط با لجاجت سعی در بر هم زدن معادلات بازار و سقوط قیمتها را دارند البته با تصمیمات خلع الساعه و عموما نادرست.