بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
بررسی مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده توسط سازمان بورس در سال ۹۸؛

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

رشد ارزش سهام شرکت‌ها و رونق بازار سرمایه، هیچ‌گونه افزایشی در رونق کسب و کار و تولید را منجر نشده و تنها رشد سفته‌بازی و نوسانات ارزش سهام شرکت‌ها را در پی داشته است.
کد خبر : ۲۱۶۲۹۲

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، در سال ۱۳۹۸ و بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه کدال شاهد ارائه مجوز افزایش سرمایه ۱۴۳ شرکت در سطح بازار سرمایه به ارزش ۱۰۷ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان بودیم.

در حالی که انتظار می‌رفت دولت اهداف جذب منابع مالی سرگردان به بازار سرمایه و شرکت‌ها در جهت راه اندازی طرح‌های توسعه‌ای و رونق کسب و کار را پیگیری نماید، اما بررسی مجوز‌های صورت گرفته و محل تامین منابع افزایش سرمایه نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از این افزایش سرمایه‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفته است و به این ترتیب صرفا شاهد رونق سفته بازی و رشد حباب گونه ارزش بسیاری از شرکت‌ها در این سال بوده ایم.
در ابتدا و در جدول شماره ۱، سهم صنایع مختلف از مجوز‌های افزایش سرمایه ارائه شده را مشاهده می‌نماییم:

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

همچنین بر اساس مجوز‌های صادر شده، سهم بیشتری از ارزش افزایش سرمایه‌های جدید مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ها، سود انباشته و اندوخته‌های شرکت است و آورده نقدی و مطالبات سهامداران تنها اندکی بیش از ۱۰ درصد از کل افزایش سرمایه‌های سال قبل را به خود اختصاص داده‌اند.

این بدین معنی است که رشد ارزش سهام شرکت‌ها و رونق بازار سرمایه، هیچ گونه افزایشی در رونق کسب و کار و تولید را منجر نشده است و تنها رشد سفته بازی و نوسانات ارزش سهام شرکت‌ها را در پی داشته است.

همچنین با توجه به بازدهی بالای بازار سرمایه، میل به حضور در افزایش سرمایه‌های نقدی را با توجه به بلوکه شدن چند ماهه منابع مالی با مشکل مواجه خواهد کرد و این موضوع در تامین مالی از صندوق‌های پروژه و اوراق بدهی نمود بیشتری خواهد داشت. سهم تجدید ارزیابی‌ها ۶۴ درصد، سود انباشته و سایر اندوخته‌ها ۲۴ درصد و آورده نقدی و مطالبات تنها ۱۰ درصد از کل افزایش سرمایه‌های صادر شده است.
در جدول شماره ۲ ترکیب افزایش سرمایه‌های سال قبل از حیث محل افزایش سرمایه را نشان می‌دهد:

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

• از دیگر نکات مربوط به مجوز افزایش سرمایه‌های صادر شده در سال گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

۲۱ شرکت مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد ارزش تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دریافت نمودند که این به این معنی است که پتانسیل افزایش سرمایه از این محل با توجه به معافیت مالیاتی ۵ ساله برای بسیاری از شرکت‌ها در سطح بازار سرمایه همچنان وجود دارد. با توجه به تعداد بیش از ۶۰۰ شرکت در سطح بازار سرمایه، همچنان افزایش سرمایه از این محل می‌تواند پتانسیل اصلی بازار سرمایه در سال جاری مطرح باشد.

بیشترین درصد افزایش سرمایه سال قبل متعلق به شرکت گلوکوزان است. این شرکت موفق به دریافت مجوز افزایش سرمایه ۲ هزار و ۹۰۰ درصدی به ارزش ۵ هزار و ۹۰۷ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها شده است.

بیشترین ارزش افزایش سرمایه سال قبل نیز مربوط به شرکت ایران خودرو به ارزش ۲۸۶ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال بوده است. این شرکت مجوز افزایش سرمایه ۱.۸۷۱ درصدی را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دریافت نموده است.

شرکت‌های گروه فلزات اساسی با ۱۸ مورد افزایش سرمایه، گروه دارویی با ۱۵ مورد، مواد غذایی با ۱۲ مورد و شرکت‌های گروه سرمایه گذاری و خودرویی با ۱۱ مورد بیشترین مجوز‌های افزایش سرمایه در سال قبل را دریافت نموده اند.

در ادامه این گزارش به بررسی افزایش سرمایه ۶ گروه بانک ها، خودرویی ها، پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزات اساسی و مواد غذایی می‌پردازیم.

مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در گروه خودرویی

بر اساس مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در سال ۹۸، گروه خودرو و قطعات و بر اساس جدول شماره ۳ موفق به افزایش سرمایه ۴۸۵ هزار و ۴۰ میلیارد ریالی شده است.

در جدول زیر، شرکت‌های تشکیل دهنده این افزایش سرمایه و محل افزایش سرمایه را مشاهده می‌نمایید. همان گونه که در جدول مشخص است دو شرکت ایران خودرو و سایپا سهم زیادی از افزایش سرمایه‌های این گروه را در سال قبل به خود اختصاص داده اند.

افزایش سرمایه این دو شرکت تماما از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفته است و مراحل ثبت آن‌ها در حال حاضر در حال انجام است.

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در گروه بانکی

بر اساس مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در سال ۹۸، گروه بانک و موسسات اعتباری و بر اساس جدول شماره ۴ موفق به افزایش سرمایه ۱۵۲ هزار و ۷۸۲ میلیارد ریالی شده است.

همان گونه که در جدول نیز مشاهده می‌گردد بیشترین ارزش افزایش سرمایه شرکت‌های این گروه مربوط به بانک پارسیان با افزایش سرمایه ۴۰۵ درصدی و به ارزش ۱۳۲ هزار و ۵۸۷ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفته است.

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در گروه فلزات اساسی
بر اساس مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در سال ۹۸، گروه فلزات و بر اساس جدول شماره ۵ موفق به افزایش سرمایه ۱۳۳ هزار و ۵۴۱ میلیارد ریالی شده است.

همان گونه که در جدول شماره ۵ نیز مشاهده می‌گردد، بیشترین ارزش افزایش سرمایه صورت گرفته در این گروه مربوط به شرکت فولاد مبارکه به ارزش ۷۹ هزار میلیارد ریال (از محل سود انباشته) و پس از آن مربوط به شرکت صنایع ملی مس ایران به میزان ۳۰ درصد و به ارزش ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال (از محل سود انباشته) است.

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در گروه پتروشیمی

بر اساس مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در سال ۹۸، گروه پتروشیمی و بر اساس جدول شماره ۶ موفق به افزایش سرمایه ۶۱ هزار و ۴۳۷ میلیارد ریالی شده است.

همان گونه که در جدول نیز مشاهده می‌گردد، بخش مهمی از افزایش سرمایه صورت گرفته در این گروه مربوط به شرکت هلدینگ خلیج فارس است که موفق به دریافت مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی به ارزش ۵۲ هزار میلیارد ریال و تماما از محل سود انباشته گردیده است.

با توجه به اینکه بخش مهمی از طرح‌های توسعه‌ای صنعتی کشور در صنعت پتروشیمی طراحی و در حال اجرا است، عدم افزایش سرمایه شرکت‌های این گروه در نوع خود تامل برانگیز است و نشانه‌ای مبنی بر عدم استقبال شرکت‌ها و اشخاص در سرمایه گذاری‌های توسعه‌ای در سطح بازار سرمایه است.

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در گروه پالایشگاهی

بر اساس مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در سال ۹۸، گروه پالایشگاهی و بر اساس جدول شماره ۷ موفق به افزایش سرمایه ۷۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریالی شده است.

همان گونه که در جدول شماره ۷ نیز مشاهده می‌گردد، تمامی افزایش سرمایه‌های شرکت‌های گروه پالایشگاهی از محل اندوخته طرح و توسعه‌ای آن‌ها صورت گرفته است. بیشترین ارزش افزایش سرمایه نیز مربوط به شرکت پالایش نفت اصفهان به مبلغ ۳۱ هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال و به میزان ۱۵۵ درصد است.

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه


مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در گروه مواد غذایی

بر اساس مجوز‌های افزایش سرمایه صادر شده در سال ۹۸، گروه مواد غذایی و بر اساس جدول شماره ۸ موفق به افزایش سرمایه ۱۸ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریالی شده است.

همان گونه که در جدول نیز مشخص است بخش مهمی از افزایش سرمایه‌های این گروه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفته است و از ۱۲ مجوز افزایش سرمایه این گروه، ۹ مورد آن و معادل سه چهارم از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها بوده است.

بیشترین ارزش افزایش سرمایه‌های این گروه نیز به ترتیب مربوط به شرکت‌های گلوکوزان، صنعتی پارس مینو و سالمین بوده است که هر سه شرکت از پتانسیل معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های استفاده نموده اند و افزایش سرمایه‌های ۴۲۵ تا ۲۹۰۰ درصدی را ثبت و یا در مرحله ثبت دارند.

همچنین شرکت کشت و صنعت چین چین در سال گذشته موفق به اخذ دو نوبت افزایش سرمایه شده است که هر دو مرحله از محل سود انباشته شرکت بوده است.

سهم اندک جذب منابع مالی از رونق بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
گزارش عالی . جای همچین گزارش هایی در بازار بورس خالی است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
خیلی خوب بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
عالی بود این گزارش
از این دست گزارشات بیشتر بزارین لطفا
هدیه
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
به نظر می رسه در سال جاری هم تجدید ارزیابی های زیادی رو داشته باشیم.
ممنون از گزارش خوبتون.