بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
کد خبر : ۲۱۸۳۰۱

 

پدرام سلطانی، رییس اتاق بازرگانی ایران و اتریش آینده صادرات ایران: 

حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با میزان آن طی بحران پیش‌آمده در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی به مراتب کمتر خواهد بود و تجارت جهانی عقب‌گرد ۱۵ ساله را تجربه خواهد کرد.

پیش‌بینی‌های اولیه سازمان تجارت جهانی حاکی از کاهش ۱۳ تا ۳۲ درصدی حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ است.

متوسط ارزش واحد کالای صادراتی ایران در سال گذشته برای هر تن معادل ۳۰۰ دلار بود در حالی که متوسط ارزش واردات به ۱۴۰۰ دلار رسید.

کاهش صادرات ایران در سال ۹۹ از متوسط کاهش صادرات جهانی بیشتر خواهد بود و گمانه‌زنی‌های اولیه حکایت از افت ۳۰ درصدی ارزش صادرات ایران طی امسال دارد. به این ترتیب، پیش‌بینی‌ می‌شود در سال ۹۹ حجم صادرات ایران به میزان ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در مقایسه با سال قبل کاهش یابد.

تراز منفی تجاری ایران که در سال گذشته به ۲.۳ میلیارد دلار رسید، این پیام را به همراه دارد که امسال واردات به مراتب سخت‌تر و گران‌تر خواهد بود. بنابراین، قیمت تمام شده کالاهای تولیدی بالاتر خواهد بود.

با توجه به تنگناهای ارزی که دولت امسال نیز با آن دست به گریبان خواهد بود، سیاست پیمان‌سپاری ارزی بار دیگر تشدید خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود دولت فشار بیشتری بر بازگشت ارز صادراتی اعمال کرده و به این ترتیب، صادرکنندگان با دغدغه‌های بیشتری مواجه شوند.

افزایش نرخ ارز در سال ۹۹، ناگزیر است. یک مدیریت خوب از سوی دولت می‌تواند این جهش را محدود به ۲۰ تا ۲۵ درصد کند یا آنکه یک مدیریت ضعیف، افسار آن را از دستان بانک مرکزی خارج کند.

تنها مفر اقتصاد ایران، صادرات می‌تواند باشد. صادرکنندگان ایرانی امسال را باید صرف حفظ مشتریان خوب و قدیمی خود کنند و آنان را برای ترمیم اقتصاد جهانی پس از سال ۲۰۲۰ نگهدارند.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر