بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
وزیر اقتصاد گفت: حدود ۹۰ درصد مشمولان سهام عدالت خواستار مدیریت مستقیم سهام عدالت هستند، البته قصدی برای خرید مجدد سهام عدالت از سوی دولت وجود ندارد.
کد خبر : ۲۱۷۳۴۲

ترکیب شرکت‌های سهام عدالت سبد ارزشمند است


به گزارش بورس نیوز، فرهاد دژپسند در این باره که اولین برنامه من در حوزه خصوصی سازی، آسیب شناسی در روش‌های واگذاری و روش‌های قیمت گذاری بود، گفت: بهترین نوع خصوصی سازی، خصوصی سازی‌ای که بر مبنای هدف اصلی تامین مالی نباشد، بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل مردم در حکمرانی اقتصاد است. با این رویکرد دارایی‌های در اختیار دولت را به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان از باقیمانده سهام دولت از طریق فروش واحد‌های سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به مردم واگذار می‌شود. میزان سهامی که به هر فرد تعلق می‌گیرد به میزان مشارکت آنان در این فراخوان بستگی خواهد داشت.

وی درخصوص تایید دستورالعمل ۱۷ بندی پیشنهادی سهام عدالت، افزود: در اینجا لازم می‌دانم از تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در موافقت با آزادسازی سهام عدالت در اختیار مردم قدردانی کنم.

دژپسند خاطرنشان کرد: آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت بوده؛ یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا، آزادسازی این سهام می‌تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه و صعود شاخص‌های بورس کشور، این موضوع می‌تواند موجب تعمیق و رونق هر چه بیشتر این بازار شود.

وزیر اقتصاد بیان کرد: در شرایط تحریم و تجربه بودجه بدون نفت به معنای واقعی و همزمان با مضایق ناشی از همه گیری کرونا و در شرایطی که نمی‌توانیم بودجه را رها کرده و از بانک مرکزی استقراض کنیم، واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بورسی، بهترین اقدام بوده که ضمن تامین مالی دولت، کوچک سازی دولت، مردمی کردن اقتصاد و ارتقای کارایی را هم محقق می‌کند.

به گفته وزیر اقتصاد، حدود ۹۰ درصد مشمولان سهام عدالت خواستار مدیریت مستقیم سهام عدالت هستند، البته قصدی برای خرید مجدد سهام عدالت از سوی دولت وجود ندارد، حتی پیشنهاد بازارگردانی سهام عدالت از سوی بانک‌های دولتی نیز مطرح شد که به شدت با آن مخالفت کردم. بایستی به مردم تاکید کنم که ترکیب شرکت‌های سهام عدالت سبد ارزشمند است.


رئیس شورای عالی بورس گفت: در خصوص اپلیکیشن احراز هویت غیر حضوری نیز درحال تصمیم گیری نهایی هستیم که با اجرای این برنامه شاهد سرعت بالاتری در پذیرش‌ها خواهیم بود.

دژپسند بیان کرد: بورس هوشمند پیشتاز خواهد بود و مقررات لازم در راستای نظارت دقیق سازمان بورس در حال تدوین است تا بعد نظارتی سازمان بورس تقویت شود.

وی افزود: برای تقویت سرعت هسته مرکزی تجهیزاتی تامین شده از سوی دیگر روش‌های مدیریتی اعال خواهد شد تا کمبود‌ها به حداقل برسد.

به صورت مستمر مشغول مذاکره با وزرا و دستگاه‌های خارج از دولت و همچنین بنگاه‌ها دار‌های بزرگ کشور برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه هستیم، گفت: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته دولت، جمع بندی این بود که در راستای افزایش شناوری دستگاه‌های دیگر به کمک دولت بیایند.

وزیر اقتصاد گفت: در سال گذشته درآمد ناشی از خصوصی سازی ۱۱۸ درصد بوده است که رقم آن در یک سال حدود ۲ هزار میلیارد تومان بود.

دژپسند ادامه داد: این درحالی است که در سال جاری تا هفته اول فروردین از طریق شناوری ۲۵۰۰ میلیارد تومان عرضه صورت گرفته است.
وی در خصوص رفع انحصار کارگزاری‌ها گفت: در توسعه کارگزاری‌ها نباید محدودیت ایجاد کرد. بر این اساس بایستی کارگزاری‌ها رتبه بندی شوند. البته در اوایل تیرماه این موضوع نیز در شورا بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به پیام‌های گسترده مردمی در خصوص تعیین تکلیف دو سهم متوقف پلی اکریل و کنتورسازی گفت: شورای عالی بورس هیچ علاقه‌ای به بسته ماندن نماد‌ها ندارد، اما یکی از وظایف اصلی سازمان بورس نیز صیانت از حقوق سهامداران است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در این مدت روابط عمومی وزارت اقتصاد پیام‌های زیادی در خصوص سهام پدیده شاندیز دریافت کرده که با پیگیری‌های انجام شده در شنبه هفته آتی این سهم نیز بازگشایی شد. در مورد این دو سهم نیز با برطرف شدن ایرادت و رفع علت بسته شدن نماد‌ها مشکل برطرف خواهد شد. باوجود عدم تمایل با استعفای آقای محمدی موافت کردم و آقای قالیباف به عنوان رئیس جدید سازمان بورس نیز در پیک کاری بورس در این سمت قرار گرفت.

دژپسند با بیان اینکه، از لحاظ قانونی برای افرادی که مشمول سهام عدالت نیستند کاری نمی‌شود کرد، گفت: پیشنهاد من این است که مردم از فرصت ایجاد شده در خصوص etf‌های دولتی به خوبی استفاده کنند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، تکلیف نهایی سهام عدالت دو شنبه مشخص خواهد شد، گفت: اولین کاری که سهامداران باید انجام دهند این است که سایت سازمان خصوصی سازی مراجع کرده و با وارد کردن کد ملی میزان سهام خود را مشاهده کنند. گام دوم این است که سهامداران کد بورسی دریافت کنند.

وی افزود: ۳۰ شرکت سهام عدالت استانی وجود دارد که هر چه سریع‌تر باید وارد بورسی شوند تا در سریعترین زمان ممکن شیرینی سهام عدالت عاید مشمولان و مردم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مدیریت دولت بر صندوق‌ها ادامه خواهد داشت و چرا این مدیریت به مردم واگذار نشد گفت: سال گذشته ۶ شرکت را بدون واسطه و به صورت بلوکی عرضه کردیم، اما با این حال تقاضای مردمی برای آن وجود نداشت، اما در روش کنونی، مردم تقاضای زیادی دارند و هدف ما هم مردمی کردن اقتصاد و توزیع ثروت است و این موضوع به روش عرضه بلوکی، امکانپذیر نیست.

دژپسند افزود: قانون بودجه سال جاری این اجازه را به دولت داد که برای مدتی بتواند مدیریت این صندوق‌ها را داشته باشد، زیرا این موضوع، تجربه نخست کشور در این باره است.

وزیر اقتصاد بیان کرد: جامعه هدف ما خواص و فعالان خاص بازار سرمایه نیستند بلکه توده مردم هستند بنابراین ریسک باید مدیریت شود و به همین علت، این سهام در قالب صندوق و تحت مدیریت موقتی دولت عرضه شد.

دژپسند گفت: در اساسنامه این صندوق قید شده اکه مدیریت دولت حداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه خواهد بود و پس از آن به طور خودکار، مدیریت دولت از این صندوق حذف می‌شود.

وی با اشاره به رقم ۶۷۰۰ میلیاردی مربوط به etf‌ها در بودجه سال ۹۹ گفت: در مجموع، ۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولدسازی و واگذاری داریم، که محل خرج این در آمد‌ها بر اساس ردیف‌های مختلف عمدانی و هزینه‌ای بودجه انجام می‌شود.

دژپسند گفت: در شرایط کنونی اقدام دولت در عرضه واحد‌های صندوق قابل معامله، آثار پولی و مالی منفی ندارد و کوچک سازی دولت را در پی دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرمولی برای رشد جذابیت قیمتی "دارا یکم"

چند نکته در مورد صندوق ETF با نماد "دارا یکم"؛

بازار تشنه بلعیدن نخستین یونیت سرمایه‌گذاری

ارسال نظر