بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

رالی در بورس تهران به افتخار رئیس جدید

بازار امروز نیز رشد مطلوبی داشت و توجه به غول‌های سنگ آهنی، فولادی و نفتی ... رکورد جدیدی را برای شاخص کل رقم زد.
کد خبر : ۲۱۵۶۱۰

به گزارش بورس نیوز، در حالیکه حتی خوشبین‌ترین افراد و سهامداران نیز انتظار نداشتند در چنین روز‌هایی از ایام نیمه تعطیل فروردین، و بحران عظیم کرونایی، شاهد چنین اقبال گسترده و کم نظیر از بازار سهام و رکوردشکنی‌های مکرر شاخص کل بازار و دستیابی آن به ارتفاعات رفیع بیش از ۶۲۳ هزار واحدی باشیم، ولی در کمال ناباوری و حیرت همگان، شاهد تصرف کانال‌های مهم ۵۵۰ تا ۶۲۳ هزاری در فضای معاملات هستیم و صد‌ها هزار میلیارد تومان پول و نقدینگی روانه بورس تهران گشته است. کار بدانجا کشیده که آوازه بورس پر رونق و جذاب تهران، مرز‌های داخلی را در نوردیده و سرمایه گذاران زیادی از اقصی نقاط جهان، در حسرت حضور و خرید و فروش سهام در بورس تهران بسر می‌برند و آرزوی یک ایرانیِ سهامدار را دارند. مردم نیز با تهیه پول و اعتبار ولو با خرید خانه‌ها و خودرو‌های خود، عزم بورس تهران کرده اند تا دیر نشده، سفره‌ای رنگانگ (پرتفوی) از سهام شرکت‌های مختلف و نان و آبدار، تهیه کنند و به غفلت نخورند؛ لذا بورس تهران امروز نیز یک روز خیره‌کننده و با شکوه دیگر را پشت سر گذاشت و یک قله تاریخی جدید را فتح کرد بطوریکه با افزایش بیش از ۱۵ هزار و ۴۲۲ واحدی، بر فراز کانال مهم ۶۲۳ هزار و ۲۷۸ واحدی تکیه زد و برگ زرین دیگری از تاریخ فعالیت خویش را به ثبت رساند.
امروز تقریباً تمامی نماد‌های فولادی و سنگ آهنی شاهد یک رالی دسته جمعی بودند. فولاد، کویر، ذوب، فولاژ، هرمز، کاوه و ارفع از میان نماد‌های فولادی، معاملات خود را در حالی به پایان بردند که به صف خرید نشسته بودند. فولاد مبارکه نیز نمادی بود که با تأثیر مثبت ۱۲۸۷ واحدی، بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشت.
از طرفی هر سه نماد سنگ آهنی، یعنی کگل، کچاد و کنور نیز با صف خرید به معاملات خود پایان دادند. روز‌های گذشته از آغاز رالی رالی چادرملو و گل گهر و معاملات خوب آن‌ها خبر داده بودیم.
و، اما در حالیکه دولتمردان و مسئولان سازمان وعده داده اند بزودی شیر فلکه عرضه‌های سهام از همه سو از جمله عرضه اولیه ها، عرضه‌های دولتی، عرضه‌های صندوق‌های سرمایه گذاری و ...... باز خواهد شد و با عرضه حجم عظیمی از سهام قابل فروش روبرو خواهیم بود، ولی متأسفانه ایشان بسی غافل‌تر از آنند که بدانند عرضه‌ها و فروش ۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومانی مورد نظر شان، فقط خوراک ۵ تا ده روز بازار است و تنها چیزی که باعث رفع عطش و هیجان روزافزون بازار خواهد بود، فقط عرضه و فروش بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و آنهم بشرطی که بطور آبشاری و طی دو هفته عرضه شود، می‌باشد. وگرنه، چنان از سوی خریداران تشنه لب و متقاضیان بیشماری که وارد عرصه معاملات در بستر بورس تهران شده اند، بلعیده خواهد شد که در باور و مخیله هیچکس (بجز کارشناسان حرفه‌ای و کاربلد بازار) نمی‌گنجد.

کارنامه بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش شدید قیمت‌ها در نمادهایی، چون فولاد، فملی، کگل و تاپیکو، وغدیر و رمپنا و پارسان با رشد بیش از ۱۵۴۲۲ واحدی روبرو شد. بازار امروز نیز رشد مطلوبی داشت و توجه به غول‌های سنگ آهنی، فولادی و نفتی ... رکورد جدیدی را برای شاخص کل رقم زد. خوشبختانه گرایش نقدینگی و فعالان بازار به سوی نماد‌های بزرگتر، همچنان ادامه دارد و پس از دو سال عدم اقبال بازار در ۵۰ سهم بزرگ و برتر بازار، اینک نگاه‌ها به سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی بازار دوخته شده است.

بازار از نگاه آمار
شاخص کل ۶۲۳,۲۷۸ واحد / میزان تغییر ۱۵۴۲۲ واحد مثبت/ ارزش بازار ۲۲,۷۶۰,۱۹۲ میلیارد ریال/
ارزش معاملات ۶۳,۷۲۶ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۷.۴۴۵ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۱۲۷۸ واحد مثبت/ فملی ۱۰۳۰ واحد مثبت/ کگل ۷۴۹ واحد مثبت/ تاپیکو ۶۰۰ واحد مثبت/ وغدیر ۵۵۰ واحد مثبت/ رمپنا ۵۱۷ واحد مثبت/ پارسان ۴۷۷ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۱۹ میلیارد سهم/ وبصادر ۶۵۹.۴ میلیون سهم/ ذوب ۴۸۰.۹ میلیون سهم/ شپنا ۳۰۴.۱ میلیون سهم/ پترول ۲۹۴.۷ میلیون سهم

اهم اخبار و تحولات روز
۱) روز گذشته با حضور شورای عالی بورس آقای حسن قالیباف اصل به عنوان رئیس سازمان بورس تعیین شد. در خصوص قوانین جدید که قرار بود از ۲۵ فروردین اجرایی گردد، وزیر در بخشی از صحبت‌ها می‌گوید اختیار تغییر یا توقف اجرای آن با رئیس جدید است و در مصاحبه دیگری می‌گوید به دلیل نگرانی ها، اجرای آن متوقف شده است.
۲) پلیس راهور می‌گوید ۵۶ درصد کاهش تردد در جاده‌ها داشتیم. این مساله می‌تواند برای گروه بیمه نیز به عنوان یک نکته تلقی شود که کرونا توانسته هزینه خسارت را برای یک دوره کاهش دهد.
۳) نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید سال ۹۸ قیمت مسکن دوبرابر تورم رشد کرده، اما برای سال ۹۹ انتظار نمی‌رود که قیمت مسکن از تورم پیشی بگیرد.
۴) سهام دولت در گروه پتروشیمی، خودرو، فلزی، معدنی، پالایش نفت، بانک و بیمه از ۱۵ اردیبهشت ماه در قالب

صندوق‌های قابل معامله در بورس با تخفیف به مردم و بر اساس کد ملی به فروش می‌رسد. برخی می‌گویند دولت تلاش می‌کند تا فضای بازار را همچنان مثبت و پر رونق نگه دارد تا بتواند صندوق‌های خود را در بازار عرضه کرده و ازین محل منابعی به دست آورد.
۵) برخی فعالان بازار می‌گویند شرکت‌هایی که قرار است توسط دولت از گروه خودرو، پالایشی، پتروشیمی، بانک و بیمه، فلزات و معادن در صندوق‌های قابل معاملات عرضه شود، طی هفته‌های آینده مورد حمایت خواهد بود.
۶) وبملت، وتجارت، وبصادر، بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، ایران خودرو، سایپا، ملی مس، فولاد مبارکه، پالایش نفت تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس از سوی دولت در قالب صندوق ETF عرضه می‌شوند. مردم عادی می‌توانند بین ۲ تا ۵ میلیون تومان خریداری کنند.
۷) یک برآورد غیر رسمی در وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که پس از عرضه صندوق‌ها ETF در بازار، تعداد فعالان بازار بورس به ۶ میلیون نفر افزایش می‌یابد!
۸) جهانگیری می‌گوید امکان فروش سهام عدالت در بورس باید فراهم گردد! البته قبل ازان باید زیرساخت‌ها توسعه یابد، چون اگر بدون توسعه زیرساخت ها، عدالت قابل معامله گردد، سیستم‌ها توان پاسخگویی نخواهند داشت.
۹) وزیر دفاع آمریکا به صورت مخفیانه وارد پایگاه عین الاسد شده است. برخی می‌گویند معاول اول ترامپ نیز در پایگاه حضور دارد.
۱۰) یک گروه شبه نظامی به نام قبضه الهدی، سفیران آمریکا و بریتانیا را در عراق تهدید کرده که اگر ظرف ۴۸ ساعت ازین کشور خارج نشوند، آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد.
۱۱) آمریکا در نظر دارد کمک ٥ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول بە ایران را بلوکە کند.
۱۲) مقام‌های آمریکایی می‌گویند که بخش عمده نیرو‌های آمریکایی در عراق باقی خواهند ماند، چون تهدیدات ایران اجازه کاهش این نیرو‌ها را نمی‌دهد.
۱۳) آمریکا در مقام نخست شمار فوتی‌های ناشی از کرونا قرار گرفته و این خبر خوبی برای ترامپ نیست. گفته می‌شود وی با سهل انگاری باعث شدت گرفتن موج کرونا در جامعه شده است.
۱۴) شرکت داروسازی آمریکایی ایلای لیلی از آغاز مطالعه بالینی داروی baricitinib به منظور ارزیابی اثربخشی و ایمنی آن در درمان بیماران بستری شده مبتلا به COVID-۱۹ خبر داد.
۱۵) نتایج یک مقاله منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که براساس یک آنالیز جدید بیش از دو سوم از ۶۱ بیمار شدیدا بدحال مبتلا به COVID-۱۹ بعد از مصرف داروی Remdesivir وضعیتشان بهبود یافت.
۱۶) نرخ بازده معادل بانکی اخزا در حال سقوط به زیر ۱۷ درصد است!
۱۷) امروز بورس کالا میزبان شمش فولادی است.
۱۸) هندوستان قرنطینه را تمدید کرد، ترکیه و روسیه وارد قرنطینه شدند، ایرانی‌ها به کار بازگشتند و از هفته بعدی اصناف تهران هم بازگشایی می‌شوند.
۱۹) بیدبلند خلیج فارس در آستانه بهره برداری است و قرار است که کارکنان آن با روش‌های بسیار سختگیرانه در خصوص کرونا تست شوند لذا به نظر می‌رسد که عزم جدی برای آغاز کار بیدبلند وجود داشت.
۲۰) برخی از مراجع، می‌گویند افرادی که بیم ابتلا به کرونا دارند، می‌توانند روزه نگیرند و بر آن‌ها واجب نیست.
۲۱) ومعادن تامین سرمایه تمدن متعلق به توسعه صادرات را خریده است.
۲۲) مرقام از عرضه محصولی تحت عنوان Ipc Core Windows ۱۰ رونمایی کرده است که قابل نصب بر روی کلیه برند‌های دستگاه‌های خودپرداز (ATM) می‌باشد.
۲۳) وزارت بازرگانی چین گزارش داد تجارت این کشور پس از یک سقوط وحشتناک در دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی به خاطر شیوع ویروس کرونا، در ماه مارس رونق پیدا کرده است.

پیش بینی بازار فردا
بورس تهران همچنان داغ و پر شور و نشاط است و میلیون‌ها نفر (سهامدار) از چهار گوشه کشور برای خرید و سرمایه گذاری در بورس تهران، به صف انتظار نشسته اند.
مردم سعی دارند حتی با فروش و نقد کردن خانه و خودرو‌های خویش، به جمع سهامداران خوشبخت بورس تهران بپیوندند و سفره خویش را از این خوان گسترده پر خیر و برکت دار، رنگین سازند.
سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها نیز با شیب تند و حرکت صعودی غیر قابل باوری در حال افزایش و رکوردشکنی مکرر است و همه راضی از این وضعیت ایده آل و با شکوه اند.
کار بدانجا کشیده که روزانه بیش از ده هزار واحد به قد و قامت شاخص کل افزوده میشود تا شاهد وضعیتی باشیم که نماگر از کانال ۶۲۳ هزار واحدی عبور کرده و اینک مقاصد بیش از یک میلیون واحدی را هدف گذاری کرده است. فزونی و برتری مطلق طرف تقاضا نسبت به عرضه‌های کم و قطره چکانی، وضعیتی را بوجود آورده است که با کمبود شدید سهام قابل فروش در اکثر نماد‌ها و شرکت‌ها مواجهیم و مردم برای خالی نماندن جیب (پرتفوی) خویش از سهام شرکت‌های مختلف، به هر دری می‌زنند تا سهامی به کف آرند و به غفلت نفروشند. طی ۳۱ ماه اخیر، هر کس که سهم فروخته، چنان پشیمان و نادم بوده که خویشتن را جزو مالباختگان و سهم باختگان! می‌پندارند حال آنکه اگر مبادرت به حفظ و نگهداری سهام خویش میکرد. اینک نام او در زمره اقلیت ۷ درصدی! (طبقه ثروتمندان کشور) ثبت شده بود. دکتر قالیباف نماینده منتخب مجلس تازه (که به احتمال قوی بر کرسی ریاست مجلس نیز تکیه خواهد زد)، پیشتر در مناظره‌های خویش از وجود جمعیت ۷ درصدی ثروتمند (طیف اقلیت) سخن به میان رانده بود. هفت درصدی که پیشتر بیش از ۹۳ درصد سپرده‌های بانکی کشور را در اختیار داشت و بد نیست بدانید که در حال حاضر همین اقلیت ۷ درصدی، بیش از ۹۳ درصد سهام منتشره شرکت‌های بورسی و فرابورسی را در اختیار دارد!.


حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

تصمیمات عجولانه و شرایط بغرنج "بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

تصمیمات عجولانه و شرایط بغرنج "بورس"

ارسال نظر