بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: از این فرصت ۱۰ روز آن سپری شده و تنها تا پایان ساعت ۲۴ روز ۸ خرداد مهلت برای این موضوع وجود دارد.
کد خبر : ۲۱۸۱۳۲

۳۰روز فرصت، برای انتخاب روش مدیریت سهامداران عدالت

به گزارش بورس نیوز، نشست خبری ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت با حضور علیرضا صالح، رئیس کل سازمان خصوصی سازی، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در این نشست تعیین تکلیف مدیریت سهام عدالت مشمولان را یکی از موارد مهم برشمرد و افزود: مشمولان دریافت سهام عدالت، یک ماه فرصت دارند تا نحوه آزادسازی سهام خود را مشخص کنند.

وی افزود: در سال ۸۵ با فرمان رهبر معظم انقلاب، سهام عدالت برای ۶دهک جامعه درنظر گرفته شده و طی این سال‌ها از محل سود شرکت‌های سرمایه پذیر موجود در پرتفوی سهام عدالت، مبلغ هر برگه تامین شده است.
صالح خاطرنشان کرد: دو دهک پایین جامعه که تخفیف ۵۰درصدی در سهام عدالت داشتند، برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی در اختیار دارند. این رقم برای بقیه مشمولان حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: برخی از مردم دارای سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و برخی نیز ۴۹۲هزار تومانی هستند. علت این اختلاف نیز در آن است که در مقطعی از زمان سودی بالغ بر ۴۰هزار تومان به حساب برخی از مشمولان واریز شد که برخی این رقم را از حساب خود برداشت کرده اند و این رقم از حساب آن‌ها کسر شده است.

وی همچنین، به پرداخت سود سهام عدالت طی سه سال اخیر به حساب مشمولان اشاره کرد و گفت: برای سهام یک میلیون تومانی سود سهام سال ۹۵ به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان در سال ۹۶، سود سهام سال ۹۶ که معادل ۱۷۵ هزار تومان بود در سال ۹۷ و همچنین سود سهام مربوط به سال ۹۷ نیز که معادل ۲۰۵هزار تومان بود، در سال ۹۸ به حساب افراد واریز شد.

صالح در ادامه به مهلت ۳۰روزه برای مشمولان در خصوص نحوه آزادسازی سهام به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم نیز توضیح داد: این مهلت ۳۰روز در نظر گرفته شده که ۱۰ روز آن سپری شده و تنها تا پایان ساعت ۲۴ روز ۸ خرداد مهلت برای این موضوع وجود دارد.

حسین فهیمی نیز در این نشست گفت: اگرچه هرگونه تصمیم درخصوص سهام عدالت بر عهده مشمول و بر اساس توانمندی و دانش و تشخیص اوست، اما توصیه ما نگهداری سهام و نگهداری و نفروختن آن است.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت با اشاره به افزایش مراکز احراز هویت گفت: هم اکنون مراکز احراز هویت به ۲ هزار مرکز ارتقا یافته است و دیگر تجمع انبوه مراجعه کنندگان را در مقابل بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولتی نمی‌بینیم.

فهیمی تاکید کرد: تلاش و هدفگذاری ما این است که برای تمام مشمولان بدون جابه جایی و مراجعه، خدمات لازم فراهم شود. برای افرادی که قصد خرید دارند، طبیعتا مسیر ورود به بازار سرمایه همان سامانه سجام است. اما اگر افرادی قصد فروش یا نگهداری دارند، کار خاصی لازم نیست انجام دهند و تنها باید به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه و اطلاعات هویتی خود به ویژه تلفن همراه خود را به روزآوری کنند.

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان اینکه هم اکنون اطلاعات هویتی ۵۰ میلیون نفر از مشمولان در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی است، افزود: تا امروز بیش از ۳۵ میلیون کد بورسی نیز صادر شده که در آینده دارایی افراد در آن قرار خواهد گرفت.

به گفته فهیمی، تا ۸ خرداد ۹۹ به این کد‌های بورسی دارایی تخصیص پیدا خواهد کرد و بعد از آن با تمرکز بیشتر به سوی استیفای حقوق مشمولان پیش خواهیم رفت.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت، ورود این مشمولان به بازار سرمایه را فرصتی تاریخی برشمرد که زیرساخت ها، محیط حقوقی و فضای کسب و کار را در کشور متحول خواهد کرد.

وی افزود: بعد از ابلاغیه رهبر انقلاب و اختیاراتی که شورای‌عالی بورس پیدا کرده است، دو جلسه برگزار شد و امروز نیز طی جلسه‌ای تکالیفی مشخص شد که دستورالعمل آن در قالب احکام مصوب و ابلاغ خواهد شد.

فهیمی در ادامه با اشاره به تحول در نحوه احراز هویت سهامداران اظهار داشت: در هفته جاری احراز هویت غیرحضوری سهامداران سهام عدالت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خبر‌های خوب دیگری نیز در راه است، خاطرنشان کرد: البته این تصمیمات در مرحله فعلی برای کسانی است که قصد خرید دارند و اخبار در خصوص تکالیف و اقدامات فروشندگان سهام عدالت یا کسانی که قصد نگهداری این سهام را دارند، در مراحل بعد اعلام خواهد شد.

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این نشست اظهار کرد: سیاست‌های اصل ۴۴، آزادسازی سهام عدالت و قابلیت معامله این سهام از بستر بازار سرمایه را در نظر گرفته و این امر یک تحول بزرگ در بازار سرمایه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای صحیح اصل ۴۴ و همچنین آزاد سازی سهام عدالت را منشاء اتفاقات مثبت پیش روی بازار سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: حدود ۵۹میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند و این تعداد سهامدار به خانواده بازار سرمایه پیوستند و مردم عزیز ایران فعالیت رسمی در بازار سرمایه را آغاز کردند.

سکاندار سازمان بورس آشنایی عموم مردم با حق و حقوق سهامداری در بازار سرمایه را لازمه داد و ستد مستقیم سهام عدالت عنوان کرد و گفت: حتی افرادی که تمایل به معامله سهام عدالت خود ندارند، ضمن کسب دانش مالی باید از قانون تجارت، نحوه حضور در مجامع و. اطلاع داشته باشند.

قالیباف اصل در ادامه به حضور ۴۹ شرکت در سبد سهام عدالت اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۳۶شرکت در بازار سهام فعال هستند و ۱۳شرکت دیگر نیز غیربورسی هستند. ارزش کنونی ۳۶شرکت فعال در بورس نیز معادل ۴۹۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه به قابلیت داد و ستد سهام عدالت اشاره کرد و گفت: شورایعالی بورس طراحی سازوکار آزادسازی سهام عدالت را در دستور کار قرار داده و طبق دستورالعمل‌های اجرایی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیز تعیین تکلیف می‌شوند.

وی افزود: بر اساس راهکار‌های کنونی شورایعالی بورس، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی یک ماه بعد از اتمام مهلت مشمولین برای انتخاب شیوه آزادسازی، موظف هستند درخواست پذیرش خود را به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران ارسال کنند و بورس و فرابورس نیز باید فرآیند پذیرش این شرکت‌ها را در اولویت قرار دهند.

رییس سازمان بورس در ادامه تاکید کرد: همچنین ۱۳ شرکت موجود در سبد سهام عدالت نیز می‌بایست بحث پذیرش در بازار سهام را دنبال کنند و به شرکت‌های بورسی یا فرابورسی تبدیل شوند.

قالیباف اصل در ادامه به ماموریت شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) اشاره کرد و گفت: سمات متولی صدور کد در بازار سرمایه بوده که تا کنون مراحل صدور کد برای ۳۵ میلیون نفر از ۵۰میلیون نفر مشمول سهام عدالت انجام شده است.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه به ارزش بسیار بالای هر برگه سهام عدالت اشاره کرد و گفت: ارزش هر برگه سهام عدالت در ۱۴سال پیش معادل یک میلیون تومان بود. این در حالی است که با توجه به رشد بورس در سال‌های اخیر، ارزش هر برگه سهام عدالت بسیار بالاتر از این رقم است و در روز آزادسازی سهام عدالت رقم دقیق آن اعلام می‌شود.

قالیباف اصل در ادامه با اشاره به اینکه مردم عجله‌ای برای فروش سهام عدالت خود نداشته باشند، گفت: قطعا منافع بسیار بالاتری در انتظار سهامداران عدالت خواهد بود.

سکاندار بازار سرمایه در ادامه به مزیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری در بورس، رشد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و در نهایت رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر