بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
به نظر می‌رسد که امروز نیز شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار باشیم. نوسانات بازار در نزدیکی شاخص یک میلیونی طبیعی به نظر می‌رسد.
کد خبر : ۲۱۷۵۸۱

نوسانات طبیعی بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در روز گذشته در آستانه ورود به کانال یک میلیون واحدی با افزایش عرضه‌ها مواجه شد. بازار در روز گذشته شرایط نوسانی داشت و بسیاری از نماد‌ها به خصوص در شرکت‌های کوچک با روند منفی مواجه بودند.

شاخص کل با رشد بیش از ۲۲ هزار و ۹۰۵ واحدی به ۹۷۹ هزار و ۱۰۵ واحد رسید. این رشد ۲.۴ درصدی شاخص کل در حالی بود که شاخص کل هم وزن تنها با ۰.۶ درصد افزایش همراه بود. به این ترتیب مشاهده می‌شود که بازدهی بازار در روز گذشته بر اساس بازدهی تمامی نماد‌ها و با لحاظ وزن یکسان کمتر از یک درصد بوده و شرکت‌های کوچک در مقایسه با شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز روندی تقریبی نزولی را تجربه کرده اند.

نکته مهم روز گذشته رسیدن ارزش معاملات به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود. به نظر می‌رسد که ورود نقدینگی روزانه یک هزار میلیارد تومانی در بازار به ارقام جدیدی رسیده و عرضه‌های امروز با تقاضای سنگین و خرید‌های صورت گرفته کاملا جذب شد.

سیاست و اقتصاد کلان

تصویب جزئیات و ماده واحده لایحه حذف ۴ صفر از واحد پولی کشور را می‌توان مهمترین خبر روز گذشته دانست. در حالی که کمتر از دو هفته به پایان کار مجلس فعلی باقی مانده و بسیاری از مسائل مهم و اساسی‌تر کشور توسط عزیزان مجلس‌نشین به حاشیه کشانده شده، در اقدامی عجیب و مبهم و در فاصله کمتر از دو هفته به پایان کار مجلس، شاهد تصویب چنین لایحه عجیبی هستیم. در حالی که کشور با فشار مزمن تورمی مواجه بوده و اقشار آسیب‌پذیر بیشترین ضرر و مشکل را از این حیث نصیب برده اند، شاهد هستیم که به سادگی و با یک رای بالا توسط نمایندگان ملت؟، و در شرایط تورمی فعلی، ۴ صفر از پول ملی کشور حذف می‌شود تا به این ترتیب شاهد ارائه و تقدیم سیگنال مثبت دیگری توسط دولت مردان و مجلس نشینان به اقشار ثروتمند جامعه در جهت رشد بیشتر ارزش دارایی‌های خود و افزایش فشار به اقشار کارگری و حقوق‌بگیر باشیم.

در همین خصوص، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی که صرفا به حذف ۴ صفر از پول ملی می‌پردازد، نوشت: «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری شده و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند.

با این حال، نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه بازی با صفر‌ها ارزش را به پول ملی برنمی‌گرداند، گفت: اگر بنا بود با جابجایی صفر‌ها ارزش پول ملی برگردد، همه دانشگاه‌های اقتصادی جهان را تعطیل و بازی با صفر‌ها را به جریان می‌انداختند.


در خبری از گروه خودرو، یک منبع آگاه گفت: فرمول نرخ گذاری خودرو در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار مصوب شد. این منبع آگاه اعلام داشت که کمیته خودرو در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار، پیشنهاد خود را مبنی بر قیمت گذاری خودرو اعلام کرد و بر اساس پیشنهاد این کمیته، فرمول قیمت تمام شده خودرو به علاوه حداکثر ۵ درصد سود به عنوان فرمول نرخ‌گذاری خودرو نهایی و مصوب شد.

وی افزود: البته برای این افزایش قیمت بهره‌وری ۷۰ درصدی خودروسازان تعیین شده است.

همچنین در خبری در خصوص بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد: به زودی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمهیداتی فراهم می‌کند که احراز هویت مشتریان بورسی در سامانه سجام به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام شود. در ادامه، معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: کد بورسی برای همه سهامداران عدالت صادر می‌شود و کسانی که شماره شبای آن‌ها تأیید شود، سود سهام عدالت ظرف یکی ـ دو ماه واریز می‌شود.


در خبری دیگر مرتبط با بازار سرمایه، برخی خبر‌ها حکایت از منتفی شدن واگذاری ایمیدرو در بازار سرمایه حکایت دارد. به نظر می‌رسد که تصمیم درستی توسط دولت مردان گرفته شده است و این موضوع می‌تواند تضمینی بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیر ساختی در سال‌های آتی باشد که با عرضه سهام این شرکت‌ها به بازار سرمایه می‌توانست تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

 

بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز نیز شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار باشیم. نوسانات بازار در نزدیکی شاخص یک میلیونی طبیعی به نظر می‌رسد. افزایش محسوس قیمت‌ها و بعضا تشکیل حباب قیمتی ناشی از تزریق نقدینگی سنگین به نماد‌های بورسی می‌تواند منجر به شناسایی سود توسط بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران در شرایط فعلی شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر