بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی

شاخص کل بورس که ۱۱ روز بی وقفه رشد کرده، به عدد ۱ میلیون واحدی نزدیک می‌شود. اندیکاتور RSI در منطقه اشباع خرید است؛ اما همچنان حجم معاملات، پیشران بازار است.
کد خبر : ۲۱۷۱۶۳
بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی
به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی، از طرفی هنوز نمی‌شود پیش بینی دقیقی کرد که رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا چقدر طول خواهد کشید. به احتمال زیاد نرخ رشد تورم در ماه‌های آینده به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت و اوضاع شاخص‌های اقتصادی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ خیلی وخیم‌تر از داده‌های فصول اول خواهند بود. در اروپا مخارج مصرف کنندگان فرانسوی ۱۷ درصد کاهش یافته و بیکاری در آلمان چهار برابر شده است. به همین دلیل بانک مرکزی اروپا، خواستار اقدامات مالی بیشتر توسط دولت‌ها در حمایت از فعالیت‌های اقتصادی شده است و هرچند تغییری در سیاست‌های پولی خود اعمال نکرده و نرخ‌های بهره اصلی بدون تغییر باقی مانده اند، اما با کاهش هزینه وام‌های اضطراری برای بانک ها، قدم جدیدی در تزریق نقدینگی به اقتصاد ناحیه یورو برداشته است. فدرال رزرو آمریکا هم دوباره تأکید کرده که با پمپاژ نقدینگی نامحدودی از بازار‌های آمریکا حمایت خواهد کرد. در همین حال شاهد افزایش تقاضا برای دلار آمریکا در بازار‌های مالی هستیم و دلار کمی در برابر دیگر ارز‌ها تقویت شده است که در کنار خبر‌هایی مبنی بر، کاهش نسبی آمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ و اتمام پایان قرنطینه ها، باعث شده قیمت اونس طلای جهانی در واکنش به رشد ارزش دلار آمریکا به زیر ۱۷۰۰ دلار باز گردد.
از طرف دیگردر حال حاضر سرمایه گذاران خوشحال هستند که آمار مبتلایان پایین آمده، بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا در حال تزریق نقدینگی نامحدود به سیستم مالی هستند و درعینا حال شرکت‌های فناوری مثل شرکت‌های مایکروسافت و فیسبوک توانسته اند با وجود بحران اقتصادی شدید اخیر، عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند. به همین دلیل میتوان به بهبود جریانات ریسک پذیری در بازار‌های مالی امیدوار بود. خبر‌های خوب شرکت‌های فناوری باعث شده تا شاخص نزدک (NASDAQ) رشد بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد.
در بازار کامودیتی ها، قیمت نفت در معامات روز چهارشنبه و پنجشنبه به ترتیب با جهش ۲۲ و ۱۰ درصدی روبرو شد. به گزارش سی ان بی سی، دلیل این جهش‌های قیمتی ناشی از گزارشاتی است که نشان داد سرعت افزایش میزان ذخایر انبار‌های نفت آمریکا از آنچه انتظار میرفت کندتر است. بطوریکه بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر انبار‌های نفت این کشور در هفته گذشته ۹ میلیون بشکه افزایش یافته است. این در حالی بود که تحلیلگران اقتصادی انتظار ذخایر ۷.۱۱ میلیون بشکه‌ای را داشتند. همینطور بار دیگر، انتشار خبر‌های مثبتی در مورد داروی جدید دیگری، به عنوان یک درمان بالقوه برای ویروس کرونا، باعث بهبود جو بازار‌های جهانی گردید. اما در بازار فلزات تنها "روی" توانست نسبت به قیمت‌های هفته گذشته با رشد همراه باشد و آلومینیوم، سرب و مس با کاهش قیمت همراه بودند.

نگاهی به بازارهای داخلی
در بازار داخلی، شاخص بورس با رشد خیره کننده بیش از ۱۸ درصدی نسبت به هفته قبل، توانست در اتفاقی شگفت انگیز در مجموع به رشدی بیش از ۷۰ درصد، طی تنها ۲۵ روز کاری در۴۰ روز اول سال دست یابد و خود را به کانال ۹۰۰ هزار واحدی نزدیک کند.
بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی
شاخص کل بورس که ۱۱ روز بی وقفه رشد کرده، به عدد ۱ میلیون واحدی نزدیک می‌شود. اندیکاتور RSI در منطقه اشباع خرید است؛ اما همچنان حجم معاملات، پیشران بازار است.
بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی
با این حال مقایسه بازدهی بورس با بازار‌های موازی، به‌خوبی از درجه جذایبت بازار سهام برای عموم جامعه خبر می‌دهد. در بازه زمانی ۴۰ روزه، نرخ دلار در بازار آزاد تنها ۱.۴ درصد رشد کرده است و سکه  با کمک انس جهانی، توانست از دلار سبقت گیرد و بازدهی ۶.۳ درصدی را ثبت کند. بازدهی طلای ۱۸ عیار نیز از ۷.۵ درصد فراتر نرفت تا رشد ۴۰ روزه این دو بازار نیز به هیچ وجه با بازدهی بورس، قابل قیاس نباشد. طلای ۱۸ عیار به قیمت ۶۴۰ هزار تومان رسیده و بازدهی خود از ابتدای سال را به ۷.۵ درصد رسانده است.
از طرفی در آخرین عرضه اولیه که در روز چهارشنبه در نماد "غگیلا" صورت گرفت، بیش از دو میلیون و ۳۸۶ هزار نفر مشارکت کردند. همچنین از هفته آینده، عرضه سهام دولت در شرکت‌های بورسی در قالب "صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله" آغاز می‌شود که انتظار می‌رود حدود ۸ میلیون نفر در پذیره نویسی آن شرکت کنند؛ که همه این‌ها در کنار حمایت‌های کم نظیر مقامات ارشد کشور از بازار سرمایه، بورس را در توجه بلامنازع عموم مردم جامعه قرار داده است.
از طرف دیگر در آستانه رخ دادن یک اتفاق بزرگ در بازارسرمایه کشور هستیم. با آزادسازی سهام عدالت، ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشمول سهام عدالت، یک ماه فرصت دارند تا نحوه آزادسازی سهام عدالت خود را انتخاب کنند که از این تعداد، دو دهک کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، برگه سهام یک میلیونی دارند و مابقی، ۲۵ میلیون نفر، برگه‌های سهام ۵۳۲ هزار تومانی و ۱۰ میلیون نفر برگه‌های ۴۷۸ هزار تومانی در اختیار دارند که البته ارزش این سهام حدود ۱۱ برابر شده و برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی در ۳ سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان سود هم واریز شده است. بر اساس آخرین اعلام صورت گرفته ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت هستند. از طرفی به گفته حسن علایی، معاون سازمان خصوصی سازی، قرار شده است که چارچوب آزادسازی سهام عدالت (شامل چه پروسه زمانی و با چه درصدی) در شورای عالی بورس تصویب و اعلام شود.
حالا باید منتظر ماند و دید شورا چه تصمیمی برای عرضه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سهام عدالت در بازاری که ارزش معاملات آن، به طور روزانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، خواهد گرفت و عکس العمل بازار در برابر این ارفاق چه خواهد بود.


قوی‌ترین و ضعیف‌ترین‌های هفته
بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی
بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازارسرمایه
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

باد موافق در بازارهای جهانی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

سبقه اهالی ریزش بازار مشخص نیست!

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند

ارسال نظر