بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
چند نکته در مورد صندوق ETF با نماد "دارا یکم"؛

بازار تشنه بلعیدن نخستین یونیت سرمایه‌گذاری

این صندوق که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، نسبت به سایر عرضه های دولت در این قالب ارزنده تر است؛ بیش از ۱۷۷۴۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب می کند.
کد خبر : ۲۱۷۳۹۸

چند نکته در مورد صندوق ETF با نماد
به گزارش بورس نیوز، سهام دولت در بانک‌های تجارت، ملت و صادرات و شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین در قالب صندوق ETF "دارا یکم" عرضه می‌شود.

اشخاصی که "کد بورسی" دارند از طریق مراجعه به سایت کارگزاری‌ها و سایر افراد از طریق بانک‌های منتخب شامل شعب بانک‌های مسکن، سپه، صادرات، ملت، تجارت، ملی، کشاورزی و رفاه کارگران و شعب قرض‌الحسنه مهر ايران امکان خرید این صندوق‌ها را خواهند داشت، امکان خرید از طریق اپلیکیشن "آپ" هم وجود دارد.

هر نفر می تواند حداقل یک و حداکثر ۲۰۰یونیت (واحد) معادل ۲میلیون تومان خریداری کند.

بر پایه این گزارش، پذیره‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکانپذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

بر همین اساس، پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند.

ساعت ورود سفارشات در سامانه معاملات از ساعت ۱۴ لغایت ۱۶ هر روز تعیین شده و در انتهای هر روز سفارش‌های  خرید وارد شده جمع‌آوری شده و تمامی سفارش‌های باز از سامانه معاملاتی حذف خواهد شد؛ این عرضه شباهت‌هایی هم با روش بوک بیلدینگ در عرضه‌های اولیه دارد.

نگاهی به دومینوی کاسته‌شدن خریداران

اگر تعداد سفارشات خرید بیش از تعداد عرضه شده باشد، یونیت‌ها بین خریداران تسهیم شده و ممکن است به هر خریدار کمتر از ۲ میلیون تومان برسد.

اما می‌توان نگاه دیگری نیز به این نوع عرضه‌ها داشت؛ این صندوق بیش از ۱۷۷۴۴هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب می‌کند البته به شرطی که اگر به هر فرد ۲میلیون تومان برسید، حدود ۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر در خرید این سهام مشارکت کنند؛ استقبال از خرید این صندوق توسط بیش از این تعداد، باعث شده تا کمتر از ۲ میلیون تومان عاید هر سهامدار شود و اگر هم تعداد خریداران کمتر از این میزان باشد نیز احتمالا باید حقوقی‌ها را هم در مراحل بعدی وارد بازی کنند.

البته با توجه به مشارکت ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار نفر در آخرین عرضه اولیه بازار، به نظر می رسد جذب ۸ _ ۹ میلیون نفر کار سختی نخواهد بود. ضمن اینکه موفقیت دارا یکم در عرضه، راه را برای عرضه مابقی سهام دولت هم باز می کند.

ارزنده‌ترین عرضه‌ها، نخستین پیشکش بازار

"دارا یکم" به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، نسبت به سایر عرضه‌های دولت در این قالب ارزنده‌تر بوده چرا‌که سهام بانک‌های بزرگ را در سبد خود می‌بیند و بانک‌ها امسال به لحاظ بنیادی، چشم‌انداز مثبتی برای رشد سودآوری دارند و در شرایطی این عرضه انجام می‌شود که بازار سرمایه تشنه عرضه است؛ پس عجیب نیست اگر یونیت‌های این صندوق به سرعت بلعیده شود.

پول مردم باز می‌گردد!

در صورتی که مطابق مقررات به هر دلیل برای پذیره‌ نویسان، واحد سرمایه‌گذاری صادر نشود و یا کمتر از میزان واریز شده صادر شود، مدیر موظف است مابه‌التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر ظرف ۵ روز کاری پس از پایان دوره پذیره‌نویسی مسترد کند.

قابل ذکر است واریز مابه‌التفاوت مذکور در صورت ثبت درخواست پذیره نویسی در شبکه بانکی، به حساب پرداخت کننده و در صورت ثبت درخواست در سامانه معامالتی بورس، به حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز خواهد شد.

تخفیف‌هایی که سهامداران باید توجه کنند

قیمت این صندوق با درنظر گرفتن ۲۰درصد تخفیف نسبت به میانگین قیمت ۳۰روزه ۵ نماد "وبصادر"، "وتجارت"، "وبملت"، "البرز" و "اتکام" منتهی به فراخوان واگذاری (به شرط آنکه قیمت پس از اعمال تخفیف از ۷۰درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی کمتر نباشد)، تعیین میگردد و البته باید اشاره کرد که این انتقال از هرگونه کارمزد معاف است.

معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، حداقل ۲ ماه پس از اتمام پذیره نویسی و ثبت صندوق، در بازار بورس اوراق بهادار تهران آغاز میگردد و حداقل تا ۲ ماه امکان فروش وجود ندارد. بنابراین شاید برای برخی فعالان بازار سرمایه چندان جذاب نباشد و مردم عادی که کد بورسی ندارند از این صندوق ها استقبال بیشتری کنند.

ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق شامل ریسک کاهش ارزش دارایی‌های صندوق، ریسک کاهش ارزش بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری، ریسک نوسان بازده بدون ریسک، ریسک نقدشوندگی و ریسک صنعت است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کاملا بدون ریسک نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

دلیل صف فروش بنیادی ها چه بود

معاون بازار شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سرو پاستا در منوی عرضه اولیه

نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد صندوق مشترک سپهر آتی؛

ریسک سرمایه‌گذاری بر سهم‌های فاقد توانایی سودسازی

ارسال نظر