بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

قطار بورس قصد عقب نشینی ندارد

شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون کگل، تاپیکو، کچاد، حکشتی و فملی با رشد حدود ۱۳۳۶ واحدی روبرو شد.
کد خبر : ۲۱۵۷۱۷

قطار بورس قصد عقب نشینی ندارد

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران همچنان داغ و پر شور و نشاط است و طیف کثیری از مردم و صاحبان سرمایه و نقدینگی، در حال ورود و پیوستن به جرگه سهامداران و فعالان بازار هستند. بیش از صد‌ها هزار میلیارد تومان طی دو سال اخیر وارد فضای معاملات گردیده و به رونق روزافزون در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی منتهی گشته است.
البته تا چندی پیش و با گمراه ساختن مردم و سرمایه گذاران توسط عده‌ای خاص، سهام بزرگ و ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، از اقبال بازار چندانی برخوردار نبودند و کسی سراغ سهم‌های ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده، نمی‌رفت. علت این امر نیز در حجم شناوری بالا و شفاف بودن این قیبل از سهام بود. در حالیکه روی سهم‌های کوچک و سطح شناوری و سرمایه پایین، براحتی میتوان مانور داد و قیمت‌ها را بالا برد.
بهرحال هر کس تفکرات و تاکتیک‌های خود را دارد و نمیتوان مقابل افراد با سلیقه‌ها و رفتار‌های مختلف شد. ولی آنچه مسلم است، با انتشار و افشای عملکرد و صورت‌های مالی شرکتها، بالاخره سودآور بودن یا نبودن هر سهمی رو میشود و روسیاهی به زغال می‌ماند!
لذا بورس تهران امروز نیز یک روز سبز و خیره‌کننده را پشت سر گذاشت و به قله تاریخی جدیدی دست یافت. بطوریکه شاخص کل با اوج گیری بیش از ۱۳۳۶ واحدی، خود را به ارتفاعات ۶۲۴.۵۹۶ واحدی رساند تا نشان دهد هیچ چیز مانع رشد و رونق روزافزون آن نیست و این قطار پر سرعت، قصد توقف و یا عقب نشینی ندارد.

کارنامه بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون کگل، تاپیکو، کچاد، حکشتی و فملی با رشد حدود ۱۳۳۶ واحدی روبرو شد. بازار با احتمال عرضه اولیه سنگین نماد شستا و همچنین رشد قابل توجه اخیر در برخی از نماد‌های بزرگ و کوچک حباب زده، با افزایش عرضه‌ها همراه شد، ولی همچنان مثبت بسته شد تا نشان دهد عطش تقاضا بسی بیشتر از عرضه‌ها است. از اتفاقات جالب امروز بازگشایی همراه با رشد بیش از ۴۰ درصدی نماد فارس و رشد بیش از ۲۰ هراز واحدی شاخص کل بود که با ابطال معاملات این نماد، شاهد بازگشت شاخص به روند کم شیب ابتدای بازار بودیم. خوشبختانه با درایت و مدیریت ارزنده مدیران سازمان بورس، از دستکاری قیمتی و بالا بردن مصنوعی و کاذب قیمت فارس، ممانعت بعمل آمد که باید به حضور موثر و کارساز سازمان در این شرایط حساس، تبریک گفت. و، اما گرایش نقدینگی و فعالان بازار به سوی نماد‌های بزرگتر، همچنان ادامه دارد و پس از دو سال عدم اقبال بازار در ۵۰ سهم بزرگ و برتر بازار، اینک نگاه‌ها به سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی بازار (نظیر کگل) دوخته شده است.

بازار از نگاه آمار
شاخص کل ۶۲۴,۵۹۶ واحد / میزان تغییر ۱۳۳۶ واحد مثبت/ ارزش بازار ۲۲,۸۰۸,۴۰۲ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۶۲,۱۶۹ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۰۳۷ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
کگل ۷۸۷ واحد مثبت/ تاپیکو ۶۲۹ واحد مثبت/ کچاد ۶۰۴ واحد مثبت/ حکشتی ۴۵۲ واحد مثبت/ فملی ۴۰۲ واحد مثبت/ شتران ۳۶۰ واحد منفی/ پارسان ۳۵۱ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱ میلیارد سهم/ وبصادر ۳۶۸ میلیون سهم/ ذوب ۲۲۲.۸ میلیون سهم/ وخارزم ۲۰۰.۳ میلیون سهم/ شگویا ۱۶۸.۷ میلیون سهم

اهم اخبار و تحولات روز
۱) کانال کامودیتی در مطلبی می‌گوید که این هفته جلسه‌ای برای افزایش نسبت قیمت سنگ آهن به شمش فولاد برگزار می‌گردد. این مساله تاثیر مستقیم بر درآمد سنگ آهنی‌های بورس دارد، اما باید توجه کرد که کگهر، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه طی سال ۹۹ طرح‌های گندله سازی خود را به بهره برداری می‌رسانند که در کگهر عاملی برای رشد بیشتر سودآوری و در فخوز و فولاد عاملی برای کنترل بهای تمام شده است.
۲) روز گذشته ۱۰۸۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار ثبت شد.
۳) طی روز جاری محصولات مبارکه در بورس کالا عرضه می‌شود.
۴) محصولات پتروشیمی در بورس کالا برای این هفته با دلار ۱۳۶.۳۳۴ ریالی قیمت گذاری می‌شود.
۵) رئیس سازمان خصوصی سازی می‌گوید که " پرسپولیس" قیمت گذاری شده و سهام این باشگاه به زودی عرضه می‌گردد. ۵ درصد در ابتدا و ۵ درصد دیگر پس از عرضه به صورت خرد. وی گفته پرسپولیسی‌ها برای خرید سهام این باشگاه امتیازاتی دارند.
۶) بخشی از سخنان دکتر قالیباف، رئیس سازمان بورس: کرونا امروز درس‌های فراوانی را پیش روی ما گذاشته و نباید اجازه داد مجامع شرکت‌های بورسی به تنفس بخورد.
۷) بانک ملت در واگذاری دارایی مازاد رتبه نخست را از ان خود کرد و مورد تقدیر جهانگیری قرار گرفت.
۸) وزیر اقتصاد ضمن اشاره غیر مستقیم به کانال‌های تلگرامی گفته می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در راستای بورس هوشمند و توسعه بازار سرمایه گام برداشت.
۹) نفتی‌ها در دنیا به توافق رسیدند. اوپک ۹.۷ میلیون بشکه و سایرین ۳.۷ میلیون بشکه از تولید می‌کاهند. حالا برخی کشور‌ها نظیر ژاپن، آمریکا و چین هم گفته اند جمعا روزی ۳ میلیون بشکه به ذخائر خود می‌افزایند تا تعادل به بازار بازگردد.
۱۱) ترامپ اعلام فاجعه بزرگ نموده و حالا درگیر با موج عظیمی از انتقاد‌ها است، چون مقامات بهداشتی کشور می‌گویند اگر از ابتدا کرونا را جدی گرفته بودند این همه تلفات نمی‌دادیم.
۱۲) از ابتدای اردیبهشت، تردد‌های جاده‌ای در ایران آزاد می‌شود.
۱۳) به دنبال شیوع کرونا در آفریقای جنوبی تمام فعالیت‌های معدنی در آفریقای جنوبی به حالت تعلیق در آمد.
۱۴) العربیه می‌گوید هواپیما‌های F۳۵ به مرز عراق و سوریه رسیدند و به پرواز درآمده اند بنابراین گروه‌های شبه نظامی در عراق هم به حالت آماده باش درآمده اند.
۱۵) حسن روحانی می‌گوید ۱.۶ میلیارد دلار منابع این کشور در لوکزامبورگ آزاد شده است.
۱۶) توفیق علاوی می‌گوید که سناتور‌ها به او گفته اند که آمریکا دو سال دیگر عراق را ترک می‌کند.
۱۷) کرونا به معادن مس شیلی هم رسید! شیلی تولیدکننده مس در جهان است و این می‌تواند عرضه را کاهش دهد.
۱۸) شستا چهارشنبه عرضه می‌شود. ۲ درصد به صندوق‌ها و ۱۰ درصد به مردم عادی می‌رسد.
۱۹) اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد روزانه ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار درخواست برای دریافت کد بورسی وجود دارد!
۲۰) شرکت فولاد «وست آلپاین» اتریش وارد زیان عملیاتی شده و در نقطه‌ای است که برای کاهش زیان باید تولید را متوقف کند.
۲۱)، شرکت MMG استرالیا در رابطه با قرارداد‌های معدن مس Las Bambas اعلام فورس ماژور کرد. کاهش در عرضه کنسانتره مس!
۲۲) یک مقام اتحادیه اروپا توصیه کرد برای جلوگیری از تسلط چین بر اقتصاد پساکرونا، خود کشور‌های عضو اتحادیه، سهام شرکت‌های آسیب دیده را بخرند.
مارگرته وستگر، کمیسر رقابت اتحادیه به فایننشال تایمز گفت باید آگاه باشیم که این خطر وجود دارد که شرکت‌های آسیب‌پذیر از بحران زیر سلطه (چین) بروند.
۲۳) در همین حال، سی ان ان بە نقل از سە مقام دولت دونالد ترامپ گزارش دادە کە دولت آمریکا در نظر دارد کمک ٥ میلارد دلاری صندوق پول بە جمهوری اسلامی برای مقابلە با ویروس کرونا را بلوکە کند. این مقامات دولت ترامپ مدعی اند این پول صرف بحران ویروس کرونا در ایران نمی‌شود.

پیش بینی بازار سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹
با مشارکت بیشتر مردمی و حضور سرمایه گذاران جدیدالورود، شاهد سرازیر شدن ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات در بورس داغ تهران هستیم و رونق و گرمای این بخش از فعالیت‌های اقتصادی، روزبروز بیشتر و بیشتر میشود. مردم از طیف‌های مختلف، سعی دارند حتی با فروش و نقد کردن خانه و خودرو‌ها و بستن حساب‌های بانکی خویش، سعی در پیوستن به جامعه سهامداری و خرید در بازار هستند و با کمبود شدید سهام در برخی از نماد‌ها مواجه ایم. گفتنی است علیرغم افزایش ۲ تا ۱۰۰ برابری قیمت سهام اکثر شرکت‌ها طی ۳۲ ماه اخیر، هنوز هم سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی در بازار کم نیستند و با اندک مطالعه و مشاوره ای، میتوان به توفیق خرید سهام زیر ارزش ذاتی واقع شده، در بازار دست یافت.

حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از ابتدای امسال محقق می‌شود؛

روند افزایشی درآمدهای "همراه"

۷.۶ سنت نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها اعلام شد؛

پیش‌بینی ۱۵ هزار میلیارد ریالی سودسازی از "تاپیکو"

گوی‌های سودسازی تامین‌اجتماعی زیر ذره‌بین رفت؛

سهامداران در انتظار سودسازی چشمه "شستا"

ارسال نظر