بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نمی‌توان برای اقتصاد پساکرونایی، مدل تعیین کرد!

نمی توان گفت اقتصاد ایران در پساکرونا به چه سرعتی بازسازی خواهد شد و یا اینکه اصلا روند افت اقتصادی تا چه زمان ادامه خواهد داشت و کجا متوقف خواهد شد.
کد خبر : ۲۱۸۰۲۷

مدل اقتصادی

به گزارش بورس نیوز، برخی اقتصاددانان مسیر بهبود اقتصادی در پساکرونا را در ۵ سناریو بررسی کرده اند. در سناریو خوشبینانه، بهبود اقتصادی به همان سرعت و به همان میزان رکود فعلی اتفاق خواهد افتاد و یک مسیر V شکل را دنبال می‌کند. در بدبینانه‌ترین سناریو نیز نرخ رشد اقتصادی پس از سقوطی که بر اثر محدودیت و فعالیت بنگاه‌ها تجربه کرده است، تا مدت قابل توجهی بهبود نخواهد یافت و در یک مسیر L شکل جلو خواهد رفت. در سناریو U شکل، بهبود اقتصادی در پساکرونا ۲ فصل به طول خواهد انجامید.

در سناریو W شکل، کسب و کارها در مسیر بازگشت به حالت عادی، احتمالا ۲ ریزش را تجربه خواهند کرد و در سناریو L شکل که بدترین سناریو موجود است، اقتصاد تا مدت ها بهبود نخواهد یافت. آخرین سناریو هم به شکل تیک یا نایکی بوده و پس از تجربه سقوط شدید رشد اقتصادی، اقتصاد آرام‌آرام و به‌تدریج به حالت عادی باز می‌گردد؛ چرا که محدودیت‌های پیش‌ روی بنگاه‌های اقتصادی، با سرعت کمتری نسبت به اجرای آنها، حذف می‌شوند.

حسین عبده تبریزی دبیرکل سابق بورس اوراق بهادار پیش بینی کرده اقتصاد پساکرونایی به شکل تلفیقی از اشکالات U و V بوده و روند بهبود، آرام خواهد بود.

مدل اقتصادی

نظرسنجی بورس نیوز در همین زمینه حاکی از آن است که ۱۴.۸۸ درصد از شرکت کنندگان معتقد به اقتصاد پساکرونایی U شکل، ۹.۷۶ درصد معتقد به اقتصاد پساکرونایی V شکل، ۲۰.۷۳ درصد طرفدار نظریه دبیر کل سابق بورس اوراق بهادار و ۵۴.۶۳ درصد هم معتقدند اقتصاد پساکرونایی ربطی به هیچ یک از سناریوهای عبده تبریزی ندارد.

لطفعلی بخشی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت اقتصاد ایران در پساکرونا بیان کرد: به هرحال تمام دولت ها به فکر بازسازی اقتصاد خود در شرایط بحران کرونا هستند و دولت ما هم در این زمینه اقداماتی انجام داده است. تلاش شده فعالیت های اقتصادی کم خطرتر با حفظ پروتکل های بهداشتی از سر گرفته شود و این اتفاق، فی نفسه مثبت است. اما باید دید واکنش مردم به کسب و کارها چطور خواهد بود. نمی توان گفت ازسرگیری فعالیت های اقتصادی به این معنا است که اقتصاد به حالت عادی بازگشته و ضمنا اقتصاد کاملا تحت اختیار دولت ها نیست.

بخشی در ادامه گفت: هنوز برخی ابعاد کرونا ویروس مبهم است و مشخص نیست تا چه زمانی با این ویروس درگیر خواهیم بود. فعلا پیش بینی ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی ایران در سال جاری منفی خواهد بود؛ ولی معتقدم این پیش بینی تا حدودی بدبینانه خواهد بود و روند ادامه شیوع ویروس کرونا می تواند رشد اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. چه بسا اگر کرونا زودتر از آنچه پیش بینی شده، مهار گردد، رشد اقتصادی ایران منفی نباشد و یا اینکه بالعکس، اتفاقات دیگری همچون زلزله و یا هر تنشی در عرصه بین الملل، رشد اقتصادی ایران را از پیش بینی ها، منفی تر کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: برای اظهار نظر در مورد اقتصاد مدل های اقتصادی U شکل یا V شکل یا L شکل در پساکرونا، هنوز زود است. ابهامات زیادی در رابطه با روابط بین المللی، کرونا، و همچنین رفتار مردم وجود دارد و نمی توان گفت اقتصاد ایران در پساکرونا به چه سرعتی بازسازی خواهد شد و یا اینکه اصلا روند افت اقتصادی تا چه زمان ادامه خواهد داشت و کجا متوقف خواهد شد. بنابراین در شرایط فعلی هیچ نظری در مورد مدل های اقتصادی مذکور ندارم و اقتصاد پساکرونایی ایران را به شکل مدل های مذکور ترسیم نمی کنم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر