بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
حباب به عرضه اولیه نیز سرایت کرد؛

قیمت عجیب در عرضه اولیه پگاه گیلان

بر اساس ارزش گذاری صورت گرفته بر اساس روش تنزیل جریان‌های نقدی، ارزش سهام این شرکت معادل ۲.۲۹۰ ریال محاسبه شده است.
کد خبر : ۲۱۷۰۰۰

قیمت عجیب در عرضه اولیه پگاه گیلان

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در جریان معاملات امروز شاهد عرضه اولیه ۲۰ درصد از سهام شرکت پگاه گیلان در بازار فرابورس هستیم. قیمت تعیین شده برای این عرضه معادل ۱۲.۵۰۷ ریال در نظر گرفته شده و سهامدار ۱۰۰ درصدی این شرکت، صنایع شیر ایران بوده که ۱۷ درصد از سهام این شرکت که معادل ۱۴ میلیون سهم است به عموم سهامداران و ۶ میلیون سهم نیز که معادل ۳ درصد بوده به صندوق‌های سرمایه گذاری تعلق می‌گیرد.

درآمد‌های عملیاتی محقق شده این شرکت در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۸ و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، معادل ۱.۷۱۳ میلیارد ریال بوده است. اما نکته مهم در صورت‌های مالی شرکت حاشیه سود اندک عملیات آن بوده که حاشیه سود عملیاتی و خالص این شرکت در سال گذشته به ترتیب معادل ۶ و ۴.۵ درصد بوده است. سود محقق شده این شرکت به ازای هر سهم معادل ۳۷۸ ریال بوده است.

محصولات اصلی شرکت شامل ماست، شیر و پنیر بوده که در حدود ۷۵ درصد از کل درآمد‌های عملیاتی شرکت را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس گزارش سودآوری شرکت، سود خالص این شرکت ۱۰۳ میلیارد ریال و معادل ۵۰۰ ریال به ازای هر سهم تعیین شده است.

نکته مهم و جالب توجه در خصوص این شرکت، قیمت بسیار گران تعیین شده برای عرضه اولیه سهام این شرکت است. در حالی که سود محقق شده سال گذشته و سود پیش بینی شده این شرکت برای سال جاری به ترتیب معادل ۳۷۸ و ۵۰۰ ریال بوده، قیمت عرضه اولیه سهام این شرکت معادل ۱۲.۵۰۷ ریال و معادل ۲۴ واحد (با لحاظ سود تقسیمی سال جاری) در نظر گرفته شده است.

اما بر اساس روش ارزش گذاری نسبی و با لحاظ نسبت قیمت به درآمد ۵۸ واحدی گروه لبنیات، معادل ۳۰.۳۶۷ ریال محاسبه شده که بسیار متفاوت از قیمت تعیین شده بر اساس روش تنزیل جریان‌های نقدی است. ارزش تعیین شده بر اساس روش تنزیل تنها ۶ درصد از ارزش روش نسبی را دارد و مشخص است که ارزش‌های فعلی نسبی هیچ تناسبی ندارد و حباب سنگین گروه غذایی در ارزش گذاری این شرکت نیز اثر محسوسی داشته است.

همچنین بر اساس روش ارزش خالص دارایی ها، ارزش هر سهم این شرکت معادل ۴.۶۸۵ ریال برآورد شده و به این ترتیب با گرفتن میانگین این سه روش، ارزش خالص هر سهم این شرکت جهت عرضه اولیه سهام شرکت به ۱۲ هزار و ۵۰۷ ریال رسیده است.

قیمت عجیب در عرضه اولیه پگاه گیلان


این در حالی است که بر اساس ارزش گذاری صورت گرفته بر اساس روش تنزیل جریان‌های نقدی، ارزش سهام این شرکت معادل ۲.۲۹۰ ریال محاسبه شده است.

قیمت عجیب در عرضه اولیه پگاه گیلان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
البته 40میلیون سهم عرضه شد
200میلیون سهم داره 20درصدش امروز عرضه شد میشه40میلیون سهم نه20میلیون لطفا اصلاح کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
متاسفانه مسئولین شرکت بورس هم از آب گل آلود ماهی می گیرن . حالا دیگه سهم هر شرکت بی ارزشی رو هم بیارن خیالشون راحته که مردم همیشه در صحنه می خرن.
مجبتی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
قیمت با توجه به سایر عرضه اولیه ای هایی که ابتدای سال 99 عرضه شدند و 4 الی 5 برابر رشد کرده اند ولی غگیلا با این حجم کم فقط120 درصد رشد کرد با ارزش هست