بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قیمت‌گذاری غیر واقعی به‌زیان خودروسازان شد

افزایش سرمایه های پی در پی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برای کاهش مشکلات یک بنگاه اقتصادی زیان ده در دنیا مرسوم نیست و امیدواریم به جای پوشش زیان در سایه تجدید ارزیابی دارایی ها، تدبیری دیگر برای رفع مشکلات خودروسازان بیندیشند.
کد خبر : ۲۱۸۱۵۸

تجویز نسخه اشتباه در صنعت خودرو، تورم زا شد

به گزارش بورس نیوز افزایش قیمت خودرو جزو مباحث داغ این روزها است. از طرفی اختلاف فاحشی بین نرخ فروش خودروسازان با نرخ بازار آزاد وجود دارد و از طرف دیگر برخی گفته اند افزایش قیمت بازار خودرو بی ارتباط با رشد بازار سرمایه نیست!
افزایش احتمالی قیمت خودرو در شرایطی که نماد دو خودروساز بزرگ هم در حال بازگشایی است، جذاب به نظر می رسد.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: روند بازار سرمایه هیچ تاثیری بر بازار خودرو ندارد و گره زدن افزایش قیمت خودرو در بازار با رشد بازار سرمایه، اظهار نظری بی اساس است. علت افزایش قیمت های افسارگسیخته در بازارهای مختلف، بی برنامگی دولت و خلق نقدینگی برای جبران کسری بودجه است.

زاوه افزود: مهمترین کاری که باید در بازار خودرو اتفاق افتد، اصلاح قیمت فروش خودرو در شرکت های خودروسازی است. قیمت گذاری دستوری و غیر واقعی نه فقط به زیان خودروسازان منتج شده ، بلکه برای کل اقتصاد کشور مخرب بوده و تورم را هم افزایش خواهد داد. فراموش نکنید مادامی که خودروسازان زیان ده باشند، توان بازپرداخت به موقع تسهیلات بانکی را ندارند و در نهایت، خلق پول شدت می گیرد. در حالی که با قیمت گذاری منطقی، هم خودروسازان به سود می رسیدند و از این وضعیت خلاص می شدند و هم دولت از محل مالیات دریافتی از خودروسازان، کسب درآمد می کرد.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: با واقعی شدن قیمت خودرو، بازار خودرو هم شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. در وضعیتی که نرخ تورم کشور ۲ رقمی باشد، کنترل دستوری قیمت ها در هیچ بازاری از جمله بازار خودرو منطقی نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: برخی دوستان معتقدند قیمت خودرو فساد دارد. ولی این فساد ریشه در جایی غیر از شرکت های خودروساز دارد. نمیتوان طلا را جلوی چشم مردم گذاشت و سارق را مقصر دانست. مقصر فساد بازار خودرو نیز، اشخاصی هستند که فضای ناسالم اقتصادی را در ایران تشدید می کنند. قیمت گذاری دستوری قطعا بخشی از این فساد را تشکیل می دهد. فرمول قیمت گذاری خودرو اثربخش نبود و این شرایط باید اصلاح گردد.

وی افزود: خودروی ارزان قیمت، یعنی اعمال فشار تورمی بیشتر بر سایر کالاها و این بدان معناست که اگر خودرویی که ارزش واقعی آن مثلا ۵۰ میلیون بوده را به شخصی ۲۵ میلیون تومان فروخته ایم (به خاطر قیمت گذاری دستوری و نادرست)، پس سایر مردم باید مابه التفاوت این مبلغ را روی قیمت خرید اقلامی مثل گوشت و... بپردازند. چرا که به لحاظ اقتصادی این بازی ها، تورم زا است و مردم را دچار فلاکت خواهد کرد.

زاوه در خاتمه تاکید کرد: انتظار می رود علاوه بر اصلاح قیمت خودروسازان، مشکلات خودروسازان با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی برطرف شود. افزایش سرمایه های پی در پی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برای کاهش مشکلات یک بنگاه اقتصادی زیان ده در دنیا مرسوم نیست و امیدواریم به جای پوشش زیان در سایه تجدید ارزیابی دارایی ها، تدبیری دیگر برای رفع مشکلات خودروسازان بیندیشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
حرف بیخود زدن یعنی این که ایشون میگه آخه تیبای ۶۰ میلیونی قیمت کارخانه بازم ارزونه پ ن پ بگن ۱۰۰میلیون تاخودروساز خوشحال وراضی باشه.
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
استاد زاوه عزیز، با سواد، دانشمند، آخه چرا هی از لفظ دستوری استفاده میکنین؟ مگه ساعتها کار کارشناسی برا تعیین قیمت انجام نشده؟ پس چرا هی میگین دستوری؟! دست بردارید اینطور که پیداست خود شما هم ظاهرا بی غرض نیستین وگرنه انقدر با یه روند قانونی مخالفت نمیکردین! مگه انتظار دارین این لگنها و ارابه های مرگ که اینا دست مردم میدن چقدر قیمت داشته باشه؟ نه واقعا چقدر می ارزن این خودروها؟ شما که ماشاالله استاد هستین و میدونید اینارو ولی کاری نداره هر کسی برداره مقایسه کنه ببینه با این پول تو کشورای دیگه چه خودروهای سطح‌ اولی میشه خرید!؟! توقع دارید قیمت خودرو بر اساس تفکرات و اغراض شیطانی یه عده دلال تعیین بشه؟ نکنه انقدر قیمتا بالا بوده و حباب دوست سیصد درصدی داشته باورتون شده همین قدر می ارزن این آشغالهای بی ستاره و بی کیفیت و نا امن داخلی؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۱
پناه بر خدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
از این حرفها پوچ جندین ساله میزنند تعرفه ببرید بالا برای حمایت از تولید داخل وام های میلیاردی گرفتن از بیت‌المال قیمتها را سرسام آور بالا بردن به بهانه دلال بازی که دلالها از داخل بدنه خودرو سازها است هر گونه حمایتی از جیب مردم برای خودروسازهای شده درحالی که برای صنایع ارز آور برعکس عمل کردن مثلاً نرخ خوراک پتروشیمی ها را جندین برابر کردن اگر تا قیامت از این صنعت مسخره حمایت بشه به بهانه های گوناگون منجمله اشتغال اینها همچنان اعلام میکنند زیان ده هستند اگه پراید دویست میلیون هم بشه جند ماه دیگه دوباره جمع میشن میگن زیان میکنیم قیمت بازار آزاد سیصد میلیونها .تنها راهش آزاد شدن واردات خودرو با کیفیت و پاین آورد تعرفه و کلا خصوصی سازی دو خودرو ساز اگر نه فقط بخور بخور است زیان انباشته
سید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
جناب زراره اگر مقرون به صرفه نیست در کارخونه رو گل بگیرید خودتونو بازنشست کنید.الان تو خارج بچه ها هستن با پونصد ملیون بنز مدل بالا خریدن.اینجا ماشین چینی اون قیمته.قیمت قطعه های پراید را بنویسید ببینیم چطور به هفتاد ملیون میرسه .همه چی باید با مدرک باشه
شمس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
حالا که قراره چهار صفر از پول حذف بشه ،برای تامین نظر استاد ،از امروز بک صفرش را جلو قیمت این خودروهای فروش انحصاری بگذارند ..مشکل تورم حله.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۹
بخدا قسم خیانتی بزرگتر از این نیست ک بخاطر حمایت از دو خودرو ساز اشغال وبی کیفیت اینقد بمردم فشار وارد شود .واردات خودرو رو ازاد بزارید هرکس خودش انتخاب کنه بینم اینا یک هفته ورشکست نمیشن اخه تاکی ظلم و ناحقی....
احمدب
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
سلام
بازار خودرو هیچ ربطی به خودروساز نداره چون دولت از طریق بازار خودرو و دلار و سکه و بورس داره تامین کسری بوجه خودش را انجام میده .
اگه دولت دست بکشه از بازار خوورو ، بازار خودش بهتر میتونه در تعادل بازار نقش مثبت داشته باشه .
تجربه سالهای قبل که به صورت دستوری قیمتها را مشخص کردن نتیجش شده بازار الان و فردا روز را هم خواهیم دید کسی که خودرو را گرون خریده به هیچ عنوان رازی به فروختن ارزون نیشه نگه میداره تا دوباره بازار برگرده .