بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

باد موافق در بازارهای جهانی

باید "با روند دوست بود" و به دور از تعصبات منفی یا مثبت، فقط سعی کرد از این جریان عظیم استفاده‌ای برد.
کد خبر : ۲۱۷۹۱۱
باد موافق در بازارهای جهانی
به گزارش بورس نیوز، شاخص کل پس از ۱۵ روز رشد بی وقفه، بالاخره پشت دیوار ۱ میلیون واحدی در محدوده ۹۹۵،۹۶۷ واحدی تن به استراحت داد و شاخص کل هم وزن هم پس از مثبت‌های پی در پی ۱۴ روزه، در ۳۱۴ هزار واحد متوقف شد و ۲ روز معاملاتی پایان هفته را در استراحت گذراند. اما آنچه در نمودار شاخص نمایان بوده و اندیکاتور RSI همچنان در منطقه هیجان خرید است.

در بازار‌های جهانی از طرفی شاهد رشد شاخص‌های سهام آسیا و شاخص‌های آتی سهام آمریکا و اروپا هستیم. بطوری که شاخص نزدک بالاتر از سطوح ابتدای سال ۲۰۲۰ قرار گرفته و تمامی افت ۲۴ درصدی سال میلادی جاری را جبران کرده است. از طرفی دیگر، با اخبار مثبت مربوط به بازگشت مردم کشور‌های مختلف به کسب و کار‌های خود، به آینده امیدوارتر شده اند. همچنین اخباری از ادامه مذاکرات تجاری آمریکا و چین منتشر شده که موجب تقویت جریانات ریسک گریزی در بازار‌های مالی شده است. همچنین باید توجه داشت که داده‌های اقتصادی در حال حاضر ناامیدکننده است و به همین دلیل دلار آمریکا سقوط کرده و اونس طلای جهانی از سد ۱۷۰۰ دلار عبور کرده است. چرا که روز گذشته شاخص مدعیان بیکاری آمریکا منتشر شد که همچنان در حال رشد است؛ هرچند که رشد آن از هفته قبل کمتر شده است. اما هنوز هیچکس نمی‌تواند پیش بینی دقیقی از پیامد‌های اقتصادی کرونا ارائه دهد. با این حال کشور‌های بزرگ اقتصادی دنیا در حال حذف محدودیت‌های قرنطینه خود هستند. بورس‌های جهانی هم واکنش مثبتی به این موضوع نشان داده اند. بطوریکه قیمت نفت برنت بیش از ۱۰ درصد رشد نسبت به هفته قبل داشت و روی و مس هم رشد بیش از ۳ درصدی داشتند. آلومینیوم و سرب هم صعودی بودند.

نگاهی به وضعیت بازارهای داخلی
باد موافق در بازارهای جهانی
و، اما همانند همه روز‌های قبل تر، آنچه که در این بازار عرض اندام می‌کند، حجم نقدینگی بالاست، که به تنهایی تکلیف تمام بازار را روشن کرده و اصلا اعتنایی هم به نظرات کارشناسان و غیرکارشناسان نمی‌کند؛ و با اینکه برخی فعالین بازار، با رسیدن به مرز هفت رقمی شدن شاخص و ورود به کانال جدید، در کنار اشباع در اندیکاتور‌هایی مثل اندیکاتور RSI و بالا رفتن نسبت‌های PE  و PS و دیگر نسبت‌های تحلیلی، اقدام به نقد کردن بخشی از دارایی‌های سهام خود نمودند که باعث گسیل شدن حجم عظیمی از عرضه به تابلوی معاملات گردید و سیستم ضعیف معاملات هم که گنجایش پردازش این حجم از سفارشات را ندارد، کلا به کما رفت و این هم خود مزید برعلت شد که فروشنده به خاطر ناتوانی در یافتن قیمت تقاضا، مجبور به ارسال سفارش فروش در کف قیمتی نماید؛ که این موضوع می‌تواند دلیل شکل گیری ناگهانی صف‌های فروش بر روی نماد‌ها گردد. ولی با این حال باید گفت که انصافا موج نقدینگی سیال در بازار سرمایه، یک تنه بر تمام این چالش‌ها فایق آمد و لشگر عرضه کنندگان را به عقب راند و میدان بازی را پس گرفت.
باد موافق در بازارهای جهانی
با این تفاسیر در هفته پیش رو با توجه به اینکه از طرف بازار‌های جهانی هم باد موافق شروع به وزیدن گرفته، به نظر بازار بیشتر تمایل به بر تن کردن ردای سبز رنگ خواهد داشت تا قرمز و تنها توصیه‌ای که می‌توان کرد اینکه ضمن غافل نشدن از کنترل ریسک و در اختیار گرفتن احساسات و فاصله گرفتن از سهام شرکت‌هایی که بی مایه رشد کرده اند و پایبند ماندن به رعایت حدضرر‌ها و پذیرش ذهنی امکان متحمل شدن زیان، باید به این توصیه خبرگان بازار گوش داد و "با روند دوست بود" و به دور از تعصبات منفی یا مثبت، فقط سعی کرد از این جریان عظیم استفاده‌ای برد.


قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته

باد موافق در بازارهای جهانی

کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

بارقه های امید در بازارهای جهانی

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

"کرونا " پشت فرمان بازارهای جهانی

ارسال نظر