بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
عرضه اولیه لاستیک یزد (با نماد: پیزد) از جمله عرضه اولیه‌های شیرین و پر سود بهار ۹۹ است. سال ۹۹ سال جهش تولید و سال رویایی بورس ایران است. منتظر شاخص کل ۱ میلیون واحدی و انفجار بورس با آزاد سازی سهام عدالت در شهریور یا آبان ۹۹ هستیم.
کد خبر : ۲۱۷۲۰۵

به گزارش بورس نیوز،یزدتایر ۵۱۰ میلیون سهم دارد. تعداد سهام این شرکت به نسبت حجم عظیم نقدینگی وارد شده به بازار در فروردین ۹۹ و افزایش تعداد کد‌های بورسی علاقمند به شرکت در عرضه اولیه، کم است. به نظر می‌رسد بیش از ۲۰ میلیون ریال برای شرکت در عرضه اولیه لاستیک یزد، نیاز نداشته باشید. در عرضه اولیه شستا، بیش از ۲ میلیون کد حقیقی و حقوقی شرکت کردند. انتظار می‌رود در عرضه اولیه پیزد، حدود ۲.۵ میلیون کد مشارکت کنند که رکوردی جدید در مشارکت هموطنان در تاریخ عرضه اولیه‌ها خواهد بود.


 همه عرضه اولیه‌ها در سال ۹۹ با مشکلی به نام حجم مبنا روبرو هستند. حجم مبنا شستا، چون ۱۳ میلیون سهم بود، تا چند روز پر نشد و قیمت پایانی، ۵ درصد کامل نشد. احتمالا همین وضعیت برای پیزد نیز رخ دهد و تا یک هفته یا ۱۰ روز اول، حجم مبنا پر نشود. اما قیمت سهم احتمالا تا ۲هفته به صورت کامل در مدار صعودی بوده و صف خرید میلیونی برای پیزد شکل بگیرد؛ لذا حداقل تا ۳ هفته پس از عرضه اولیه پیزد، فروشنده نبوده و تنها در زمانی که شاهد سست شدن صف خرید میلیونی روی تابلو هستید، شناسایی سود کنید. کسب حداقل ۲۰ تا ۴۰ درصد سود برای پیزد ظرف ۱ ماه، کف انتظار ما برای این مهمان تازه وارد فرابورس است.

 اگر فرض کنیم ۱۰ درصد سهام پیزد عرضه اولیه شود، ۵۱ میلیون سهم است و با احتساب مشارکت ۲.۵ میلیون سهامدار، به هر کد ۲۰ سهم تعلق می‌گیرد. اگر ۲۰ درصد سهام پیزد عرضه اولیه شود، ۱۰۰ میلیون سهم بوده و به هر کد، ۴۰ سهم تعلق می‌گیرد. شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد پیزد، بعد از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ بیست و ششم آذر ماه سال ۱۳۹۸، به عنوان دویست و شصتمین نماد معاملاتی در بازار دوم فرابورس ایران، ثبت شد. نماد شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد، پیزد بوده و در گروه لاستیک و پلاستیک فرابورس قرار دارد.

گروه لاستیک و پلاستیک فرابورس، از گروه‌های پر سود در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی و به بعد است که تحریم‌ها نیز مزید بر علت شده و قیمت محصولاتش، روند صعودی یافته و این گزینه هوشمندانه‌ای برای سهامداران بلند مدتی به منظور توجه به فاکتور سود آتی است. هم گروه‌هایی لاستیک یزد عبارتند از: پلاسک، پاسا، پدرخش، پکرمان، پتایر، پسهند و پکویر. همه این ۷ نماد، رشد خوبی در بلند مدت خواهند داشت و اگر سهامدار هم گروهی‌های پیزد هستید، سهامداری را توصیه می‌کنیم. چون دامنه نوسان پیزد، ۵ درصد است، اگر در روز عرضه اولیه لاستیک یزد، مثلا قیمت ۱۰۰۰ تومان ثبت شود، روز بعد، بازه نوسان قیمت پیزد بین ۹۵۰ تومان تا ۱۰۵۰ تومان خواهد بود.

 پیزد، ۵۱۰ میلیون قطعه سهم است. این یعنی آن که پیزد، یک شرکت کوچک در بازار سرمایه سال ۹۹ است. چون تعداد سهم کم است، تقاضا برای این شرکت با تعداد سهام کم، بالا بوده و احتمال عرضه، زیاد نیست. به هر حال باید دقت کنید که شرکتی مثل شستا با چند میلیارد سهام و شرکت مثل پیزد با نیم میلیارد سهام، وضعیت یکسانی در شناوری و تبادل سهام در طول روز ندارند.

 بر اساس اطلاعاتی که در کدال و تابلو معاملاتی پیزد درج شده است، ۳ سهامدار اصلی و بالای ۱ درصد پیزد به شرح زیر است:

شرکت مجتمع آرتاویل تایر (سهامی عام) مالک ۶۱ درصد
شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین مالک ۳۶ درصد
آستان قدس رضوی مالک ۲.۱ درصد
شرکت تولیدی ایران تایر مالک ۱۲ صدم درصد
شرکت پلاستیک سازی کرمانشاه مالک ۳ صدم درصد
محمد رضا تقی گنجی
مهدی سعید تقی گنجی
کریم مسعود تقی گنجی

 طبق گزارش فعالیت ۱۲ماه هیات مدیره پیزد مربوط به عملکرد سال مالی ۹۸ که روی کدال منتشر شده است، اسامی هیات مدیره پیزد به شرح زیر است:

مهدی سعید نقی گنجی عضو هیات مدیره و فوق لیسانس به نمایندگی آرتاویل تایر / علیرضا نیرمی نایب رئیس هیات مدیره و دکتری به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین / داود پرهیزی عضو هیات مدیره و لیسانس به نمایندگی از شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) / هادی ابراهیمی عضو هیات مدیره و لیسانس به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رازی / اسکندر ستوده فوق دکتری و مدیرعامل پیزد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
parsa.azd
Finland
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
داستان تعریف میکنین چرا ؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
خدا لعنت کند به خانواده تقی گنجی و سایرینی که در واگذاری شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی در سال۱۳۸۵ نقش داشتندو مالکین نامحترم تقی گنجی ها پس از کلی فساد توسط مدیرعامل وقت ملا نوروزی ... همه پرسنل شرکت را متضرر کردند و حتی به خاک سیاه نشاندند البته خودشان با بورس بازی و....هیچ ضرری متحمل نشدند
آرتین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴
زمان حدودی ارائه عرضه اولیه مشخص نشده