بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
اصلاح هر چند موقت بازار با توجه به رشد سنگین قیمت‌ها در فروردین ماه سال جاری که بازدهی فرابورس را تنها در یک ماه به ۳۰ درصد رساند، در جهت ادامه روند صعودی بازار می‌تواند معقول باشد.
کد خبر : ۲۱۶۲۹۱

افزایش عرضه‌ها و تعادل...

به گزارش بورس‌نیوز، روند معمول هفته‌های اخیر را در معاملات دیروز را شاهد بودیم. شاخص کل مجددا در حدود ۲.۷۵ درصد افزایش را تجربه کرد و به رقم بی نظیر و رکورد ۷۰۸ هزار و ۹۹۴ واحد رسید تا به این ترتیب برای اولین بار وارد ابر کانال ۷۰۰ هزار واحدی گردد.

ارزش معاملات نیز به بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد ریال رسید تا شاهد فاصله معنادار ارزش معاملات دو روز اخیر در مقایسه با میانگین هفته‌های اخیر باشیم.

امروز شاهد تزریق نقدینگی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومانی توسط سهامداران حقیقی در بازار سرمایه بودیم که نسبت به روز قبل بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت تا به این ترتیب شاهد ادامه روند تزریق نقدینگی در بازار سرمایه باشیم.

دو نماد وبملت و شبندر بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند و به تنهایی بیش از ۵.۸۰۰ میلیارد ریال از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در حالی که در گروه پالایشگاهی شاهد قیمت‌های بسیار نازل نفت هستیم و بهای نفت ایران به حدود ۱۵ دلار به ازای هر بشکه رسیده است، نماد‌های پالایشگاهی با رشد قیمت‌های عجیبی همراه شده اند و با تشکیل صف‌های خرید ۲۰۰ میلیونی در نماد شبندر شاهد اثبات رخ بر بستن تحلیل در بازار سرمایه و خروج روند معاملات و افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه هستیم.

سیاست و اقتصاد کلان
خبر کاهش نرخ سود بانکی و تثبت آن در ۱۵ درصد در تمامی بانک‌های کشور منجر به مثبت شدن قیمت‌ها در اوراق بدهی بازار سرمایه شد. به نظر می‌رسد این تصمیم می‌تواند منجر به ادامه روند مثبت بازار سرمایه شد. از سوی دیگر انتظار‌ها برای کاهش بازدهی صندوق‌های بادرآمد ثابت افزایش یافته است. از یک سو، نرخ سود سپرده‌های بانکی این صندوق‌ها که به طور معمول حداقل ۵۰ درصد از دارایی‌های آن را در بر می‌گیرد را خواهیم داشت و از سوی دیگر کاهش نرخ بازدهی اوراق بدهی نیز می‌تواند نرخ بازدهی این صندوق‌ها را در پی داشته باشد. همچنین کاهش سقف قابل سرمایه گذاری این صندوق‌ها به ۱۰ درصد در سهام نیز می‌تواند این صندوق‌ها را از کسب فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار سهام تا حد زیادی محروم نماید و به این ترتیب انتظار جابجایی نقدینگی از این صندوق‌ها در ماه‌های آینده به سایر صندوق‌ها و یا افزایش فعالیت‌های در قالب سبدگردانی را خواهیم داشت.

بازار داغ واگذاری‌ها در بازار سرمایه به بانک‌های کشور نیز کشیده شد و رئیس‌کل بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای تأکید کرد: شبکه بانکی از ظرفیت بازار سرمایه برای واگذاری سهام و بنگاه‌های تحت تملک، استفاده کند. علی همتی طی بخشنامه‌ای به مدیران عامل شبکه بانکی ضمن تأکید بر این موضوع که فرصت اقبال به سرمایه‌گذاری در بورس مغتنم شمرده شود، یادآور شد از ظرفیت بالای فراهم شده در بازار سرمایه برای واگذاری سهام و بنگاه‌های تحت تملک خود بهره گیرند. رئیس کل بانک مرکزی در بخشنامه مذکور، بر تکالیف مقرر برای بانک‌ها در ماده ۱۶ «قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر وارتقای نظام مالی کشور» اشاره و تأکید کرد: در سال جهش تولید بایستی منابع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری آزاد و صرف حمایت از فعالیت‌های مولد تولیدی شود.

در بازار‌های جهانی قیمت نفت خام آمریکا به کمتر از ۲ دلار به ازای هر بشکه رسید. با سررسید قرارداد‌های آتی شاهد تلاش بسیاری از معامله گران سمت خریدار در جهت بستن موقعیت‌های معاملاتی خود هستند. هزینه‌های ناشی از انبارداری و تحویل نفت، آن‌ها را مجاب به تحمل زیان‌های سنگین تا ۹۰ درصدی نیز نموده است تا به این ترتیب شاهد اتفاقی عجیب در بازار نفت طی ۵۰ سال اخیر باشیم. این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت خام برنت به ۲۳ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار افزایش عرضه‌ها و متعادل شدن روند‌ها را داریم. اصلاح هر چند موقت بازار با توجه به رشد سنگین قیمت‌ها در فروردین ماه سال جاری که بازدهی فرابورس را تنها در یک ماه به ۳۰ درصد رساند، در جهت ادامه روند صعودی بازار می‌تواند معقول باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر